קבוצת פייסבוק מסתורית בשם "הורים מודאגים" עוררה השבוע את סקרנות התקשורת. בקמפיין שכלל את פרסום בפייסבוק ומודעה בעיתון, הציג קטע מכתבה על מחקר הקובע שטבעונות פוגעת בפוריות הגבר, ולצדו נראו הורים מודאגים החוששים שלא יזכו להיות סבים וסבתות כי ילדיהם טבעוניים.
בדיקה של "חי בלילה" העלתה שמי שעומד מאחורי הקמפיין הוא משרד הפרסום "פלא פה". מנכ"ל החברה אף הודה בגאווה שההד התקשורתי סביב הקמפיין זה בדיוק מה שהם כיוונו אליו. אלא שכעת מתברר ל-NEXTER פרט נוסף שיכול להיות משמעותי להבנת האינטרסים שמאחורי הקמפיין: אחת מלקוחותיה של "פה לפה" בשנים האחרונות היא מועצת הלול, המועצה המייצגת מגוון גורמים בענף הביצים והעופות - אנשים שפרנסתם תלויה בכך שהילדים שלכם לא יהיו טבעוניים.
בשיחה עם רותי פוגטש, דוברת הלול, היא אישרה שהמועצה נמנית על לקוחות חברת הפרסום, וציינה כי עודכנה על הקמפיין על ידי החברה עצמה. לדבריה הקמפיין לא נעשה ביוזמתה או במימונה של המועצה, אך בימים אלה המועצה אכן משלמת כסף לחברת הפרסום על קמפיינים אחרים.
"יש לנו קמפיין על מתכוני הודו בשיתוף עם שומרי משקל, אבל הקמפיין הזה הוא לגמרי שלהם", אומרת פוגטש. "אבל זה לא קשור אלינו. אני צחקתי, אמרתי שהם קיבלו השראה מאיתנו, הם באמת עובדים איתנו כבר כמה שנים".
יש המון נושאים נפיצים אחרים שמקבלים תשומת לב. למה דווקא זה?
פוגטש: "אני לא יודעת. אבל בסך הכל זה קמפיין נחמד. לא משהו דורסני, הרסני. לקחו מחקר רציני ועשו מזה סיפור. זה רץ באינטרנט, והוא (עומר המעגן-אסף, מנכ"ל פה לפה, א"פ) אמר לי שהייתה מודעה אחת בטיים אאוט. תשמעי, התקשורת נתנה להם את מה שהם רצו"
בשיחה עם המעגן-אסף טען המנכ"ל שאין קשר בין היותה של מועצת הלול לקוחה שלו ובין הקמפיין שבחרו להריץ. "זה נושא נפיץ שמאפשר לנו לקבל בצורה חכמה הד תקשורתי. לא יצאנו נגד טל גלבוע וחבריה. הקמפיין, בסופו של דבר, שירת גם אותם כי הוא נתן להם במה בתקשורת".
ואתם לא שמתם כסף על זה?
"אנחנו לא. אנחנו שמים להם כסף על דברים אחרים".
ולעובדה שמועצת הלול לקוחה שלך לא היה קשר לבחירת הנושא?
"זה שהם לקוחות שלי אולי רק סירס אותי יותר. גרם לי לשמור על כבודם של הטבעונים אפילו יותר ממה שמגיע להם".
בעקבות הקמפיין: "תנו לחיות לחיות" שיגרו מכתב זועם למועצת הלול
הקמפיין שנוהל נגד טבעונות עורר כצפוי את זעמם של הארגונים למען זכויות בעלי החיים. בארגון "אנונימוס" טענו כי להערכתם מועצת הלול עומדת מאחורי הקמפיין. לדברי נציגי הארגון, הקמפיין "הורים מודאגים" עשוי להוות תגובה מטעם המועצה לתחקיר הביצים של הארגון שחשף תנאים סניטרים ירודים והפרת תקנות תברואה במדגרות. בארגון הדגישו כי כפי שפורסם בעבר בעיתון "הארץ", הקמפיין מתבסס על תקציר מחקר בלבד שמציג ניסוי שכלל רק חמישה טבעונים. עוד מדגישים בארגון, כי המחקר המדובר לא פורסם באף כתב עת מדעי.
במקביל, ארגון "תנו לחיות לחיות" שיגר מכתב למנכ"ל מועצת הלול בבקשה להסיר את הקמפיין. במכתב הודגש כי "המועצה לענף הלול היא גוף שלטוני, רשות מינהלית סטטוטורית החבה חובת נאמנות לציבור, ומחויבת לעקרונות המשפט המינהלי כגון שקיפות, אחריותיות, סבירות ותקינות".
עוד טוענים חברי "תנו לחיות לחיות" כי המועצה "מתחזה לקבוצת הורים מודאגים שמעולם לא הייתה ומסתירה מהציבור הנחשף לפרסומיה את זהותה ואת האינטרסים אותם היא מנסה לשרת". כמו כן ציינו כי לא ניתן להתבסס על נתונים חלקיים של מחקר שהוצגו בכלי תקשורת אינטרנטי.