מלחמת רוסיה-אוקראינה נמשכת כבר יותר משלושה שבועות, והמלחמה על התודעה, בתקשורת וברשתות החברתיות, היא חלק בלתי נפרד במאמץ של המדינות. ארגון פייק ריפורטר שם לו למטרה להילחם בפיק ניוז ברשתות החברתיות בישראל, באמצעות פלטפורמה שמאפשרת לגולשים לדווח על ידיעת כזב, פרופיל מזויף או תוכן מסית.
בשבוע האחרון הארגון החליט להרחיב את פעילותו ולהתמקד בדיווחים כוזבים שמגיעים מרוסיה: "אנחנו הופכים את פלטפורמת הדיווח שלנו לכלי באמצעותו כל אדם בעולם יוכל לדווח ולהשתתף באיתור ונטרול מנגנוני תעמולת השקר הרוסיים בזירת התודעה", כך כתב אחיה שץ, מנכ"ל פייק ריפורטר.
אני רוצה לספר לכם שהחלטנו ב@FakeReporter לצאת להתקפה על כלי המלחמה של פוטין. אנחנו מודעים ליחסי הכוחות, אבל גם לכוח של דיווחי ציבור וחכמת המונים במאבק בפעילות זדונית ברשתות.
זהו צו השעה, זה הדבר הנכון - ויש לנו גם איך לעשות את זה.
יצוין, כי רוסיה מפקחת על המידע שיוצא ממנה באמצעות חוק צנזורה נוקשה, האוסר לפרסם מידע שלא ניתן על ידי השלטון, וכי היא חסמה לשימוש את הרשתות החברתיות – אינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב וטוויטר. כתוצאה מכך, הרוסים מעבירים מידע בעיקר באמצעות טיקטוק, טלגרם והפיסבוק הרוסי – Vkontakte או לחילופין מתחברים עם VPN לרשתות החסומות.
לאחר שהחלו לעבוד, ביום רביעי האחרון איתרו חוקרי הריפורטר 18 ערוצים של שגרירויות רוסיות המפיצות קונספירציות שתיארו את ההפצצה הרצחנית בבית החולים ליולדות במריופול משבוע שעבר כאירוע מבוים. לאחר פניית הארגון למטא ולטוויטר, הפוסטים השקריים הוסרו.
New from FakeReporter and @Forbes: uncovering 18 Russian embassies still using social media for spreading the conspiracy theory about Mariupol hospital bombing. We call Twitter, Facebook, and Telegram to take action against this attempt to hide the victims and normalize the war. pic.twitter.com/wGFOv5o1qb
"עבר בערך יום מהרגע שדיווחנו עד שפייסבוק ניקו את הפוסטים של השגרירויות, ועוד יום עד שטוויטר עשו את זה. אנחנו 'טוויטר פרטנרז' שזה מעמד מיוחד לחושפי שקרים בפלטפורמה, בפייסבוק יש לנו קשר ישיר עם מחלקות הדיסאינפורמציה הגלובליות ופייסבוק ישראל שמתגייסים פה להוריד תכנים, אבל לא עושים מספק בלייצר מדיניות שתעצור את הניצול שלהם", אומר שץ.
לפייק ריפורטר יש כ-10 מתנדבים, דוברי אוקראינית, רוסית, אנגלית ועברית. לצד זאת, יש מאות אנשים שמדווחים להם על פייק ניוז ברשת.
לדבריו, הפייק הרוסי נמצא בכל מקום. "זו האמנות של רוסיה - דיסאינפורמציה. הם משתמשים בכלי תקשורת ממלכתיים, ברשתות הפצה דרך הביג טק, אתרים, תקשורת בינלאומית ועוד. אנחנו החלטנו להכריז מלחמה על אמצעי ההפצה ברשתות החברתיות. כרגע אנחנו מתמקדים בערוצי הדיגיטל של שגרירויות רוסיה - שהפכו להיות שגרירויות של מלחמה. הם מפיצים באמצעותם שקרים, מחביאים קורבנות, מנרמלים את הפלישה. זה עולה בחיי אדם והרשתות החברתיות עובדות לאט מדי. הם חייבים להכריז על מדיניות חירום מול השקרים שרוסיה מפיצה באמצעות הפלטפורמות שלהם, כי במלחמה שקרים יכולים להוביל למוות, ומלחמה בהם יכולה להציל חיים".
- אתם זקוקים למתנדבים?
שץ: "יש לנו יותר דאטה משאנחנו יכולים להתמודד איתו. אנחנו צריכים שחברות הייטק הישראליות יהיו לצדנו ויתנו יד. יש להם אנשים באוקראינה ויש להם יכולות והם צריכים להראות באיזה צד הם. פיתחנו שיטה שנותנת לכל אדם בעולם יכולת לעזור במה שהוא יכול לעזור - זו מלחמה נגד השקרים של פוטין. אנחנו רוצים אותם איתנו. החשיפות על השגרירויות וניטרול הקמפיין השקרי שהכחיש את ההפצצה על בית החולים הגיעו לכל העולם. עם אנשים מתגייסים - אפשר לעשות שינוי אמיתי".
- תמונת פרופיל: האם התמונה היא של חפץ, אדם מפורסם, נוף, או נראית חשודה?
- הסתכלו על הפרופיל: האם השם בכתובת ה-URL מתאים לשם בפייסבוק? האם יש אותיות חסרות, או שם משונה? האם החשבון נפתח לאחרונה?
- בדקו את רשימת החברים של החשבון: האם יש שם מספר קטן מאוד או גדול מאוד של חברים? רפרפו על התמונות פרופיל: האם הם נראים חשודים? האם החברים בעלי שמות ישראלים או זרים?
- חפשו עוד אזכורים לאדם ברשת: דרך גוגל, או חשבון מקביל באינסטגרם או טוויטר. חפשו אם לאדם יש זהות מחוץ לרשת.
- שימו לב לתכנים של המשתמש: האם הפוסטים מתמקדים בנושא אחד וחוזרים על אותם מסרים שוב ושוב? האם החשבון רק משתף פוסטים, ולא כותב תוכן מקורי? האם התגובות על הפוסטים בפרופיל נראות אותנטיות? האם מגיבים על הפוסטים בפרופיל חשבונות שנראים אמינים? האם הפרופיל מגיב להם בחזרה?