הסיטואציה הבאה מוכרת לרוב הישראלים: אתם מחפשים לקנות אוטו משומש, נכנסים ללוחות כמו יד 2 או לפייסבוק, מדברים עם הקונה ולוקחים את הרכב למכון בדיקה מורשה. אם הכול תקין והמחיר סביר – כנראה שתלכו על העסקה.
אבל מה אם המוכר מסתיר מכם פרטים שאי אפשר לעלות עליהם באותה בדיקה? היסטוריית תאונות של הרכב, בעלויות קודמות ובמקרים חריגים אולי מדובר אפילו באוטו גנוב.
חברה ישראלית מבקשת לפתור את הבעיה הזאת בדיוק. כל הנתונים בדו"ח בלק"ר (בדיקה לפני קניית רכב) נאספים, באופן חוקי ובשילוב טכנולוגיית בינה מלאכותית, מ-65 מאגרים ציבוריים ופרטיים ומגורמים רשמיים, ביניהם משרד הרישוי, בנק ישראל, חברות הביטוח, רשם המשכונות, משטרת ישראל, משרד המשפטים ועוד.
בעלות של 149 שקלים החברה תשלח למשתמשים דוח שמציג ממצאים על הרכב המשומש שאתם עומדים לקנות, בהם שעבודים ומשכונים, תאונות, היסטוריית בעלויות, תביעות ביטוח, ירידת ערך, סוחרים ועוד. הדוח משלב אינפוגרפיקה, כך שהדברים שנמצאו לחיוב מופיעים עם אגודל ירוק כלפי מעלה והשליליים עם אגודל אדום כלפי מטה. החברה מבטיחה לשלוח את הדוח תוך 5 שעות לכל היותר מרגע ההזמנה (בשעות הפעילות), ודוח דחוף יישלח תוך שעה בעלות של 179 שקלים.
מנכ"ל החברה הוא אסף פכטר, בן 44, נשוי ואב לשלושה, ממושב בארותיים. הוא חובב רכב וספורט מוטורי מילדות, יזם ואיש הייטק שהקים וניהל את החטיבה האסטרטגית ברד בינת ובמסגרת תפקיד זה הוביל את פרויקט עיר הבה"דים בדרום. בעשור האחרון פכטר מתעסק עם סטארטאפים כיזם, משקיע, ומלווה חברות ויזמים בתהליכי גיוס והנפקה.
"כשסיימתי את לימודי נסעתי לארה"ב ושם נתקלתי לראשונה בקארפקס, כאשר רכשתי רכב משומש. אתה מקבל דו"ח מסודר עם כל ההיסטוריה של הרכב מיום היוולדו, כשהמדינה היא זו שאוגדת ומספקת את המידע לכל אזרח", הוא מספר ל-mako. "לפני שנתיים פגשתי את צחי דסלטו ואלירן חיו השותפים שלי, כשניהלתי את גיוסי ההון לסטארטאפים באתר פאנדיט. הם הגיעו אלי כדי שאסייע להם בגיוס משקיעים והון לחברה. כל כך אהבתי את המוצר שהם הציגו לי שמיד אמרתי להם שאשמח להיכנס כשותף וכמנכ"ל".
פיתוח דוח בלק"ר החל בשנת 2018 על ידי דסלטו וחיו, ובפברואר 2021, לאחר כמעט 3 שנות פילוח ובדיקות, החברה נפתחה רשמית. לדברי החברה, הם כבר מכרו עד כה אלפי דוחות ומשרתים עשרות לקוחות מדי יום. "הצלנו קונים תמימים רבים ממקרי נוכלות, מרמה ותאונות", אומר פכטר.
כך, לדוגמה, לקוח של החברה בשם אלון ראה שמישהו מוכר סקודה במחיר נמוך מ-15 אלף שקל מהמחירון שלה. "הוא נסע אליו, והמוכר סיפר שהסיבה למכירה היא שהוא מקבל רכב מהעבודה", מספר פכטר. "אלון הריץ בדיקה ממוחשבת של בלק"ר, וגילה שהרכב היה אמור להיות מורד מהכביש לפני 3 שנים, כי יש לו אובדן גמור. מה שהוא בא לקנות היה רכב שחיברו לו שלל חלקים".
סיפור נוסף הוא של יצחק, גבר בשנות ה-60 לחייו, שקנה ג'יפ וולוו xc60 2021 בעלות של 250 אלף שקל. הוא אף שילם מעל המחירון, כי הבין שהרכב נראה טוב ואפילו עבר מכון בדיקה, אולם בדרך הביתה התחילו כל מיני רעשים. "כשיצחק בדק בחברה שלנו הוא גילה שלרכב נזק של מעל ל-40%. הוא היה בבעלות מסחרית בעבר, עבר תאונה קשה, יש לו סיווג כ'אובדן להלכה', ואם זה לא מספיק המוכר למעשה סוחר רכב חובב שאינו רשום כסוחר מן המניין", אומר פכטר. "לאחר שקיבל את הדוח, פנה יצחק לסוחר שענה לו שהוא לא מכיר דבר כזה, אולי זה קרה בכלל אצל הבעלים הקודם, ושילך לדבר עם מכון הבדיקה".
בימים אלו החברה יוצאת בגיוס משקיעים ומזמינה את הציבור להשקיע בחברה (סכומים של מעל 30 אלף שקל). עד כה גויסו כ-5 מיליון שקלים ממשקיעים עצמאיים, שהלכו לפיתוח והשלמת המוצר, וכעת החברה רוצה לגייס את הציבור כדי להרחיב את קהילת המשתמשים שלה. "יש לנו אג'נדה חברתית, שככל שיותר אנשים ישתמשו בדוח בלק"ר וידווחו על נהגים ומכוניות בעייתיות, כך נפתור את הרעות החולות בשוק הזה".