תארו לכם את המצב הבא - אתם מתכננים מה לקנות לזוג צעיר לרגל חתונתו כשלפתע אתם מקבלים באימייל שלכם את הבקשה הבאה מפי אותו הזוג - במקום שתשלחו לנו את המתנות שלכם, תירמו את הכסף לקמפיין הבחירות של בנימין נתניהו. זה אולי נשמע לא סביר, אבל אמריקאים רבים עשו בדיוק את זה, ביזבזו את מתנות החתונה שלהם על תרומות לקמפיין הנשיאות של המועמד הדמוקרטי, הנשיא ברק אובמה.
אובמה והרשת זה סיפור אהבה. רבים מהפרשנים הפוליטיים מציינים את השימוש המבריק שעשה הקמפיין שלו ב-2008 ברשת כנקודת המפנה בקמפיינים נשיאותיים. השנה אובמה היה צריך לעלות דרגה בשימוש שלו ברשת. הוא עדיין מקבל את רוב התרומות שלו ברשת - אובמה אסף תרומות של 181 מיליון דולר רק בחודש ספטמבר. 95 אחוז מהתרומות הללו היו קטנות, מדולרים בודדים ועד 250 דולר, ורובן המוחלט הגיע מהרשת.
בואו להיות חברים של נקסטר בפייסבוק
אך המהלך של אובמה לגיוס תרומות מזוגות צעירים שרוצים להתחיל דרך חדשה בחיים נתפס בעיני רבים כרגע שפל בקמפיין של אובמה, קריאה נואשת לעזרה. מן הצד השני, אנשי הקמפיין של המועמד הרפובליקני מיט רומני, למדו היטב מהסיבוב המוצלח של אובמה ברשת ב-2008 והוסיפו כמה פטנטים משלהם.
אפליקציית פייסבוק לתומכי רומני, למשל, עזרה לכל משתמש לזהות מי מבין חבריו הוא משתמש הפייסבוק הכי משפיע. אפליקציית Commit to Mitt עוזרת למשתמש להצהיר על נאמנותו לרומני, אבל עושה משהו הרבה יותר מתוחכם מסתם הצהרה - היא מאתרת את האנשים הכי חשובים לקמפיין, ומציעה לשלוח להם הודעה פרטית או לפרסם להם הודעה על הקיר. איך יודעים איזה חבר הכי חשוב? את זה קובעת האפליקציה קודם כל לפי מקום מגוריו. משתמשים שחיים במדינות מתנדנדות יתועדפו לקבלת מסר התמיכה ברומני, וכך גם משתמשים שכותבים הרבה על פוליטיקה - אלה ידורגו על ידי האפליקציה כמשפיעים יותר.
על מנת להשיב מלחמה, עשה אובמה את מה שאף נשיא או מועמד לנשיאות לא עשה לפניו. הוא נכנס לרשת בהפתעה גמורה, הזדהה, העלה תמונה להוכחה וענה באופן חופשי לשאלות הגולשים - זה קרה באתר החדשות החברתי הפופולרי רדיט. האירוע נמשך חצי שעה בלבד, אבל אובמה העז לחדור ללב-ליבו של אחד האתרים הגדולים והמשפיעים ברשת, הישר אל גוב האריות. מאותו הרגע, אובמה שבה את ליבם של אנשי רדיט וזכה מהם לפרסום ודברי שבח על חשבון הבית מאז ועד עולם. את הראיון המפתיע ראו 200 אלף איש בזמן אמת, כפול מכמות האנשים שהאתר מכיל בכל רגע נתון אחר, וכל זה בחצי שעה. בכלל לא בטוח שלכולם יש זכות הצבעה. אז מה. גם לנתניהו זה לא משנה שישנם הרבה אנשים שעשו לייק לעמוד הפייסבוק שלו, שאולי בכלל זכות ההצבעה היחידה שלהם היא לבחירות באינדונזיה.
ובאופן כללי, כחלק מההתחנפות למה שהקמפיין של אובמה רואה כאומת הרשת, לאובמה יש לא רק חשבון טוויטר ואינסטגרם אלא גם חשבון בספוטיפיי, שירות המוסיקה-בענן הפופולרי. בפרופיל של אובמה בספוטיפיי תוכלו להקשיב לרשימת השירים שמישל שומעת בזמן ההתעמלות שלה, או לרשימת שירי הקמפיין האחרון של אובמה. קשה להאמין שאובמה בחר את כל השירים של הקמפיין שלו בעצמו, או שמישל באמת מקשיבה בזמן ההתעמלות שלה גם לסטיבי וונדר וגם לג'ניפר לופז. זה מרגיש קצת יותר כמו צוות מומחים מיומן שידע לבחור שירים שיגרמו לנשיא ולאישתו להראות עדכניים ובעלי טעם משובח. ובכל זאת, למה יש לנו הרגשה שפרופיל הספוטיפיי של יאיר לפיד יכלול פשוט את כל הדיסקוגרפיה של בוב דילן וזהו?
ומה עושים מי שמאסו בקמפיינים ובעודף הפוסטים של החברים שלהם על פוליטיקה? נופל תעזור להם בדיוק עם זה - מדובר בתוסף לדפדפן כרום שנהיה פופולרי במיוחד בימים האחרונים, וזה יסנן לכם מהרשת כל מה שקשור לבחירות. במידה ותופיע בפוסט המילה אובמה, רומני, בחירות, הצביעו ועוד, הפוסט פשוט יצונזר מהדפדפן שלכם. עד שהבחירות יגמרו והכל ירגע.