"חובה לצפות - הרצאת TED על איך לעשות כסף מוויקיפדיה", זו היתה הכותרת באתר גוקר להרצאתו של הישראלי נמרוד קמר. בהרצאה בשם "ערכו בוויקיפדיה את השינוי שאתם רוצים לראות בעולם", מסביר קמר, שעומד לכאורה על הבמה היוקרתית של TED, איך לעשות כסף מוויקיפדיה ועל השיטה הייחודית שפיתח לשם כך.
הסרטון עם ההרצאה המלאה באורך של כמעט שבע דקות עלה לאחרונה לאתר הסרטונים Vimeo ובין התגובות ניתן למצוא משפטים כמו: "פורץ דרך", "ההרצאה הטובה ביותר שראיתי לאחרונה", "חשוב", "צפיית חובה", "מדהים" ו"זה לבדו מצדיק את קיומו של מוסד טד". גולש אחר ציין: "זה נראה כאילו הוא צילם את זה לבד, בחדר השינה שלו", וצדק, בערך.
אז יכול להיות שמדובר בהרצאה פורצת דרך ואפילו מצדיקה את קיומו של טד, אבל האמת היא שקמר מעולם לא הופיע בTED- לא נמנה ברשימת ארבעת הישראלים שעלו לבמה אחרי תהליך המיון הקפדני והארוך בו נדרשים המרצים בכנס היוקרתי. בין המרצים הישראלים אגב ניתן למצוא את היזם יוסי ורדי, מייסד בטר פלייס שי אגסי, פרופ' דן אריאלי וליאור צורף שהטריף את העולם כשהעלה שור לבמה. אמנם הגולש האחרון טעה וההרצאה לא צולמה בחדר השינה של קמר והוא לא היה לבדו, אך היא בהחלט נעשתה בהפקה עצמית ונערכה כך שתיראה קרובה למדי לדבר האמיתי.
"חלום חיי זה פרופיל פרימיום בלינקדאין, חשבון מאומת בטוויטר והרצאת טד. זה הסטטוס העליון. הייתי חייב להשלים את השאיפות", אמר קמר בראיון ל-NEXTER שקיימנו איתו בצ'ט מביתו שבלונדון, אליה עבר לאחר שורה של עבודות בישראל. הוא סיפר כי כדי להקנות לווידאו מראה אמין, שכר נגר שיבנה את לוגו האותיות הניצב על הבמה בכל כנסי TED המתקיימים ברחבי העולם.
לא פחדת מהתגובה של אנשי טד?
"עדיין ממתין לתגובתם".
הצעות עבודה חדשות כבר הגיעו בעקבות הווידיאו?
"אנשים רוצים לרכוש את האותיות TED שבנינו ולעשות שיחות טד בעצמם".
אגב עבודה, את זו הנוכחית, המתוארת בהרצאה, מתאר קמר כ"עיתונאי ועורך ויקיפדיה". הוא מדגיש כי "אני באמת גובה מאנשים תשלום על עריכה, (אם כי) לא אלה שמוזכרים בסרטון". את הלקוחות האמיתיים הוא מנוע מלחשוף.
"אין עניין לציבור"
הכל התחיל בשנת 2005, כאשר ביקש קמר, אז במאי סרטים מתחיל, לכתוב על עצמו ערך בוויקיפדיה העברית. עורכי ויקיפדיה הישראלים, ברשות "הוויקיפד הראשי" דאז, דוד שי, טענו כי "לדעתנו מדובר באנשים שאין בהם עניין לציבור", מה שעורר את זעמו של קמר שטען כי "האנציקלופדיה החופשית אינה ועדת קבלה".
אז הבין קמר כי ויקיפדיה טומנת בחובה הזדמנות עסקית, כפי שהוא מתאר בהרצאה, זהו אחד האתרים הבודדים בהם איכפת לאנשים מה כתוב עליהם, מאחר והוא נתפס כאובייקטיבי ואמין.
"הצעד הטבעי היה לפתוח עסק", אומר קמר. "למרות שלא פתחתי עסק. אני רק שולח דרישות תשלום. ויקיפדיה שונאים את זה".
השיטה
מאחר והוא מנוע מלערוך ערכים בשמו, פיתח קמר שיטה משוכללת, הכוללת פתיחת המון שמות משתמש בדויים, וביצוע העריכות באופן המעורר פחות חשד מאשר אם היה מוסיף ומוחק מידע מערכים באופן הרגיל. כך, לדוגמא, הוא שותל שגיאות כתיב בשינויים שהוא מבצע, על מנת למשוך עורכים אחרים לעבור עליהם ולתקן אותם כך שהשינוי האחרון בערך יופיע על שמם.
בסרטונים שמצלם קמר באופן קבוע על מנת לקדם את שירותיו, הוא נראה נטפל לידוענים באירועי השקות שונים, שואל שאלות משונות ופרובוקטיביות וטוען כי שתל טעויות בערכים אודותם בוויקיפדיה תוך הצעת שירותיו לתיקונם.
קמר מספר לקניה ווסט (ועוד סלבס) שהוא תיקן להם את ערך הוויקיפדיה:
איך אתה מציע את שירותך במציאות?
"בעיקר לחברים, או חברים של חברים, שכתוב עליהם מידע שגוי. אני פשוט מציע לתקן ולא מתחייב. לוקח חצי מהכסף מראש וחצי אם זה מצליח ומחזיק לכמה חודשים". הוא מציין כי בחלק מהמקרים מושאי הערכים הם אלו שמבקשים את השירות, מבלי שיש צורך לשכנע אותם לקבלו.
לא חששת בשום שלב שסרטוני הקידום הפרועים ירחיקו לקוחות פוטנציאליים?
"חשבתי על זה, למרות שזה עוד לא קרה. אני גר בלונדון. כל עוד אני לא סלב לאף אחד לא אכפת".
אתה כבר מתכנן את משלח היד הבא, או שיש לך כוונה להמשיך בנוכחי עוד הרבה זמן?
"אני שוקל לפתוח עסק של מכירת 'דיסלייקים' ביוטיוב".
מי קהל היעד של עסק כזה?
"אנשים עם אויבים, שרוצים להפיל דיסלייקים על סרטונים מסויימים, ברמת האגו".
עושה גם טרולינג בישראל: