גירעון? גזירות כלכליות? כ-125 מיליון דולרים יכולים היו להתווסף לקופת מדינת ישראל מדי שנה, אילו הייתה גוגל משלמת את כל המיסים על הכנסותיה מפרסום בישראל. וזאת, מבלי להתייחס לכספי המיסים שאינם משולמים על ידי תאגידים וחברות אחרות הפועלות בישראל תוך ניצול הפירצה בחוק. לפי כתבתו של עידו סולמון ששודרה אמש (א'), בחדשות 2, ענקית האינטרנט מעבירה מדי שנה כ-500 מיליון דולרים, הכנסות מפרסום בישראל, למשרדיה באירלנד, שם שיעורי המס נמוכים משמעותית ועומדים על 12.5%, חצי מאלה שהיו משולמים אילו נגבו בישראל.
"אין עוד ספק שגוגל אינה משלמת מס על רווחיה ממפרסמים בישראל", כתבה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון למנהל רשות המיסים במכתב לפני כחודש, ובו דרשה להקים יחידת פקיד שומה מיוחדת שתעסוק בענקיות הטכנולוגיות הנהנות מהפרצה בחוק, "במקום זאת, התקבולים מהפרסום המקומי מועברים לחברת גוגל באירלנד, ומשם לאיי ברמודה, דבר אשר גורם לאובדן הכנסה ממסים בגובה מאות מיליוני שקלים בשנה".
חברת גוגל מחזיקה בנתח שוק של מעל 90% מהפרסום המקוון בישראל וכ-30% משוק הפרסום הישראלי כולו, לפי הערכות פרסומאים. עם זאת, תשלום החברות הישראליות המפרסמות במנוע החיפוש מופנה לסניף החברה באירלנד תוך ניצול האפשרות החוקית לתכנון מס.
רק ה-OECD יכול לשנות את המצב
"גוגל שינתה את שוק הפרסום בעולם כולו וגם שוק המדיה בישראל נשלט על ידי גוגל באופן אגרסיבי מאוד", מציין איש הפרסום אילון זרמון, אך מסביר כי לתפישתו לא מדובר בהתנהגות פסולה של החברה ותשלום מיסים לא ישנה את הוגנות עולם הפרסום לכאן או לכאן, "הצלחת הפרסום בגוגל לא נובע ממהלך לא ראוי של החברה, אלא מרמת האפקטיביות של הפרסום שהיא מציעה. גוגל הוא גוף שנמצא מעל המדינות ואנשי המדיות האחרות יכולים לטעון ש'זה לא פייר' אבל הפורמט הפרסומי של החברה הוא גאוני וכחלק מהתחרות זוהי הסיבה שהיא זוכה להצלחה רבה כל כך".
אבל בעוד מדיות פרסומיות אחרות ועשירות פחות בארץ נדרשות לשלם את כספי המיסים כנהוג במדינת ישראל, גוגל, כמו גם פייסבוק, טוויטר וחברות בינלאומיות נוספות, זוכה להטבות מיוחדות. "צריך להבחין בין עסקים שנבנים בעולם האמיתי (חנויות וכו') לבין נותני שירותים ובעיקר בין נותני שירותים וירטאוליים, כמו גוגל", מסביר ד"ר אבי נוב, עו"ד ומומחה למיסוי בינלאומי, "לחברות כאלה למעשה כמעט אין צורך בנוכחות ולכן עושים בהן תכנון כזה שבו מירב ההכנסות מגיעות למקום שבו אפשר לשלם מס מינימלי או לא לשלם מס כלל. היתרון באירלנד הוא ששיעור מס החברות שם נמוך מאוד, בשונה ממדינות אחרות באירופה ובישראל. ולכן נראה חברות גדולות כמו מקרוסופט ואינטל וחברות קטנות יותר, שהחוק מאפשר להן לעשות זאת, מנצלות את המצב. מעבר למשרדים שגוגל מחזיקה באירלנד, עיקר הכנסותיה מועברות למקלטי מס – טריטוריה, לרוב איים קטנים בקריביים, שבה ניתן לקיים חברה מבלי להחזיק יותר מדי משרדים ואנשים בה ולא לשלם מס בכלל".
חברת הכנסת גלאון ביקשה לקיים דיון מיוחד בוועדת הכספים בעניין, אך ד"ר נוב מסביר כי ידיה של מדינת ישראל כבולות מלשנות את חוקי המיסים הבינלאומיים ומציין, כי הגוף היחידי שמוסמך לשנות את ההנחיות בעניין הוא ארגון ה-OECD.
"גוגל לא משלמת בישראל כלום – לא מס הכנסה ולא מע"מ ובכל זאת, קשה לשנות את המצב", אומר ד"ר נוב, "ל-OECD כללים המתייחסים לנותני שירותים באינטרנט לפיהם המקום בו נמצא השרת הוא מקום ההכנסה. לגוגל אין שרתים בישראל ועל כן לא ניתן לטעון שההכנסות הן מישראל. זאת לא בעיה שלנו בלבד, אלא גם של מדינות רבות בעולם שהיו שמחות לגבות מגוגל כספים, אך פיתרון יכול להתקבל רק באמצעות החלטה מטעם ה-OECD".
"בעוד כעשר שנים סביר שגוגל תתחיל לשלם"
בעוד במדינות רבות מעלים ביקורת כלפי התנהלותה של גוגל, בחברה מדגישים כי הם אינם עושים דבר הנוגד את החוק. "גוגל ממלאת אחר חוקי המס בכל מדינה שבה היא פועלת, כולל בישראל. אם חוקים אלו לא מוצאים חן בעיני הפוליטיקאים - יש להם את הכוח לשנות אותם", הגיבו בגוגל לדברים.
המצב כמובן מורכב הרבה יותר, אך ד"ר נוב מסביר כי בשלב מסויים יהיה גם האירגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי לפעול. "כל התאגידים הגדולים וגם הקטנים יותר שמסוגלים להצדיק את זה מבחינה משפטית, מעבירים כספים לאירלנד או למקלטי מס", הוא מסביר, "בינתיים ישנה בעיה אובייקטיבית - קשה מאוד לקבוע את חלוקת ההכנסות בין המדינות השונות בהן פועלת החברה, אבל כבר עכשיו בהחלט מדברים על שינוי ואני מאמין שיום אחד הם יעשו משהו בעניין. אני מאמין שבעוד כעשור יהיה תיאום בין כל המדינות ביחס לאותם תאגידים שמנצלים את השיטה. גוגל וחברות נוספות לא יוכלו לנצל את השיטה לנצח".
בינתיים מציעה גלאון חקיקה שעשויה להפעיל לחץ על החברות לשנות את דרכן: "אחת הדרכים להתמודד עם הבעיה של תכנוני המס האגרסיביים היא באמצעות הגדלת השקיפות. אני מתכוונת ליזום חקיקה, שתחייב את החברות שפועלות בישראל לחשוף היכן הן משלמות מסים", היא מסבירה.
אגב, למרות הטענות על כך שחברת גוגל לא משלמת מיסים על פרסום, בכתבה ששודרה אמש נמסר מהחברה, כי החברה אכן משלמת וכי "שיעור המס הגלובלי האפקטיבי של החברה ב-2012 היה כ-20%".