מירב אלדן, בת 34, נשואה ובהריון בחודש שישי, היא זמרת אופרה. את בעלה המלחין, זאקרי וויטני בן ה-29, הכירה כשעשתה התמחות של שנתיים בביצוע אופראי ב-Cleveland Institute of Music, בקליבלנד אוהיו, לאחר הלימודים היא נשארה בארה"ב והשניים הופיעו עם כמה אנסמבלים ברחבי ארה"ב, בין היתר גם בקרנגי הול. היום השניים מתגוררים באילת, עיר הולדתה של אלדן, כאשר וויטני בתהליכי הגירה לארץ.
אל תחום ה-NFT הגיעו הזוג באוגוסט האחרון, כאשר מצאו את עצמם ללא אופק תעסוקה כמוזיקאים. "בשנת הקורונה הראשונה פנינו פנימה כל אחד מאיתנו בנפרד וגם ביחד, לחיפוש ויצירה חדשה. אחרי כשנה מצאנו את עצמנו עם המון חומרים חדשים מוכנים, אבל ללא דלתות לדפוק עליהן כדי להראות את זה לעולם", מספרת אלדן ל-mako. "ואז נתקלתי בכתבה על NFT למוזיקאים בבלוג קטן. כל עניין הקריפטו היה לי מאוד מוכר מחברים שנכנסו לתחום עוד ב-2011, בתקופת המחאה החברתית, האידיאולוגיה שעומדת מאחורי מטבעות הקריפטו והבלוקצ'יין - ביזור כלכלי ושקיפות כלכלית, היו חלק מהדברים ששאפנו להשיג, בזמנו, דרך המערכת הממשלתית שלנו בישראל".
מרגע שנחשפה למאמר, החלו ליצור קשר עם אמנים דרך אפליקציית קלאב האוס ודרך ספייסים בטוויטר. "לא היה אדם אחד ספציפי שהדריך אותנו, אלא קהילה שלמה של אמנים ואספנים, שאנחנו עדיין חלק ממנה, כולם במידה כזו או אחרת חדשים יותר ופחות ולומדים ביחד בניסוי וטעייה", אומרת אלדן.
וויטני ואלדן יצרו עד היום 5 יצירות NFT של אופרה (ביצוע מוזיקלי על רקע מיצג ויזואלי מופשט), כל אחת במהדורה אחת בלבד, כאשר יצירת האופרה השישית תצא לאור ב-29 לחודש כחלק מכנס NFT שבו הם משתתפים בלוס אנג'לס.
היצירה הראשונה שהעלו נמכרה ללא אחר מאשר סנופ דוג, אשר הוא ומשפחתו אספני אמנות גדולים עוד מלפני ימי ה-NFT. מדובר, לדבריהם, ביצירת האופרה הראשונה שאי פעם נחצבה (minted) בבלוקצ'יין, והיא עיבוד אלקטרו-אקוסטי לאריה מתוך האופרה "טוסקה" של ג'קומו פוצ'יני. את החלק הוויזואלי של הוידאו, וויטני ואלדן יצרו דרך משחק עם דיו, מים, זכוכית ומניפולציות אלקטרוניות.
"בהתחלה לא ידענו שזה הוא. הוא משתמש בתוך קהילת ה-NFT בשם האנונימי לפי הדמות ההיסטורית Cozomo de Medici. בזמנו רוב האנשים לא ידעו שזה הוא, ועל כן הוא היה מאוד פעיל בטוויטר באופן ישיר וגם בהודעות אישיות", מספרת אלדן. "כשהוצאנו את היצירה הראשונה חיפשתי דרכים להציג אותה בפני אספנים, ראיתי את חשבון הטוויטר האנונימי של סנופ דוג, שיש לו טעם מעולה בבחירת היצירות שהוא אוסף, ולכן שלחתי לו בהודעה פרטית שהוצאנו את אופרת ה-NFT הראשון בבלוקצ'יין. הוא היה האספן היחידי ששלחתי לו הודעה פרטית. תוך שעתיים הוא ענה ואסף את היצירה. מאז נשארנו איתו בקשר ישיר. רק כחודש לאחר מכן גילינו שהוא בעצם סנופ דוג. מישהו מהקהילה הפנה את צומת ליבנו לציוץ שיצא מהחשבון הרשמי של סנופ דוג שאומר "I am @cozomodemedici".
עד כה היצירות, שהועלו לאתר Foundation.app, נמכרו ב-0.7 אתריום כל אחת, (בין 2,000-3,000 דולר, תלוי בשער האתריום כשנמכרה היצירה). סרט קצר שעשו בשיתוף פעולה עם הבמאי, האנימטור והצייר ליאו קריין מלונדון, על בסיס "הבנרה", מתוך כרמן של ג'ורג' ביזה, עומד כעת למכירה ב-2.5 אתריום (כ-7,500 דולר), חלקו השני של הסרט ייצא לאור כאמור בשבוע הבא. לדברי אלדן, האספן הראשון שיאסוף את שני החלקים של הסרט, יוזמן להיות המפיק של הסרט שעתיד להציג בפסטיבלים ותחרויות סרטי אנימציה וסרטים קצרים, וכן יקבל קרדיט ב-IMDB.
"לא נכנסנו ל-NFT כדי לעשות סכומי ענק, נכנסנו כדי להתפרנס. למוזיקאים קלאסיים היכולת להתפרנס ממוזיקה היא כמעט בלתי אפשרית, והקורונה רק הפכה את זה ליותר גרוע", אומרת אלדן. "בארה"ב עשינו המון קונצרטים, שההוצאות שלהם יותר גבוהות מההכנסות. ה-NFT מאפשר לנו חופש יצירתי לחלוטין, אנחנו מוציאים יצירה גדולה אחת לחודש, ומשקיעים בזה את כל הזמן שלנו. מבחינתנו זה כמו שכר חודשי".
אלדן מספרת שהם נמצאים נמצאים בקשר עם מספר חברות סטארטאפ, שבעתיד יוציאו את היצירות שלהם דרכם, בהן חברת Authentify Art, אשר חוברת לחנויות NFT (market places) כדי לאפשר אותנטיקציה של היצירות שנמכרות שם.
בכנס שייערך בשבוע הבא בלוס אנג'לס הם צפויים להופיע עם האנימציה של קריין והתזמורת הקאמרית. "מבנה הכיפה שהציבו בנוי ממסך של 360 מעלות והמבנה בקוטר של 14 מטרים, אנו נופיע בתוכו - זאק ינצח על תזמורת קאמרית ואני אשיר בשמלה שמעצב האופנה הלבנוני-אמריקאי, רמי קאדי, יצר במיוחד עבורי ובהשראת האנימציה שליאו קריין יצר", אומרת אלדן. ההופעה עצמה תהפוך גם היא, איך לא ל-NFT, "להנצחת הרגע בו התקיים הקונצרט החי הראשון של יצירת אופרה NFT", אומרת אלדן.