בזמן שחוקרים ובכירים בתחום הטכנולוגיה מזהירים מהשלכות הבינה המלאכותית ומכך שהיא יכולה להביא גם להכחדת המין האנושי, יש אנשים שהחשש שלהם הרבה יותר יום-יומי – לאבד את מקום העבודה שלהם, והדאגה הזו לא פוסחת על התסריטאים.
הפורום הכלכלי העולמי פרסם לאחרונה דוח שצופה שכמעט רבע מכל המשרות יינזקו על ידי AI במהלך חמש השנים הקרובות. מחקר חדש מצא כי 75% מהאמריקאים חושבים שבינה מלאכותית מסכנת את מקום העבודה שלהם. גולדמן זקס במחקר אחר צופים ש-300 מיליון עבודות על כדור הארץ יוחלפו באמצעות AI. אם במהפכה התעשייתית והמהפכה הטכנולוגית עד היום איבדנו את המשרות עם יכולת הביצוע הכי נמוכה, שלמכונה יהיה הכי קל לעשות אותן במקום אדם, הפעם מי שעולים על המוקד הם מתכנתים, מורים, רופאים, מעצבים, דוגמנים, אנשי כספים - וגם התסריטאים.
בפרק שפותח את העונה השישית והחדשה של "מראה שחורה" – "ג'ואן איומה" – מגלה מנהלת בחברת הייטק שחייה הפכו לסדרה מתוסרטת בשירות סטרימינג דמוי נטפליקס. הסדרה אינה צריכה כלל תסריטאים כי היא שואבת מידע מהטלפון הנייד של ג'ואן, שנמצא לצידה כל היום, ואת היתרה משלימה אינטליגנציה מלאכותית שמקצינה את האירועים ומוציאה את ג'ואן באופן האיום ביותר האפשרי על מנת למשוך כמות צופים גדולה ככל האפשר.
התרחיש הזה כבר לא נראה כה בדיוני ועתידי, כאשר בינה מלאכותית כבר הסתננה כמעט לכל חלק ביצירת סרטים. היא משמשת כדי להצעיר את גיל השחקנים (כמו עם דמותו של הריסון פורד ב"אינדיאנה ג'ונס" החדש), להסיר קללות מסצנות בפוסט-פרודקשן, לספק המלצות צפייה בנטפליקס ולהחזיר לאחר מותם קולות של שחקנים מנוחים.
"זה מתחרה, חדש, זמין וזול"
צ'אטבוטים של AI עשויים לשמש כדי ליצור טיוטה ראשונה לתסריטים עם כמה הנחיות פשוטות ("רצח שמתרחש בטירה מבודדת"). לאחר מכן, כותבים יישכרו, בשכר נמוך יותר, כדי לעבות ולשפר אותם. כך יהיה אפשר להפיק תסריטים בסגנון של כותבים ידועים – כתוב לי סרט הרפתקאות בסגנון ספילברג או סרט פשע מתוחכם סטייל טרנטינו. ישנן אינספור דרכים שבהן ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי ליצור קווי מתאר, למלא סצנות ולכתוב גרסאות ראשוניות לסרטים.
מומחים אומרים שהמאבק שעמם מתמודדים התסריטאים כעת עם AI הוא רק ההתחלה. תסריטאים כבר רגילים להתחלף ולהיות כוח עבודה זול יחסית. כעת, הם רואים מתחרה חדש, זמין וזול בתחום - אם כי כזה עם תפיסה קצת פחות טובה של המצב האנושי. "אנחנו לא לגמרי נגד AI", אומר מייקל ווינשיפ, נשיא WGA - גילדת התסריטאים של אמריקה. "יש דרכים שזה יכול להיות שימושי, אבל יותר מדי אנשים משתמשים בזה נגדנו ומשתמשים בכך כדי ליצור יצירות בינוניות ולהפר זכויות יוצרים".
גילדת התסריטאים הציעה לאפשר בינה מלאכותית בכתיבת תסריטים, כל עוד היא לא משפיעה על הקרדיטים או השכר של הכותבים. ההצעה תאפשר לכותבים להשתמש ב-ChatGPT כדי לעזור בכתיבת תסריט מבלי לחלוק קרדיטים לכתיבה. "ההצעה להסדיר את השימוש בחומרים המיוצרים באמצעות בינה מלאכותית או טכנולוגיות דומות מבטיחה שהחברות לא יוכלו להשתמש בה כדי לפגוע בתקני העבודה של כותבים, כולל פיצויים, זכויות וקרדיטים", נכתב בציוץ שפרסמו ב-WGA.
מוקדם יותר החודש, יותר מ-11 אלף תסריטאי קולנוע וטלוויזיה פתחו בשביתה, לאחר שאגודת התסריטאים של אמריקה לא הצליחה להסכים על הסכם שכר. אך רבים מהם מספרים כי גורם נוסף שהוביל לשביתה הוא חרדתם מפני צ'אטבוטים שכותבים או משכתבים תסריטים שעלולים להוריד את שכרם ופוטנציאלית לקחת את עבודתם בעתיד.
"AI זה מפחיד", אמר דני סטרונג, היוצר של הסדרה "אימפריה". "ראיתי חלק מהכתיבה של ChatGPT ונכון לעכשיו אני לא מבועת כי הוא כותב נורא. אבל מי יודע? זה יכול להשתנות". הכותבים מוצאים את עצמם בעמדה של משא ומתן מול טכנולוגיה שזה עתה נולדה עם פוטנציאל להשפעה רדיקלית. השביתה עשויה להימשך שלושה חודשים או יותר ובכך להעניק יותר זמן לנתח כיצד בינה מלאכותית עשויה לעצב מחדש את כתיבת התסריט.
"ברמת העיקרון אני אופטימי ולא מאמין שזה יחליף תסריטאים. זה יהפוך להיות כלי שיעזור לכתוב, ישכלל את הכתיבה ויזרז מאוד תהליכים. אני חושב שזה מאוד דומה למה שקרה עם הצילום והציור. חשבו שזה ייתר את הציירים אבל זה לא קרה. אני מניח שבצורה דומה יהיו אנשים שישתלטו על הטכנולוגיה מהר מאחרים ויתחילו ליצור איתה", אומר הבמאי אומר יונה רוזנקיאר ("הדרך לאילת").
"יהיו סרטים שעשויים כולם באמצעות ה-AI ותהיה עלייה בביקוש של סרטים כאלה, אבל אז לדעתי בהמשך תהיה ירידה כי לאנשים יימאס ממחשב שעושה דברים ויתגעגעו למשהו שאדם עושה. כלומר זה יתייצב כטכנולוגיה, או ככלי. אני מניח שיהיו גם סרטים שיהיה להם לייבל: 'נוצר ביד אדם בלבד'. אבל בסוף זה לא משנה איך סרט נוצר, הוא צריך לגעת בצופה ולהיחקק לו בלב. אני חושב שזה יהיה כלי חשוב אבל בסוף יישב תסריטאי ויחליט".
האם עדיין אין מה לחשוש מאינטליגנציה מלאכותית
“מאוד קשה לדעת עד לאן תגיע ההתפתחות של האינטליגנציה המלאכותית. אבל אין ספק שיש לה את הפוטנציאל, לפחות בתאוריה, לשנות את כל מה שאנחנו מכירים על יצירה. אני חושב שבמושגים של התפתחות אבולוציונית האינטליגנציה המלאכותית היא בערך בשלב האמבה החד תאית בסקייל אבולוציוני שקשה אפילו לדמיין עד לאן הוא יכול להגיע. זה עדיין חורק ולא תמיד מספיק אמין או מקורי באמת, אבל זה ללא ספק די מדהים שזה מה שה-AI מצליח כבר לייצר ביחס לזמן שהוא קיים. ומה שאפילו עוד יותר מדהים זה גם לראות את קצב ההתפתחות ועקומת הלמידה שלו, שנראה על פניו שהיא נמצאת במגמת שיפור מהירה שלא הכרנו", אומר הבמאי בועז ארמוני ("מסווג חריג").
"לאור כל אלה אני מאמין שבתוך מעט מאוד זמן יחסית אנחנו נתחיל לראות תכנים מורכבים מאוד שה-AI ייצר, עם מעט מאוד התערבות אנושית ובהמשך אולי בכלל בלי, ברמה שכבר לא נוכל לזהות שנעשו רק על ידי מכונה. אם התחזיות האלה יתממשו אני מניח שבקרוב מאוד הוא יתחיל לשנות לחלוטין את האופי שבו יוצרים בצד התעשייתי של תעשיית הטלוויזיה והסרטים, שאני מניח שתאמץ אותו לחיכה ברצון מכיוון שהוא יענה, ויחסית די מהר ובזול, על דרישות הפורמט הכלכלי שהן בנויות על פיו כיום”.
הבמאי ערן ריקליס ("הכלה הסורית"), לעומתו, חושב שאין ליוצרים סיבה גדולה מדי לדאגה: "אסתכן בגישה 'מיושנת' שגורסת שאין תחליף לניסיון, למצבור הזיכרונות ולרגש האנושי שהם הבסיס של כתיבה משובחת ובעיקר מרגשת". גם הבמאי ארז תדמור, שאחראי על כתיבת הלהיט הגדול של השנה שעברה בקולנוע הישראלי "בחורים טובים", לא חושש מהבינה המלאכותית. "אי אפשר שלא ללכת עם הקדמה, גם אם זה דורש מחיר מסוים. אם היא כותבת לי תסריט שאני יכול לשכתב ולשדרג כפי שאני אוהב ויודע לעשות אז מבחינתי זה כלי עזר ולא דבר מאיים, כי בסופו של דבר אי אפשר להחליף את הרגש האנושי", הוא אומר.
אותו דבר יחול לדעתך לגבי יצירות עצמאיות?
ארמוני: "לגבי היצירה האמנותית האישית זה כבר שאלה מורכבת יותר מכיוון שיצירה מקורית אמתית נובעת לדעתי מהלא מודע האנושי ועדיין קשה לנו לראות איך מכונה יכולה לפתח לא מודע. ואולי זאת הסיבה שרבים לא רואים מצב שבו מכונה באמת תוכל לפתח יכולות כתיבה או יצירה אנושיים. אבל, לפחות תיאורטית, אני מאמין שיש לה את הפוטנציאל להגיע גם לשם, ואפילו הרבה מעבר לזה. האם זה יהיה טוב או לא? אין לי מושג. אני מניח שכמו תמיד זה תלוי בטבע האנושי ולאן הוא יבחר לקחת את השינוי העצום שזה מביא איתו. בכל מקרה יהיה מעניין לחיות בתקופה של שינוי אבולוציוני כל כך גדול".
"זה לא בהכרח יעשה רע לקולנוע שייוותר עם השונה, המוזר, האחר, הפראי, הצורם, הדיס-הרמוני, עם האנטי נוסחה, האנטי פורמט, הסתירה הפנימית - כל מה שהוא אמור להיות מלכתחילה", מוסיף אומר הבמאי הישראלי זוכה פסטיבל ברלין נדב לפיד, "לפחות עד ש- GPT ילמד לסתור את עצמו".
"כבר שנים כותבת איזו נוסחה מלאכותית את המוצרים האלה"
באקלים ההוליוודי של העשורים האחרונים שבו רובם ככולם של שוברי הקופות הם רימייק/סיקוול/ריבוט או גרסת לייב אקשן לסרטים קלסיים, קשה להגיד שגם כיום מקוריות היא מילת המפתח כשהמפיקים מנסים לכוון לנוסחה הנשענת על קונבנציות תסריטאיות מוכרות ושחוקות שירצו את הקהל הרחב ויגרמו לכמה שיותר אנשים לרכוש כרטיסים.
"כבר שנים כותבת איזו נוסחה מלאכותית וסינתטית שמוטבעת לנו במוח את סוג המוצרים האלה וכבר שנים היא מנסה להסתנכרן לנוסחה המקבילה שנמצאת בראש של הצופים שצורכים את המוצרים האלה. מנסה למכר אותם למוצרים האלה", מציין לפיד. "השאיפה לאיזו שלמות חלולה, לנוסחה מנצחת, מחזור מה שעובד, האימה מהאחר, מהשונה ובעיקר מהמוזר - כל אלה מאפיינים את מרכז עולם הקולנוע כבר שנים ועוד קיבלו זריקת חיזוק בדמות אשפי הנוסחאות של נטפליקס וכו'. הם הופכים את הקולנוע מאומנות לתעשייה ואת הסרטים מיצירות למוצרים. כבר שנים קיימת התחושה של איזה ChatGPT כזה או אחר, של עבדים אנושיים שמשרתים מין צ'אט כזה, לא בגרסה מתוחכמת במיוחד. אולי הטכנולוגיה האמיתית תהיה כבר טובה יותר".
אבל אולי לא צריך עדיין כל כך לחשוש מהבינה המלאכותית, לפחות מזו הנוכחית. כדי לראות אם בינה מלאכותית באמת יכולה לעשות את העבודה של תסריטאי, מגזין אינסיידר ביקש מ-ChatGPT לכתוב סצנה היפותטית מפרק הסיום של הסדרה המוערכת של HBO "יורשים", לאחר שהזין אותו בסיכומים של ששת הפרקים הראשונים של העונה הרביעית. התוצאה? סוף בלי סאב טקסט, עם דיאלוג רציני מדי – שאינו עומד כלל ברמת הכתיבה של הסדרה.
ניל לנדאו, פרופסור לתסריטאות באוניברסיטת ג'ורג'יה, אמר ל-Insider שהתסריט הוא "זלזול טהור באינטליגנציה" ו"פשוט נורא". לנדאו אמר שאיכות הכתיבה של התסריט היא "איומה". הוא אמר שהוא חסר "הומור, אירוניה ודיאלוג חכם" ולא עוסק בנושא המרכזי של התוכנית "דינמיקת כוח משפחתית רעילה לא מתפקדת ומעוותת". ההבדל הבולט ביותר, לדבריו, הוא כיצד התסריט שנוצר בינה מלאכותית מכיל "אפס סאבטקסט", שלדבריו "יורשים" מצטיינת בו. "אף אחד מהקולות של הדמויות לא מצלצל נכון", אמר לנדאו, "כולם נחמדים וישירים מדי".
"אחת הטעויות הבולטות ביותר היא שרבות מהדמויות האלה אומרות בדיוק את מה שהן מרגישות, מה שמוביל לדיאלוג שהוא מאוד מגושם", אמר אוליבר ת'ורנטון, תסריטאי זוכה אמי. הוא הוסיף שהתסריט לא "משחק נגד ציפיות הקהל למה שהולך לקרות", וזה לדבריו מה שהופך תכנית כמו 'יורשים' ל"כל כך משכנעת". "בעיניי, זה מעיד על כל מה ששגוי ברעיון של תסריט שנוצר על ידי AI ועל המלכודות הנלוות לזה", אמר תורנטון.