"בחודש אוגוסט 2015 החליטה ווייז, באופן חד צדדי וחסר תום לב, להסיר לחלוטין את ברירת הניווט דרך כביש הנתיב המהיר מהאפליקציה. בפנינו מקרה מקומם מאוד בו חברה מונופוליסטית, המחזיקה בכוח רב עוצמה להשפיע על שגרת יומם של מיליוני משתמשי דרך בישראל, מנצלת באופן חמור את מעמדה לרעה בניגוד לדין", כך נכתב בכתב התביעה שהגישה השבוע חברת הנתיב המהיר נגד ווייז לבית המשפט המחוזי בתל אביב, על ידי עו"ד רם ז'אן.
הנתיב המהיר הוא דרך אגרה המשתרעת לאורך 13 ק"מ ממחלף נתב"ג בכביש 1 ועד לכניסה לתל אביב במחלף קיבוץ גלויות שבנתיבי איילון. הדרך מאפשרת למנויים לחסוך את הפקקים בתמורה לתשלום שנקבע לפי עומס התנועה בכביש ירושלים-תל אביב ונע בין 7 ל-100 שקלים, או חינם לכלי רכב שמסיעים 4-5 אנשים ומעלה.
בנתיב המהיר מבקשים מבית המשפט להורות על ווייז להחזיר אותם למפת אפליקציית הניווט. עוד הם מבקשים הוצאת צו הצהרתי לפיו ווייז היא "מונופול המבצע הטעיה צרכנית אסורה".
בזכיינית הנתיב המהיר מספרים כי מאז הודרו ממפת ווייז חלה ירידה במספר הנוסעים בדרך. להערכתם, כ-20-15 אלף מכוניות בחודש נגרעות מהנתיב בשל הסוגייה. "יש כיום לנו יותר מ-100 אלף מנויים, עם כ-300 אלף מכוניות, ועוד כ-150-100 אלף כלי רכב הפטורים מתשלום – שלא מקבלים מווייז את הדרך המהירה ביותר עבורם", אומר סמנכ"ל הנתיב המהיר, אבי בן ארי. "פנינו מספר פעמים לווייז ואף נפגשנו עמם, אך לא קיבלנו מענה", הוסיף.
לדברי בן ארי, התקדים שקבעה ווייז באי הפניית התנועה לכביש האגרה, צריך להעלות חשש בפני משרד התחבורה, שמקדם שלושה פרויקטים נוספים של נתיבים מהירים לגוש דן הפקוק. "המדינה תוציא מכרזים, אבל חברות יפחדו להשתתף בהן. ווייז היא כרגע שירות הניווט העיקרי, כמעט היחידי, שנמצא בשימוש הנהגים בארץ, ומעוררת אי וודאות בקרב זכיינים פוטנציאליים לנתיבים הבאים".
לפי ווייז, אין באפשרותה להפריד בין המהירות הממוצעת בנתיב המהיר לבין שאר נתיבי כביש 1, ולכן היא הפסיקה להפנות אל נתיב האגרה, לרבות משתמשים שהגדירו את האפליקציה לשימוש בדרכי אגרה. חלק מהנהגים שהופנו בעבר לנתיב המהיר התלוננו כי הנסיעה בנתיב מחייבת הרשמה מראש לשירות - בניגוד לכביש 6 - ולכן לא מתאימה לאפליקציית המונים כמו ווייז.
באשר לעניין הטכני של הפרדת המהירות, בנתיב המהיר מציעים לספק את הנתונים לווייז, שכן ברשותם מדידות מהירות של כביש 1 ושל נתיב האגרה, לצורך קביעת התעריפים בכל רגע נתון. שיטת איסוף נתונים דומה מתבצעת באפליקציה מול זכיינית מנהרות הכרמל בחיפה. ואולם, שיתוף הפעולה בחיפה מתבצעת מזה כחמש שנים, ועל פי הערכות, סירובה של ווייז לקבל נתוני מהירות חיצוניים מהנתיב המהיר נובע ממדיניות שהחילה גוגל, שרכשה את החברה הישראלית לפני שלוש שנים.
עורכי הדין של ווייז השיבו לפניית הנתיב המהיר: "הפנייה כולה תמוהה עד מאד. מרשתנו דוחה מכל וכל את כל הטענות. מדובר בטענות שגויות – טכנולוגית ומהותית. כיום לווייז אין יכולת להציג את הנתיב המהיר ואת כביש 1 כחלופות ניווט בו-זמניות ובזמן אמת. הצעת הנתיב המהיר לספק לווייז את המידע הרלוונטי אינה מהווה פתרון לאילוץ הטכנולוגי".
עוד ב-TheMarker:
ה"עונש" לבוני המנהרות הסדוקות ברכבת לירושלים - ניהול הנחת מסילה נוספת
עבודת נמלים: עובדי נמל חיפה בשביתה איטלקית במחאה על ביטול תוספות