תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן (צילום: קשת 12)
תמונת עמוד תכנית דרור גלוברמן | צילום: קשת 12
גם אתם שילמתם 200 שקל לחבילת גלישה כשטסתם לחו"ל? וכשטסים כל המשפחה זה אפילו יותר. אבל כמה אינטרנט חו"ל עולה באמת? 20 שקל. אפילו פחות. בסוכות טסתי ושילמתי 17 שקלים ל-3 ג'יגה לשבוע. פשוט לא שילמתי לחברה הסלולרית שלי, אלא ל-airalo. זו אפליקציה שמשתמשת בטכנולוגיה לא חדשה שיש לכולכם כבר בטלפון, בשם אי-סים, eSIM.

האי-סים כבר מזמן מסוגל להחליף את הסים. כשרוצים להתחבר לחברת סלולר, כבר לא צריך להכניס כרטיס חדש - מספיק להתקין תוכנה קטנה, והופ, התחברנו לחברה חדשה. אפשר לכמה במקביל. ישראליות, זרות. להתחבר, להתנתק, כמה שבא לכם. בכלום כסף. 

למה לשלם לחבילת חו"ל 200 שקל? כי פלאפון, סלקום ושאר החברות צריכות להרוויח. הן לא רוצות אי-סים. זוכרים שפעם חברות הסלולר החזיקו אותנו בכוח עם מספרי הטלפון? אם תעבור, תאבד את המספר. החוק ביטל להם את הפטנט. אז הם עברו לחייב אותנו ל-36 חודשים על המכשיר. החוק חסם גם את זה. המחירים בישראל בסך הכל לא יקרים. ועדיין, המכשול זה להחליף כרטיס סים. החברות סומכות על זה שאין לנו כוח להזמין, לחכות לשליח, לדואר. עם האי-סים אפשר להחליף חברה בכמה לחיצות. תחרות אמיתית! ככה עובדים בעולם. באייפון הבא של אפל כבר לא תהיה מגירת כרטיס סים, רק אי-סים. בישראל - חברת "ויקום" היא היחידה עד עכשיו שמציעה מהשבוע אי-סים

לחברות "אין מה להגיד"

שאלנו את חברות הסלולר הגדולות בארץ שתי שאלות מאוד פשוטות: 1. למה הן לא מציעות אי-סים? 2. מתי הן כן יציעו? קיבלנו תשובות מתחמקות ולא ענייניות, כמה מפתיע. מכולן.
פלאפון: "חברת פלאפון מפעילה כיום esim ללקוחותיה בשעונים חכמים. החברה מודעת לביקוש esim גם בסמארטפונים ונערכת לכך".

סלקום: "בשלב זה מגיעים לישראל מכשירים חדשים עם sim רגיל. סלקום תהיה ערוכה לכל שינוי טכנולוגי שיהיה בהמשך, כפי שהיינו כל השנים". גולן טלקום: "גולן טלקום תהיה ערוכה לכל שינוי ותמשיך להציע, בכל מתכונת, את החבילות המשתלמות ביותר לציבור הישראלי". מפרטנר לא נמסרה תגובה. הוט מובייל: "אין כרגע מה להגיד בנושא". 

קולטים? הן פשוט לא רוצות תחרות, לא רוצות להוריד מחירים. אז אנחנו קוראים מכאן לשר התקשורת החדש - מי שהוא או היא לא יהיו - לדחוף את החברות, בנעים או לא נעים, להפסיק למנוע מאיתנו את האי-סים, ולאפשר תחרות אמיתית, גם בישראל וגם בטיסה לחו"ל. אנחנו לא מתכוונים לוותר, וח"כים, חברות, מומחים וכל מי שרוצה, מוזמן להצטרף אלינו בקמפיין החדש. ושאף אחד לא ישלם יותר 200 שקלים על חבילה ששווה 20 שקל, כן?

כרטיסי סים (צילום: Andrey_Popov)
כרטיסי סים | צילום: Andrey_Popov

נגמרו התירוצים

בואו נסתכל לאמת ישר בעיניים: עם כל ארוחה נוספת, בכל מנת בשר אנחנו אוכלים, אנחנו מקצרים את העתיד של הילדים שלנו. 

זו לא האג'נדה הטבעונית שלי, אפילו לא חמלה על בעלי חיים. זו קביעה של מדענים בכל העולם, שמתייחסת למחיר המטורף של ייצור קילו אחד של בשר. לא בדולרים - במים. לגדל קילו בשר צורך 20 אלף ליטר. לכל קילו. כי הפרה צריכה לשתות, ולאכול גידולים שגודלו עבורה. לא רק מים - גם שטח עצום. כל פרה צריכה שלושה מגרשי כדורגל שעליו גדל האוכל שלה. ולא דיברנו על גזי החממה שכל החיות פולטות - מזהמים יותר מכל המכוניות בעולם, ועל הדלק לשינוע החיות והבשר בים וביבשה. 

בקיצור, אם יש דבר אחד שאנחנו, האנשים בבית, יכולים לעשות למען עתיד הכדור והילדים שלנו - זה להוריד את צריכת הבשר. זה יותר חשוב מלמחזר קופסה או להוריד חצי אסלה בשירותים. 

אני יודע, אתם שומעים את כל זה ומושכים בכתף. אבל זה טעים לי, אני רגיל. או. אז השבוע הנחיתי - בהתנדבות - את כנס FoodTech IL של חממת דה-קיטשן של שטראוס. וככה הייתה לי הזדמנות לעבור בין דוכנים של עשרות רבות של סטארטאפים שמפתחים מאכלים חדשים, רבים מהם מזינים יותר ומזיקים פחות.

כנס FOODTECH IL (צילום: אחיקם בן יוסף)
כנס FOODTECH IL | צילום: אחיקם בן יוסף

ומה עוד? טעימים. ממש. את תחליפי הבשר של ביונד ואימפוסיבל אתם אולי כבר מכירים, אבל יש דור חדש של תחליפים שכולל חברות ישראליות כמו רידיפיין וצ'אנק - מה שהם מכינים, זה פשוט מדהים. בחודשים הקרובים יגיע לחנויות גם הבשר המתורבת של אלף פארמס וסופרמיט ופלוריסטם ועוד חברות ישראליות - שהוא בשר פרה, עוף או דגים לכל דבר, אבל בלי הזיהום ובלי ההתעללות. 

אז העולם מתמלא באפשרויות טעימות, שבקרוב יהיו זמינות וגם לא הרבה יותר יקרות. אז השאלה מופנית אליכם. האם אתם מוכנים לתת צ'אנס? לחפש ברצינות מוצרים שיחליפו את הבשר שלכם - עד שתהיו מרוצים? עבור הילדים שלכם, לא בשביל אף אחד אחר.