לפני מספר שבועות פנה אלינו אחד הכותבים הוותיקים של האתר – הצלם גיורא פנחסי ושיתף אותנו בגילוי מטריד. כמשתמש של אתר שיתוף התמונות הוותיק פליקר (Flickr) בבעלות יאהו, גילה פנחסי כי המפות של ישראל אשר היו זמינות עד לאחרונה (מפות ישנות ולא מעודכנות אמנם, אך כאלו אשר הציגו רחובות וערים ברחבי המדינה), נמחקו יום אחד ונעלמו כלא היו.
פנחסי פנה מיוזמתו לנציגי פליקר בכדי לברר האם מדובר בתקלה בשירותי החברה, אך נציג החברה התחמק והפנה אותו לשירות הלקוחות של החברה אשר התעלם בתורו מן הפניה. חשוב להבין כי מעבר לעניין העקרוני שבמחיקת מפות של מדינה שלמה, יש כאן גם פגיעה במשתמשי פליקר באשר הם, אשר אינם יכולים לשייך תמונות אשר צולמו בישראל למקום בו צולמו (פעולה הידועה כ-Geotagging) – הדבר נכון לתושבי ישראל אך גם לתיירים הבאים לביקור בארץ ומצלמים בה וגם לצלמים המתפרנסים מתחום הצילום ומעוניינים לשתף אחרים במיקום בו צולמה תמונתם בשירות התמונות הפופולארי.
למעשה, עיון מעט מדוקדק יותר במפות בהן עושה פליקר שימוש מגלה כי מקורן כלל איננו פליקר או Yahoo, אלא דווקא בחברת נוקיה (Nokia). לענקית הניידים הפינית ישנו מזה זמן שירות המכונה Nokia Maps המכסה בצילומי לווין ובמפות רחוב (כמעט) כל נקודה מיושבת בכדור הארץ. אלא שמפות אלו כפי שניתן לראות מתעלמות לחלוטין מישראל (פרט לאזכור שמותיהן של שלוש הערים הגדולות כאמור). לאחר בדיקה קצת יותר מעמיקה מסתבר שלשירות המפות של פליקר/נוקיה יש קשר לפרויקט מפות חופשי בשם Leaflet (קישור לשירות מצוי גם בצד הימני התחתון של מפות פליקר) המתבסס על מפות המופיעות באתר openstreetmap.org – שם באופן מפתיע כל הישובים והרחובות של מדינת ישראל דווקא מופיעים.
תל אביב במפות openstreetmap: כל הרחובות מופיעים – האם בפליקר בחרו להסיר אותם בכוונה?
לא הפעם הראשונה
זאת איננה הפעם הראשונה בה חברות ואתרים מקוונים בינלאומיים "קובעים עובדות וירטואליות" ביחס לישראל. ב-2011 החליטו בפייסבוק כי ירושלים היא בירת פלסטין (בחירה ששונתה רק לאחר לחץ כבד מצד גולשים וגורמים רשמיים בישראל), גם באפל ובאתר האולימפיאדה של ה-BBC קבעו מוקדם יותר השנה קביעה דומה. אלא שזו כנראה הפעם הראשונה (שאנו מודעים לה לכל הפחות), בה מדינת ישראל כולה נמחקת מן המפה של חברה בינלאומית גדולה.
>> נשיונל ג'אוגרפיק: לרדוף אחרי הצ'יטה
מה אפשר לעשות?
עם קבלת המידע פנינו לחברת האם של פליקר, יאהו, כדי לנסות לקבל תשובות. נציגת החברה הבטיחה לחזור אלינו אך גם לאחר כשבועיים של המתנה ושיחת טלפון שאיננה משתמעת לשתי פנים, שום תשובה רשמית לא הגיעה לידינו מנציגי החברה.
עכשיו כל מה שנותר לעשות הוא להעלות את מודעות לתקלה המכוונת/התמימה הזו. דרך יעילה היא לפרסם את הכתבה הזו (באנגלית) בעמוד הפייסבוק של חברת Yahoo! ובעמוד של חברת נוקיה.