מי שניסה בשבוע האחרון להזמין מונית באמצעות אפליקציית הזמנת המוניות הפופולרית "גט טקסי" נדרש להמתין לעיתים זמן ממושך מהרגיל. "הורדת דמי ההזמנה של 5.20 ממחיר הנסיעה הייתה מאוד משתלמת מבחינתי והפכתי ללקוחה קבועה של האפליקציה", מספרת נועה, תושבת מרכז תל אביב, "אבל בשבוע האחרון הרגשתי שמשהו השתנה. ניסיתי פעמיים להזמין מונית ללא הצלחה עד שבכל פעם התייאשתי ונאלצתי לבטל את ההזמנה וללכת לתפוס מונית בכביש".
את הסיבה להמתנה הארוכה של נועה מתנדב להסביר נהג המונית ברוך פוזיילוב שסיים את ההתקשרות עם החברה לפני כשבועיים ואף הגיש ביום חמישי תביעה נגד החברה. "כשמורידים לנו את דמי הנסיעה עד ליעד האיסוף של הנוסע (5.20 לכל נסיעה) כבר לא משתלם לנו להגיע עד לביתם של המזמינים", הוא אומר היום ל-mako, "במקום שאסע עד לבית של יעל על חשבוני מבלי שאף אחד מבטיח לי שהיא באמת תחכה לי שם, עדיף לי לקחת בשעות העומס נוסעים מזדמנים מהרחוב ולא לספוג את הסכום הנוסף הזה".
במשך כשנתיים עבד פוזיילוב בשיתוף עם אפליקציית "גט טקסי" והופיע במאגר הנהגים שמציעה החברה, אלא שבשבועות האחרונים, עם ביטול דמי הנסיעה וההחלטה על כך שהנהגים הם שיספגו את סכום ההנחה (כ-1,500 שקלים בחודש לנהג שעושה 300 נסיעות) הוא מספר כי נאלץ לנתק את הקשר עם החברה וביום חמישי האחרון אף הגיש תביעה נגד החברה בסך 89,162 שקלים. בתביעה טען, באמצעות עו"ד אדי בליטשטיין, כי החברה אינה יכולה לחייב אותו לבטל את דמי ההזמנה והוסיף טענות על ניצול כוחה של החברה כדי לחייב את הנהגים לרכוש מוצרים שונים והפרשה של 50% מסכום הטיפים שמקבלים הנהגים לטובת החברה.
"רוצים לצאת במבצע? מצויין, שיספגו את זה בעצמם"
"הורדת הסכום הזה הייתה הקש ששבר את גב הגמל אחרי רצף של גזירות", מסביר פוזיילוב, "האפליקציה עצמה היא מצוינת אבל הנהלת החברה חושבת רק על הרווחים שלה עצמה. היא רוצה לגדול בכל מחיר, גם כשזה בא על חשבון הנהגים. זה התחיל לפני חצי שנה בערך, עם הכנסת האפשרות לשלם באשראי כשהודיעו לנו שמחצית מסכום הטיפים באשראי שנקבל יילכו לחברה ללא ידיעת הנוסעים, והמשיך בביטול דמי הנסיעה. אם הם רוצים לצאת במבצעים לקהל הרחב זה מצוין אבל שיספגו את זה על עצמם ולא יורידו את זה מההכנסות שלנו, שהן גם ככה לא גבוהות".
פוזיילוב הוא היחיד מבין הנהגים שהגיש עד כה תביעה נגד החברה ובין היחידים שמסכימים להיחשף בשמם לתקשורת, אך הוא אינו היחיד שנאבק בהחלטה לבטל את התשלום הנוסף לכל נסיעה. בשבוע שעבר קיבלו כלל נהגי המוניות המשתמשים בשירותיה של "גט טקסי" הודעה: "לידיעה! בשבוע האחרון העזבנו 54 נהגים שגבו דמי הזמנה... שמרו על סטנדרט השירות". הודעת אזהרה עניינית זו למעשה טומנת בחובה את תמצית המלחמה הניטשת בשבועות האחרונים בין אפליקציית "גט טקסי" הפופולרית המנהיגה מחירון חדש ובין נהגי המוניות החברים בה שחשים מאויימים.
"השינויים החדשים לא הגיוניים", אומר י' אחד מנהגי המוניות המקבלים שירות מהאפליקציה וחוששים להזדהות בשמם, "בימים האחרונים אני סוגר את הקופסא בערבי חמישי שישי ובבקרים באמצע השבוע ולא לוקח קריאות כמחאה על הורדת דמי הנסיעה. בשבוע האחרון מתחילים גם לשלוח לי קריאות במרחק של רבע שעה-עשרים דקות, בלי דמי נסיעה ברור שזה לא משתלם לי. כשהתקשרתי לתחנה ושאלתי מה קרה, נאמר לי שחסרים נהגים".
בקבוצות ה"וואטסאפ" שהוקמו לנהגי המוניות העובדים עם "גט טקסי", הכוללות כולן ביחד כמה מאות נהגים, משתפים הודעות שנשלחו לנהגים שסירבו לבטל את דמי הנסיעה ומכריזים על הנהגת שביתה שתתקיים כל בוקר בין השעות שבע לעשר ובלילות שבין שישי לשבת בין השעה 23:00 ל-05:00 בבוקר. "נוח לי להשתמש בשירות של האפלקיציה", י' מודה, "אבל כרגע התחושה היא של בריונות. כל אחד מפחד ש'יעלו עליו' על שהוא מדבר ויסלקו אותו מהשירות, סגרו לנו את עמוד הפייסבוק של המחאה"
ב"גט טקסי" מנגד, מסבירים כי מדובר בשביתה חלקית בלבד שמנהיג מיעוט. בחברה מתגאים על הוזלת מחירי המוניות עבור הנוסעים ומקיימים קמפיין פירסומי בעמוד הפייסבוק שלהם בעניין ומדגישים כי הורדת מחיר דמי הנסיעה מטיב עם הנהגים שיזכו כך ליותר הזמנות ונסיעות. כמו כן, מדגישים בחברה כי בעוד הם גובים מחצית מסכום הטיפים של נהגי המונית, הם סופגים בעצמם את דמי סליקת האשראי שהיו צריכים לשלם הנהגים בעצמם במקרה אחר.
בתגובה לטענות העולות בכתבה נמסר מחברת "גט טקסי" כי: "גט טקסי חוללה מהפכה בתחום המוניות בישראל, הן ברמת החוויה לנוסעים והן ברמת היחס לנהגים, אשר עדיין נהנים מעלויות הסדרנות הנמוכות ביותר בשוק, לצד כמות הנסיעות הגדולה ביותר.גט טקסי היא חברה פרטית שאינה מחזיקה אף אחד בכוח, ונהגים שאינם מרוצים מהיחס שהם מקבלים, מוזמנים לעזוב, שכן קיים ביקוש גדול מאד בקרב נהגים להצטרפות לתחנה".