תורמים כבדים? נשיא ארה"ב, ברק אובמה זיהה עוד בבחירות 2009 ש"כל דולר משנה" ופצח במסע איסוף תרומות מהציבור הרחב ברשת. עכשיו, אחרי הפוליטיקאים האמריקנים, גיוס הכספים ברשת הפך לטרנד גם בישראל. מי שייכנס היום לאתרים כמו "מימונה" או ל"האדסטארט", שניהם אתרים לאיסוף תרומות לפרויקטים ברשת, ייתקל עדיין בניסיונות התרמה של פוליטיקאים מקצוות שונים של המפה הפוליטית, חלקם זכר לתקופת הפריימריז הסוערת שכמעט מאחורינו.
אריק מרמורשטיין, מקים האתר "מימונה" ביחד עם שותפו נדב טרנטר-מוזר, מספר היום כי 70 אלף שקלים גוייסו באתר לקמפיינים הפוליטיים השונים. יוסי מאירי, מבעלי אתר "האדסטארט" מוסיף כי בפרויקטים שפורסמו באתר גוייסו 40 אלף שקלים. יריב אופנהיימר למשל, גייס 20 אלף שקלים, מירב מיכאלי, שהתחרתה מולו בפריימריז בעבודה גייסה 23,700 אלף.
"לנו אין חברים שיכולים לתרום 10,000 שקלים כל אחד, אני פשוט לא רואה טייקונים קופצים עלינו", מסביר יהונתן קלינגר שהתמודד לרשימת מפלגת העבודה ובחר בדרך של התרסה נגד יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ'. קלינגר הציע תגמולים לתורמים: קפה ועוגה בבית המועמד למי שתורם 75 שקלים, שיר תודה בהקדשה אישית למי שתורם 350 שקלים. כעת נותרו לו הרבה שירים להקליט: את יעד התרומות הצנוע שהציב לעצמו, 5,000 שקלים, הוא עבר כבר שעות בודדות לאחר השקת הקמפיין והגיע בסופו לסכום של 17,439 שקלים, ובכל זאת, לא זכה להגיע למקום ריאלי ברשימה. "בחרתי באפשרות שבה חבריי יוכלו לתרום 150 שקלים בערך כל אחד. השאיפה שלי הייתה לגייס מחצית מדמי ההשתתפות בפריימריז (10,000 שקלים) אבל הייתי נאיבי. אחרי שראיתי כמה השקעה דורשת ההתמודדות, במחשבה אחורה הייתי צריך לגייס 100 אלף ולא רק 17,000 אבל בשנה הבאה אגייס יותר ואבחר".
"במקום להתקשר ולבקש תרומה - מפרסמים לינק"
"הראשונים לגייס את הכספים באמצעות האתר היו דווקא מועמדים מוכרים פחות", מספר מרמורשטיין, "אחריהם הצטרפו נינו אבסדזה, חילי טרופר, מירב מיכאלי ועוד, "כולם גילו שלהרבה אנשים ביחד יש הרבה כסף. כשהקמנו את האתר ידענו שיש לו פוטנציאל גם בתחום הפוליטיקה אבל לא תארנו שתהייה כזאת הסתערות על הפלטפורמה. זאת בהחלט הייתה הפתעה חיובית ולבחירות הבאות כבר נערך מראש".
חילי טרופר, לשעבר מנהל תיכון ברנקו וייס ברמלה, שהגיע למקום ה-24 ברשימת העבודה גייס גם הוא אלפי שקלים ברשת: 10 אלף שקלים ב"האדסטארט" וקרוב ל-7,000 שקלים נוספים ב"מימונה". "גיוס הכספים כפוליטיקאי התגלה כמשימה מורכבת בעלת מגבלות שונות והפלטפורמה האינטרנטית מאוד נוחה: הכסף נכנס בצורה מסודרת, מדווחת ושקופה. במבחנתי זה קלאסי: במקום להתקשר לכל אחד מחבריי, לבקש 50 שקלים תרומה מכל אחד ולהוציא לכל אחד קבלה בנפרד, פרסמתי לינק ומי שהתחבר אליי תרם. בנוסף לכך, יש בזה גם אמירה שאני לא רוצה להיות תלוי באף אחד", הוא אומר.
המעבר לגיוס התרומות ברשת, מסביר בעלי "האדסטארט" מאירי. "גיוס התרומות מהציבור הוא דבר שהפך לנפוץ מאוד ברחבי העולם וזאת שנת הבחירות הראשונה שיש למתמודדים את הפלטפורמה הזאת בארץ", הוא אומר ומציין שהמודעות לנושא כבר גבוהה כל-כך עד שהגיעה לכדי שימושם של ילדים.
"בחודשים האחרונים, תוך כדי הקמפיינים של הפוליטיקאים, נכנס לנו גם פרויקט של ילד בן 14 שרצה להיבחר למועצת התלמידים בחטיבת הביניים", מספר מאירי, "הוא העלה פרויקט לגיוס כספים באישור הוריו ופירט שם שהוא מעוניין לקנות ממתקים ולחלק לתלמידים. זה היה ממש מצחיק אבל לצערנו הפרוייקט שלו לא צלח".