דנית גרינברג, שהתפרסמה ב"אח הגדול", הפכה בשנים האחרונות לאחת מכוכבות הרשת העסוקות ביותר, וכיום היא מתפרנסת מהאינסטגרם עם יותר מ-362 אלף עוקבים.
ביממה האחרונה היא העלתה רצף סטוריז שבו שאלה את עוקביה האם זו רק היא או שאינסטגרם הפכה למשעממת, כאשר הרוב המוחלט (מעל 90 אחוז) הסכימו בסקר שערכה כי נהיה משעמם. גרינברג טענה כי אנשים רבים "נעלמו" לה, כלומר היא לא רואה שהם העלו סטוריז חדשים, וטענה כי הצפיות שלה נחתכו בחצי. עוד הוסיפה כי התיאוריה שלה היא שהתקלה הנרחבת שהייתה באינסטגרם בתחילת החודש "הורידה את החשק לאנשים ועדיין לא נפתרה עד הסוף".
לאחר מכן, גרינברג שיתפה צילומי מסך מהודעות שקיבלה ממשפיעניות רשת אחרות שהסכימו איתה בנוגע לירידה הדרמטית בחשיפה. בין היתר, משפיענית האופנה יובל כספית, אינסטגרמרית האוכל דניאל עמית, דנה זרמון שכתבה "גם אצלי, בחצי", מאיה ורטהיימר, מעיין אדם וקורין גדעון שכתבה לה: "אמאלה חשבתי שרק אצלי".
אז מה באמת קורה?
"זה נכון שיש ירידה בטראפיק באינסטגרם", מאשר אלעד רגב, בעל משרד דיגיטל ומשפיענים ERPR. "נראה שאינסטגרם רוצה לשלוט על נישה שמגלגלת מיליארדים שהיא לא באמת מרוויחה ממנה וזה בעיקר הפעילות של המשפיענים. רוב המשפיענים בוחרים בעמוד עסקי כפרופיל, מה שהופך אותם בעיניי אינסטגרם ל'חברה'. חברות, באשר הן, צריכות יותר להשקיע כסף בקידומים על מנת לקבל חשיפה – וזה רק הולך ומתעצם עם הזמן. ייתכן שאם המשפיענים יבחרו בחשבון רגיל או ציבורי - החשיפה שלהם תשתפר". מדובר בירידה של 10-20 אחוז בחשיפה - ואף יותר.
לדברי רגב, המשפיענים בארץ מגלגלים לפחות מיליון שקל בשנה מאינסטגרם. הוא מבהיר כי אין קשר בין השינויים שעושה אינסטגרם מתוך מניע כלכלי לבין תקלת הענק שהייתה בשירותי פייסבוק, שנבעה ככל הנראה מטעות אנוש.
אז איך בכל זאת אפשר לשמור על הטראפיק? רגב סבור כי צריך "להיות מקוריים. תמיד כשיש פיקים וקצת גיוון ועניין - החשיפה חוזרת ברגע. צריך להביא בשורה חדשה".
מדובר בתהליך שנשמע דומה לתהליך שעברה פייסבוק בשנים האחרונות. כיום לעמודים של עסקים קטנים ובינוניים בפייסבוק כמעט ואין חשיפה אורגנית, והם נאלצים להשתמש בקידום ממומן כדי לזכות בחשיפה לפוסטים שהם מעלים. יחד עם זאת, פייסבוק סובלת כבר מספר שנים מנטישה, בעיקר של הדור הצעיר, כך שייתכן שהפיכת אינסטגרם לפרסומית מדי - תהיה בסוף בעוכריה.