האם היוניקורן הישראלי הבא יוקם על ידי תלמידי תיכון?
19 בני נוער, תלמידי בתי ספר תיכון מרחבי הארץ, הציגו השבוע 4 מיזמי סטארטאפ בפני צמרת משקיעי ההייטק בישראל ובכירים מהתעשייה וממערכת החינוך, במטרה לגייס השקעות. האירוע התקיים בחברת אורקל ישראל לציון סיומה של שנת הפעילות הראשונה של תכנית הסטארטאפים ע"ש עוזיה גליל ז"ל, אבי ההייטק הישראלי, אשר הוקמה, פותחה ונוהלה ע"י יעל חן, מנכ"לית יזמים צעירים ישראל ובשיתוף אלמנתו, אלה גליל, JA Israel, וקרן השקעות הטכנולוגיה אלרון ונצ'רס. גליל, שהלך לעולמו לפני כשנה בגיל 96 היה מייסד חברת "אלרון" ויו"ר דירקטוריון "אלביט", וחתן פרס ישראל בשנת 1997.
בין המיזמים המובילים של בני הנוער שהוצגו תמצאו את MOOSH, מנוע חיפוש לקבלת ה"מתנה המושלמת" – אפליקציה ששמה את מקבל המתנה במרכז, באמצעות פתרון מבוסס AI. הסטארטאפ עונה על הצורך של התאמת מתנות למקבלי המתנה, כאשר כיום כמחצית מהמתנות שמוענקות מוחזרות לחנות או מוחלפות, וכ-75% ממקבלי המתנות מודים שהמתנה לא מתאימה להם. המיזם צפוי לייצג את ישראל בתחרות היזמות הבינלאומית Gen-E, שתיערך השנה באסטוניה.
המנכ"לית שלה היא דריה לשם, בוגרת כיתה י"א, בת 17, שהשתתפה לפני שנתיים בתוכנית "יזמים צעירים - עושים עסקים" של ארגון יזמים צעירים ישראל, ונבחרה לאחת מעשרת הצעירים המשפיעים והמבטיחים של הארגון באותה שנה.
"כמו 95% מהאוכלוסייה העולמית, גם אני נתקלתי אלפי פעמים בקושי במציאת מתנות לקרובים שלי. לחברות, משפחה, מורים בבית ספר ועוד. מוש, מלשון סלנג ל'מושלם', פותר את הבעיה הזאת", מספרת לשם ל-mako על הבחירה במיזם. "הדבר הכי קשה בסטארטאפ היה להבין איך להרכיב את האלגוריתם שלנו, אבל בצוות המדהים שלנו יש שלושה גאונים שעבדו שעות והצליחו להרים דגם ראשוני למוש".
מה תרצי לעשות בעתיד?
"אחרי מה שחוויתי בתכנית אני בטוחה שאני רוצה להיות חלק מעולם היזמות. כל פגישה או אירוע, אני מתמלאת פרפרים של התרגשות לא אמיתית, בידיעה שמצאתי את המקום שלי. אני שואפת להמשיך, ליזום ולנהל ובטוחה שזו לא הפעם האחרונה שתשמעו עליי".
מיזם נוסף היה STARYEAM - סימולטור לשיפור חווית לימוד הנהיגה. הסימולטור, לשימוש ביתי במודל מינויים (SaaS), מקצר וחוסך עלויות של לימודי נהיגה, ומשפר את איכות הלימוד תוך שימוש ב-VR. המנכ"ל שלו איתי זיוון, בוגר כיתה י', בן 16.
"יזמות זה חלק מאוד חשוב בחיים שלי גם בלי התוכנית. לכן, רציתי ללמוד יותר על התחום הזה כדי שבעתיד כשאחשוב על רעיון אוכל להתחיל לפתח אותו, ויהיה לי גם קשרים עם יזמים ומשקיעים מכל הארץ", מספר זיוון. "בנוסף לומדים בתוכנית כלים שחשובים לכל החיים ולא רק למי שמתעסק ביזמות, לדוגמה איך להתעסק עם אקסל או איך להציג מול קהל. אלה דברים שלצערי אתה לא לומד בבית הספר".
המוצר פותח לאחר שאחד מחבריו לקבוצה למד נהיגה, והיה לו מאוד קשה לקבוע את השיעורים עם המורה, ובנוסף בעיניו הם היו מאוד יקרים ולא יעילים. "כל פעם נוסעים באותם מסלולים, ויש דברים על הכביש שאתה לא רואה עד שיש לך רישיון", אומר זיוון. "הרעיון נבחר מכיוון שכולם מכירים את הבעיה, והפתרון היה נשמע לכולם מאוד טוב. אני מאוד מאמין במוצר ובטוח שאנחנו נקבל השקעה".
בעתיד סבור זיוון שהוא יהיה יזם של סטארטאפים, שעוזרים לעולם ומשפרים את רמת החיים של כולנו. "אני בטוח שכבר עם הסטארטאפ הזה אני אתחיל להגשים את היעד לטווח הקרוב שלי, שהוא לפתח חברה מצליחה שעוזרת לעולם ואולי אפילו לעשות אקזיט", הוא אומר.
Pro-Look היא מערכת למניעת תאונות בקורקינטים חשמליים. האפליקציה מבוססת על בניית פרופיל רכיבה אישי (אנונימי) לכל משתמש בחברת קורקינטים חשמליים, בדגש על אופן הרכיבה ועד כמה הוא בטוח, ומתן פידבק לרוכב עצמו על מנת שיוכל להשתפר. המנכ"ל הוא מתן ארד בוגר כיתה י"ב, אשר מתגייס לצה"ל בחודש אוגוסט.
"המוצר שלנו הוא מערכת SAAS בתוך האפליקציות של חברות הקורקינטים השיתופיים, דרכה אנחנו מנטרים את רכיבת המשתמש ובונים לו פרופיל משתמש, אותו אנו מעבירים לחברת הקורקינטים. הפרופיל הנשלח כולל המלצה לחברת הקורקינטים בהקשר לכשירות הרוכב לנסיעה".
את הרעיון הציעה חברת הצוות שלו, אחראית מכירות מיקה רוטברט. "זו בעיה שבתור בן נוער אני מזדהה ומכיר לעומק. לפני כמה שנים, כשטרנד הקורקינט החשמלי רק התחיל, אחותי נפגעה מרוכב קורקינט חשמלי שנסע על המדרכה. מאז, למרות כל היתרונות של הכלי, נשארה לי רתיעה ממנו", אומר ארד. "לא פעם חשבתי לעצמי על דרכים שונות לפתרון הבעיה, וכשמיקה הציעה את הפתרון שלה, מיד ידעתי שעליי להיות חלק מהמיזם".
כמנכ"ל המיזם, הוא מספר שנאלץ לעשות ויתורים בחיים האישיים, וזנח את תחום הגלישה, בו השקיע רבות לפני כן, והמעיט במפגשים חברתיים. בימים אלו הוא מקבל זימונים לתפקידים שונים בצה"ל ומתעניין בלימודי רפואה או הנדסת אווירונאוטיקה במסגרת עתודה אקדמית. היזמות, שאליה נחשף במסגרת הפרויקט, היא "חלום חדש" שלו.
המיזם הרביעי שהוצג היה ALTZ, אפליקציה לשיפור איכות החיים של חולי דמנציה ומשפחותיהם, אשר מספקת מענה לקשיים הבסיסיים של אותם חולים בהתנהלותם היומיומית. זאת, באמצעות פלטפורמה שיתופית של הקרובים לחולה תוך שימוש בעוזר דיגיטלי, נגן וידאו ושירים אוטומטי. המנכ"לית שלה היא תומר בן יבגי, בוגרת כיתה י', בת 16.
"עוד מההתחלה היה לי ברור שלמוצר שאני עומדת לפתח יהיה אימפקט חברתי חיובי. לשניים מחברי הקבוצה שלנו, ואני ביניהם, חיבור אישי וקרבה לחולי דמנציה - כך שעל אף גילנו הצעיר, הרצון לסייע להם בער בנו מאוד", מספרת בן יבגי. "התכנית הייתה מאד אינטנסיבית, ונדרשתי להשקיע בה זמן רב. התכנים שהועברו היו ברמה גבוהה - רמה אקדמאית, ונדרשנו לעמוד בה".
היא מספרת כי ידעה מאז ומעולם שתרצה לעסוק ביצירה. "בעבר, חשבתי שאהיה אמנית - ציירת או מעצבת, אולם ככל שבגרתי, הבנתי כי ערך היצירתיות נמצא גם בעולם היזמות, וכי עבודה יזמותית, או שילוב בין יזמות לאמנות, עשוי לספק אותי אפילו יותר. אני חולמת שתהיה לי היכולת להשפיע על העולם, לקדם את האמונות והרעיונות שלי במסגרת עסקים שאיזום בעתיד. להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר - ירוק, מכיל ושוויוני", היא אומרת.
עד כה הושקעו בתוכנית על ידי אלרון ונצ'רס ואלה גליל כבר מאות אלפי שקלים, ומשקיעים כבר קבעו פגישות המשך עם היזמים הצעירים.