מתברר שכשאנחנו מחפשים חניה, יש יזמים שרוצים לעשות מזה כסף. כל החברות הגדולות בתחומי הניווט והתשלום על חניה, ובהן גוגל והחברה הבת ווייז וגם פנגו הישראלית, נמצאות כיום במרוץ לפיתוח אפליקציות בתחום. ואולם האפליקציה הראשונה שיוצאת לשוק, פולי (Polly), פותחה על ידי חברה קטנה ולא מוכרת, sPark.

Polly, אפליקציה למציאת חניה
Polly, אפליקציה למציאת חניה

החברה הוקמה על ידי מהנדס התוכנה והיזם ערן בלטר, יחד עם זהר באלי, שהיה בתפקידו האחרון סמנכ"ל השיווק של בטר פלייס. אחרי הכישלון בהחדרת המכונית החשמלית לישראל, באלי מקווה כי בתחום החניה החדירה תהיה קלה בהרבה. לדבריו, זוהי אחת הבעיות הקשות שאתן מתמודדים נהגים, וכיום אין לה פתרון כלל. לפי נתונים שמציגה פולי, 30% מהתנועה בערים הגדולות נובעת מחיפוש חניה, ו–21 דקות בממוצע לוקח למצוא חניה ברחוב בעיר.

הניסיון לפתור את הבעיה במציאת חניה לא מבוסס על פתרונות מתוחכמים והתרעה מיידית על חניה קרובה שמתפנה, אלא על סטטיסטיקה. עובדי פולי ממפים את כל הרחובות בעיר, בוחנים למי מותר לחנות ומתי, ומנסים גם לראות איפה יש חניה. בעתיד, כשמספר המשתמשים באפליקציה יגדל, יהיו לה גם נתונים המבוססים על לקוחות. נוסף על כך, לחברה נתונים על מרבית החניונים בישראל, חלקם מתעדכנים בזמן אמת.

בעת חיפוש חניה, האפליקציה תבקש ממך לבחור לאיזה חניון תרצה להיכנס ותכוון אותך אליו. ואולם הניווט לא יהיה ישיר ומהיר, אלא דווקא דרך הרחובות שבהם הסיכוי למצוא חניה הוא הגדול ביותר. אחרי זמן המוגדר מראש לחיפוש (לרוב 10–15 דקות), אם לא מצאת חניה ברחוב - תגיע לחניון.

בשבוע האחרון השתמשנו באפליקציית פולי, והיא בהחלט מסייעת לנהג בעת חיפושי החניה. היא לא מבטיחה כי תמצאו חניה ברחוב, אבל לפחות אתם יודעים מראש כמה זמן ייקח לכם לחפש לפני שתתייאשו. אם מצאתם חניה ברחוב, האפליקציה תאפשר לכם לשלם באמצעות סלופארק או פנגו.

האפליקציה נמצאת עדיין בשלבי ניסוי, ובפעולתה יש לא מעט תקלות, אבל כבר עכשיו היא מציגה מידע שימושי. אפשר לדעת, למשל, מבלי לקרוא שלטים, באיזה צד של הרחוב מותר לחנות, והניווט בהחלט שימושי ומגדיל את הסיכוי לחניה ברחוב. עם זאת, אם אתם זקוקים גם לניווט בין־עירוני, של ווייז או מפות גוגל, המעבר בין האפליקציות אינו פשוט - ודאי שלא תוך כדי נסיעה.

 

בניווט בין־עירוני פולי אינה מצטיינת. בניגוד לאפליקציית ניווט, פולי מופעלת רק לקראת ההגעה ליעד, וכדאי לעצור לשם כך ולהפעילה בצורה מסודרת, אף שהיא פועלת גם עם חיפוש קולי. נראה כי לאפליקציה יש פוטנציאל להיות שימושית ויעילה, וכבר כיום היא יכולה לסייע לנהגים, אם רק מקבלים בסלחנות כמה חבלי לידה.

האפליקציה פעילה בשלב זה רק בתל אביב, אך בכוונת מנהליה להרחיבה לעוד ערים בישראל ובעולם. המודל הכלכלי לא מבוסס על תשלום מהמשתמשים, אלא מחניונים ומרשויות חניה - כלומר, עיריות. עד כה הושקעו בפולי מיליון וחצי ודולר. גאות אחזקות השקיעה השקעת אנג'ל ב–2012, וב–2014 השקיעו טרה ונצ'רס וגאות השקעה נוספת. כעת עומדת sPark בפני סבב השקעות נוסף, בהיקף של 3–5 מיליון דולר, לקראת ניסיון לפרוץ לערים נוספות בישראל ובעולם.

פורסם במקור ב-Themarker

עוד ב-Themarker:
המחשב יעשה עבורכם הרבה כסף - אתם תשלמו דמי ניהול אפסיים 
בזק נערכת לשלב האוטומטי בניוד לקוחות ברפורמת הפס הרחב