מערכות הניווט הפכו מזמן את חיי הנהג לפשוטים יותר. אין יותר צורך לבקש הכוונה מעוברי אורח או להתעמק במפה. עם זאת, צמד המילים "הגעת ליעד" הן לא תמיד סופה של הנסיעה. לרוב הן מקדימות דקות ארוכות של חיפוש חניה. בשלב הזה כבר לא ניתן לסמוך על הסמארטפון, ויש להישען על מהירות תגובה או על המזל. אלא שבשנה הקרובה הדבר צפוי להשתנות. אפשר להמר כי 2015 תהיה שנת אפליקציות החניה, עם השקת שורה של שירותים סלולאריים בתחום.
חברת הניווט הישראלית לשעבר ווייז (Waze) היתה הראשונה לבשר על כוונתה להיכנס לתחום בספטמבר האחרון. כעת, מצטרפת אליה מערכת החניה הסלולארית של פנגו, שמתכננת להציע כבר בסוף דצמבר שירות שיקל על מציאת חניה.
בשלב ראשון, תציע פנגו אפליקציה שתציג את הסיכויים למציאות חניה במקומות שונים על מפה. כמו שבווייז מייצג הצבע האדום כבישים פקוקים, בפנגו הוא ייצג רחובות שבהם הסיכוי למצוא חניה נמוך. הצבע הצהוב מעיד על סיכוי בינוני, וירוק על רחוב שכדאי לחפש בו חניה. בהמשך, תשודרג האפליקציה באמצעות הישענות על נתוני משתמשים בפנגו - תוך שיתוף פעולה עם חברת סטארט־אפ ישראלית בשם אנאגוג (Anagog). השדרוג יאפשר לקבל מידע על חניה מתפנה בזמן אמת, כך שהאפליקציה תכוון את הנהג ישירות אליה.
הטלפון יזהה מתי הנהג מחפש חניה
שתי המערכות, של ווייז ושל אנאגוג, מתבססות על פיתוח דומה. הטלפון הסלולארי יזהה מתי הנהג מחפש חניה, ומתי הוא עומד לעזוב אותה. וזאת, על ידי איסוף נתונים ממספר רב של נהגים. ווייז אוספת מידע באמצעות שירות "שמור מקום חניה", ואילו אנאגוג נעזרת בכמה אפליקציות שהיא מפעילה. כך, יוכלו החברות למפות רחובות על פי הסיכויים למצוא בהם חניה בשעות שונות.
למשל, ברחוב שבו יש ביקוש גדול לחניה (הרבה נהגים מחפשים), אך גם תחלופה גבוהה (נהגים רבים מפנים חניה), הסיכוי למצוא חניה הוא גבוה, ואילו ברחובות בהם הביקוש גבוה אך התחלופה נמוכה, הסיכוי למצוא חניה נמוך. בהמשך, ניתן יהיה לדעת בדיוק איזו חניה מתפנה, ולכוון אליה נהג אחר שמחפש חניה באזור.
"אנחנו רואים שיש רחובות שמחפשים בהם חניה זמן רב, וממש לידם רחובות פנויים יחסית", מסביר רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, את התועלת שבשלב הראשון. הוא מציין כי האפליקציה גם תספק מידע על החניונים הסמוכים ומחיריהם (בחלקם אפשר לשלם באמצעות פנגו), ותכוון אליהם את המשתמשים, אם יבחרו בכך. "ברגע שתבחר באפליקציה, היא תחבר אותך לתוכנת הניווט שבה אתה רגיל להשתמש. היא תעניק מעין 'Last Mile Navigation', כך שתוכל לנווט לחניה כבר מהבית, באמצעות אפליקציית ניווט שאתה מכיר", מוסיף אלבז.
21 דקות חיפוש לחניה בתל אביב
בניגוד לסברה הרווחת, תל אביב אינה העיר היחידה שמאתגר למצוא בה מקום חניה פנוי. בשנה האחרונה אספה אנאגוג את נתוני החניות של המשתמשים הראשונים באפליקציות שלה (ראו רשימה).
על פי הנתונים, תל אביב אמנם מובילה בפער ניכר, עם זמן חיפוש חניה ממוצע של כמעט 21 דקות, אך גם בערים אחרות מבלים הנהגים זמן רב בניסיון למצוא מקום חניה. בבני ברק, שבמקום השני, משך חיפוש ממוצע הוא קצת יותר מעשר דקות, ברמת גן תשע דקות ובפתח תקוה תבלו כשבע דקות וחצי, בממוצע, בחיפוש חניה. בצמרת הרשימה נמצאות גם הרצליה, רחובות ובת ים.
גם ערים מחוץ לגוש דן מקשות על הנהגים. בירושלים, שבמקום השישי, מציאת חניה לוקחת 5.6 דקות בממוצע. בחיפה משך חיפוש החניה הממוצע הוא 4.3 דקות.
"המרכיב העסקי בחיפוש חניה הוא גדול יותר מבניהול תנועה. המשתמש רגיל לשלם על החניה עם האפליקציה, ואולי זה יאפשר לנו לגבות תשלום על השימוש. יש גם אפשרויות נוספות להכנסות, כמו הפנייה של משתמשים לחניונים", אומר מנכ"ל אנאגוג, ירון איזנבוד.
בחברת הסטארט־אפ המבטיחה, שמתמקדת בשלוש השנים האחרונות ב"חניית המונים", השקיעו בין היתר דן וילנסקי, ממייסדי אפלייד מטריאלס ישראל ואבי שכטר, מייסד פרינג'. אנאגוג תצא לגיוס פרטי נוסף בתחילת 2015.
הניסיון של פנגו להרחיב את שירותיה מתשלום על חניה לחיפוש חניה הוא מעניין, אבל המהלך צפוי להכניס למאבק מול חברות ענק, ובראשן ווייז והחברה האם שלה, גוגל. משתמשים עירניים של Google Now, ממשק העדכונים של גוגל, הבחינו כי לאחרונה הוא זוכר את מקום החניה שלהם. הדבר נעשה בעזרת זיהוי מעבר של המשתמש מנסיעה להליכה. כמו בשירותי גוגל אחרים, החברה אוספת בעזרתם נתונים שיאפשרו לה, בעתיד, לשרטט דפוסי חניה באזורים שונים.
ווייז היתה ישירה יותר, ובעדכונה האחרון לאנדרואיד היא הציעה לנהגים לשמור אוטומטית את מקום החניה של מכוניתם, והסבירה כי התכונה החדשה "תסייע לווייז ללמוד איפה אפשר למצוא חניה, וכמה זמן נדרש לכך". על אף שווייז לא פירסמה זאת רשמית (וסירבה להגיב לכתבה זו), ההערכה המקובלת בין מפתחי אפליקציות חניה היא שהחברה יוצרת "מפה חמה", שמציגה את הסיכויים למצוא חניה בכל רגע נתון - ומתכננת להשתמש בה על מנת לספק זמן מוערך לחיפוש חניה ואף על מנת לכוון נהגים למקום חניה ספציפי שהתפנה. בנוסף, הכניסה של ווייז לתחום החניה תאפשר לאפליקציה לערוך שיתופי פעולה מסחריים עם חניונים שונים.
לתוכנות ניווט, כמו ווייז, יש יתרון על פני אפליקציות לתשלום על חניה, כמו פנגו. פנגו אוספת נתונים רק מנהגים שמשלמים על החניה, בעוד תושבי האזור, או נהגים שמבקשים לחנות בשעות הלילה או בסוף השבוע נוטים להשתמש בה פחות. באפליקציות ניווט, לעומת זאת, השימוש נרחב בהרבה, ולכן ווייז יכולה לבנות מאגר מידע במהירות יחסית. עם זאת, כאשר פנגו תציע שירות יעיל של ניווט לחניה, ייתכן שהשימוש בה יגבר.
אגב, גם המתחרה של פנגו בתחום התשלום הסלולרי לחניה, סלופארק, מתכננת התרחבות לתחום חיפוש החניה. ברבעון השני של 2015 החברה תציע ניווט לחניה שהיא מגדירה כ"מהפך", כנראה שבשיתוף פעולה עם צד שלישי. בסלופארק לא מוכנים לנדב פרטים על התוכניות שלהם, אך בחברה אומרים כי הם יקימו מעין רשת חברתית, שתאפשר תקשורת בין הנהגים לבין נותני שירותים שונים בתחום החניה והרכב.
"תפוס את החניה"
גם חברת NNG הישראלית (המוכרת תחת המותג iGo), שמספקת תוכנות ניווט בעיקר ליצרניות רכב, מתכננת להיכנס לתחום החניה. דודי וירניק, מנכ"ל החברה, אומר כי במדינות שונות, שבהן סין, ארה"ב ומרבית המדינות במערב אירופה, המערכות כבר מציעות ניווט למקום פנוי או לחניונים. אפשר גם לשלם על מקום החניה מהרגע שבו הוא נשמר עבורך, ולא רק מהרגע שבו הגעת אליו בפועל. וירניק מוסיף "יש כיום ארבע שיטות שאנחנו בוחנים ליישום בישראל. האחת היא סטטיסטיקה, מפה של רחובות שמציגה את האפשרות לחנות בהם על פי ימים ושעות. דרך נוספת היא לספק מידע על חניונים, שמדווחים כמה מקומות יש בהם. קיבלנו הצעות גם מחברות שמציבות חיישנים במקומות חניה, ואפילו מחברה ששומרת לך מקום חניה בעזרת מוט ברזל שמתרומם מהכביש, ויורד עם הגעת הנהג. אני עדיין לא יודע עד כמה זה ישים".
בתל אביב יש כבר שירות אחד שמאפשר שמירת חניה כיום. חברה בשם Pink Parkמנסה להתאים את המודל של airbnb ואובר לתחום החניה. החברה מקשרת בין בעלי חניות פרטיות, לרוב מתחת לבניינים, אך גם בחניונים, למחפשי חניה. פינק פארק שייכת לקבוצת הדיור המוגן בית בכפר, ומציעה פתרון טכנולוגי מתוחכם, שכולל מערכת שליטה ובקרה ש"שומרת" על החניה, ומפנה אותה רק לטובת החונה. המחירים משתנים, בהתאם לאזור בתל אביב, ונעים בין 6 שקלים לשעה ברמת החי"ל למחיר כפול במרכז העיר. אפליקציה נוספת שמיועדת לפעול בצורה דומה היא RePark.
חברה נוספת שפועלת בתחום היא פארקו (Parko) הישראלית, שמנסה לקשר בין נהגים שמפנים חניה לאלה שמחפשים חניה, בעזרת פרסים. האפליקציה מתגמלת משתמשים באמצעות נקודות, שניתן להמיר להטבות בחנויות שונות שעמן עובדת החברה. האפליקציה מאפשרת איתור של מקומות חניה קרובים, לצד השעה שבה הם מיועדים להתפנות. מחפש החניה יכול ללחוץ על כפתור "תפוס את החניה", ופרטיו מועברים לנהג שעומד לפנות אותה. כאשר המכוניות מתחלפות במקומן, מחפש החניה מעביר נקודות לנהג שפינה אותה.
השלב הבא - ניווט בתוך חניונים / דניאל שמיל
מציאת חניה אינה מאתגרת רק ברחובות פתוחים. גם בתוך חניוני ענק תת־קרקעיים קשה מאוד, לעיתים, למצוא מקום חניה שבו תוכלו לחנות. מקומות חניה רבים, שנראים פנויים, שמורים למעשה לעובדים בחברה מסוימת, ונהגים מקדישים זמן רב לנסיעה בתוך החניון וחיפוש חניה.
אבל ניווט בתוך מבנים הוא אתגר מורכב גם ליצרני אפליקציות ניווט - שמעסיק חברות כמו גוגל ונוקיה - היות שלא ניתן להיעזר לצורך הניווט בלוויינים, אלא רק ברשתות אלחוטיות.
יצרנית הרכב ב.מ.וו נכנסה אף היא לתחום, ומציעה טכנולוגיה שהיא מכנה "ניווט מיקרו". מצלמה, שנמצאת לפני המראה הקדמית, מזהה מקומות חניה פנויים בחניון. המצלמה יכולה גם לספק מידע למערכת הניווט, שתמליץ באיזה נתיב כדאי להיות על מנת להשתלב בכביש, ולהיות מוכן לפנייה הבאה. בעתיד, ניתן להעריך, המכונית המקושרת תוכל להתחבר גם לרשתות של החניונים, ולאתר באמצעותן מקומות חניה פנויים.
הכתבה פורסמה ב-Themarker