יומני היקר (צילום: jupiter images)
"המוח עלול להתנוון" | צילום: jupiter images
זוכרים את הפעם האחרונה שניסיתם לכתוב משהו בעט על דף נייר? כנראה איזה מסמך ממשלתי שצריך לשלוח בפקס. בטח תסכימו איתנו שהקושי המפתיע שהתגלה בזה (רגע, אי אפשר למחוק ולתקן? ואיפה בודק האיות שלי?) היה חוויה מוזרה ואף מטרידה. האם שכחנו איך לכתוב?

מהרגע שאנחנו פוקחים עיניים עד הרגע שאנחנו הולכים לישון אנחנו נמצאים מול המסכים, מהמחשב לסמארטפון, בעבודה, בלימודים, בכל מקום אנחנו מקלידים, מתקתקים או מגגלים. אמנם האצבעות כמעט תמיד עסוקות במשהו, במגע על מכשיר כזה או אחר אבל הן כבר מזמן לא אוחזות בעט. האם הקדמה הטכנולוגית שיבשה את היכולת שלנו לכתוב בכתב יד? האם היכולת המוטורית הפשוטה של פעולת הכתיבה נפגעה? 

"הכתיבה בוואטסאפים רחוקה מלהיות תקנית"

"המחשב משפיע על צורת הכתיבה לשני הכיוונים, לטובה ולרעה", אומרת עדה, מורה לכתה א' בצפון הארץ. "כאשר עובדים עם ילדים במחשב ניתן להתעלם משגיאות כתיב ולמחוק אותן אחר כך. מצד שני הכתיבה בוואטסאפים רחוקה מלהיות תקנית ואוצר המילים הולך ומצטמצם, הכול נורא מינימליסטי".

עדה מדגישה כי היכולת המוטורית של הילדים השתנתה אך האחריות לדבריה לא מוטלת רק על המחשבים אלא על העידן הנוכחי בו אנחנו מוקפים במכשור. "זה קשור גם למקומה של הטלוויזיה וגם להורים, "הילדים צריכים הכל מהר, הם מאבדים עניין מהר ומגיעים לבית הספר עם יכולות מוטוריות מופחתות, הם פחות מציירים, פחות מדביקים וגוזרים. ילדים לפני 10 שנים היו מגיעים ברמת מוכנות הרבה יותר גבוהה", היא מציינת.

יד של אישה,בציפורניים יפות, מחזיקה עט ליד מקלדת (צילום: webphotographeer, Istock)
"בדור שלנו המחברות הן רק ליופי" | צילום: webphotographeer, Istock

היכולת המוטורית של התלמידים משפיעה גם על אנשי החינוך שאמורים להקנות את המיומנות העתידית, "בתור מורה, יותר קשה ללמד את הילדים קרוא וכתוב, "הילדים מגיעים עם מוכנות נמוכה, זה דור אחר, גם אם לא מתעסקים במחשב, הם יושבים בבית ורואים טלוויזיה", היא אומרת. "הדמיון שלהם פחות מפותח, גם היכולת המוטורית וגם הסבלנות לתרגל".

האם הכתיבה בכתב יד תעלם?
"אנחנו הולכים לשם, בתיכונים ובחטיבות יש לתלמידים מחשב אישי, זה לא ייקח שנה שנתיים אך זהו הכיוון ולצערי הוא בלתי נמנע. היתרונות של הקלדה במחשב ברורים: למחשב יש הילה מסוימת, הוא מקדם את יכולת הכתיבה, ניתן להגיע לתוצאה מהירה והוא עוזר למי שיש בעיות כתיבה וסדר. עצוב לי שערך הכתיבה ביד הולך ויורד, לא הייתי רוצה שזה יקרה אבל עוד מעט גם צ'קים לא נצטרך לכתוב".

"יותר קל לנו לתקתק במחשב"

לא רק בבית ספר יסודי מרגישים כי ערך הכתיבה יורד אלא גם בתיכונים: "אנחנו מגישים את כל העבודות מודפסות ויותר קל לנו לתקתק במחשב", אומרת דנה, תלמידת כתה י"א. "כשאני עונה על שאלות במחברת לוקח לי יותר זמן, אני עונה על שלוש שאלות ועושה הפסקה וממשיכה ועונה על שאר השאלות".

עם זאת, דנה טוענת שהתלמידים עדיין כותבים בכתב יד: "במבחני בגרות אין לנו בעיה לכתוב ולענות על השאלות. אבל בדור שלנו המחברות הן רק ליופי, איבדנו את היכולת להקשיב למורה ולכתוב נקודות חשובות במחברת". לדבריה, המחברות ריקות היות והתלמידים פחות אוהבים לכתוב ויודעים שיוכלו להשלים סיכומים מהרשת. "המורים אומרים שהם רוצים לפתח לנו את יכולת הלמידה ולא רוצים להכתיב וברגע שהם לא מכתיבים אין לנו חומר כתוב במחברות".

"אם יש ל לפטופ, אין סיבה שאכתוב - זה בזבוז זמן"

גם במוסדות להשכלה גבוהה רואים כי הקלמר נעלם מעל פני השטח ואת מקומו תפס הלפטופ. הסטודנטים מצטיידים במחשב נייד ומכשירי הקלטה לתמלול המרצה וכל הסיכומים והעבודות מוגשים כעבודות מודפסות או נשלחים במייל למרצה.

"בשיעורים עיוניים אני עם הלפטופ, אין סיבה שאכתוב, זה מרגיש לי בזבוז זמן והכתיבה בעט היא הרבה יותר איטית לעומת ההקלדה" אומרת מירב, סטודנטית לכלכלה וניהול ומסייגת: "לעומת זאת, בשיעורי מתמטיקה הרבה יותר קל לכתוב בכתב יד חישובים ונוסחאות, לא איבדתי את יכולת הכתיבה אך אין ספק שהכתב לא הולך ונהיה יפה יותר".

בתקופת המבחנים היא דווקא מתרגלת את פעולת הכתיבה בכתב יד, "כשאני לומדת למבחן אני מסכמת, דרך הכתיבה זה נכנס לי יותר טוב למוח, אני קוראת את מה שאת כותבת תוך כדי. אנשים שמקלידים הקלדה עיוורת בכלל לא מסתכלים על מה שהם כותבים, זו רק תנועת אצבעות שעושה את העבודה כשאת כותבת כל מילה ומילה בכתב יד, את קוראת באמת את החומר ומבינה אותו יותר טוב".

"קיבלתי חיבור שהסתיים במילה לייק"

"בשנים האחרונות אני מקבלת חיבורים עם רמת כתיבה מאוד נמוכה, אוצר המילים הצטמצם. למשל, קיבלתי חיבור שהסתיים במילה לייק", אומרת אפרת ליברמן, מרצה לפילוסופיה באוניברסיטת בן גוריון ומרצה לכתיבה אקדמית יצירתית במכללה האקדמית ספיר. "הסטודנטים פחות יודעים איך להביע את עצמם והתחילו להתבטא כמו בפייסבוק, משתמשים באמירות רדיקליות בניגוד גמור לעולם האקדמיה והחשיבה".

כתוצאה מהקושי של הסטודנטים להביע את עצמם בהתאם לדרישות האקדמיה גם ענף הפסיכומטרי עבר שינויים, "מטלת החיבור נכנסה לפרקי הפסיכומטרי באוקטובר 2012 על מנת לגרום לצעירים להיות בעלי כתיבה עשירה מגוונת וגם לשפר את יכולת ההבעה", אומרת ליברמן שמשמשת גם כמנהלת תחום הכתיבה והחיבור ב"קידום".

היא ממשיכה: "מאוד קשה לתלמידים לכתוב בכתב יד, לוקח להם המון זמן, היד פשוט נתפסת להם". לדבריה, חוסר ההתנסות מוביל לכתב יד בלתי קריא, "אם החיבור יהיה ממוחשב, אני בטוחה שיהיה להם הרבה יותר קל, הם יצטרכו לעבוד רק על המבנה, התוכן והלשון מאשר על הטכניקה".

האם יגיע יום בו לא ילמדו בכלל כתיבה בכתב יד?
"אני מאמינה ברוח האדם שלוקחת בחשבון את היצירתיות. במידה ונגיע ליום בו הכתב של כולם יהיה זהה ומודפס גם החשיבה תהפוך לזהה ולא הייתי רוצה שזה יקרה". ליברמן מדגישה כי הבעה בכתב יד חשובה והבעת רעיון באמצעות המקלדת אינה מספיקה, " אך זה מאבק מכור מראש, לצערי לא נראה לי שמישהו יחזור לכתוב בעיפרון".

"אם יוותרו על הכתיבה, תהיה השפעה על התפקוד המוחי שלנו"

"אנשים כותבים פחות ופחות, יש נסיגה באופן המוטורי של הכתב, היד התקשתה והיא לא זורמת באותה מהירות אבל הכתיבה תמיד תישאר שימושית", מזהירה הגרפולוגית חנה קורן.

קורן, מנתחת את כתב היד של מטופליה ומסבירה מהם ההבדלים הקטנים שניתן לראות בכתב היד, "הכתיבה פחות נופית, פחות תנועתית אך זה לא משפיע על הבדיקה הגרפולוגית. המשקל הסגולי של האותיות נמוך בהשוואה לשאר הקריטריונים כמו רווחים, הפרשי אורך ועוד".

ידיים על מקלדת (צילום: Thinkstock)
"אם נוותר לגמרי על הכתיבה, המוח יתנוון" | צילום: Thinkstock

 

למרות זאת, היא מודה כי פעולת הכתיבה אל מול המסך פשוטה יותר, "יותר קל לגשת למקלדת ולהקליד מבחינה פיזית אך אני לא חושבת שמבחינה מנטלית יש קושי מסוים לכתוב בכתב יד, אנשים אוהבים לכתוב מכתב אהבה, כרטיסי ברכה, זה מאוד טבעי. הכתיבה היא כלי קומוניקציה חשוב ואישי והיא אחראית להפעלת הקשר במוח בין העיניים-ידיים והראייה. זהו שריר שתמיד ימשיך לעבוד".

"אני לא מרגיש שיכולת הכתיבה אצל ילדים השתנתה אלא שיש ירידה במוטיבציה שלהם, זה משעמם אותם", מוסיף עמי פרגר, מרפא בעיסוק, מנהל מכון שמיים. לעומת זאת, אצל מבוגרים המצב שונה, "קשה להם לכתוב לאורך זמן, אנשים נמצאים רוב היום בעבודה מול מחשב והם מתלוננים על כאבים במפרקים וירידה באיכות כתב היד".

"החשיפה לעולם הטכנולוגי עשתה את שלה, במחשב, לחיצה על כפתור מספיקה והאות נכתבת, הילד לא "שובר את הראש" כיצד לכתוב את האות צ', זה חוסך את פעולת העיצוב ומאפשר לעבוד בצורה אוטומטית".

האם שרירי היד פועלים בצורה שונה?
"בכתיבה, האגודל והאצבעות מכופפות ומייצבות את העיפרון לעומת זאת כאשר מקלידים במחשב האצבעות פחות מכופפות. בכתיבה, האצבעות יותר מתאומות ובהקלדה כל אצבע עובדת בנפרד". לדבריו, יכולת הכתיבה תישאר, "אנחנו עושים שימוש דומה בכף היד בפעולות כמו שימוש במפתחות ופתיחה וסגירה של בקבוק וילדים עושים כל הזמן פעולות יצירה".

יכול להיות שיגיע יום בו יוותרו על הכתיבה בכתב יד לגמרי?
"לא יוותרו לגמרי אך תהיה הפחתה משמעותית, יישאר מקצוע אחד, בו יכתבו בכתב יד ובכל השאר יהיו אביזרים טכנולוגים. אם נוותר לגמרי על הכתיבה, תהיה השפעה על התפקוד המוחי שלנו. אזורים במוח יתקשרו פחות, דבר שיגרום לניוון".