התרסקות המטוס בסן פרנסיסקו מעלה עוד ועוד ממצאים שמביעים ספק בתפקוד התקין של צוות הטייסים ובאחריותם לתאונה. הלילה פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בתעבורה בארה"ב (NTSB) כי הטייסים בהתחלה כלל לא הורו על פינוי חירום של המטוס, והדיילים ביצעו אותו על דעת עצמם.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
במסיבת עיתונאים שערכה יו"ר הרשות דבורה הרצמן כי הקברניט לא הורה לדיילים להתחיל בפינוי חירום של מטוס ה-777 לאחר שהוא התפרק בהתרסקות במוצ"ש האחרון בגישה לנמל התעופה בסן פרנסיסקו. הפינוי של המטוס החל רק דקה וחצי לאחר שהמטוס נעצר, וגם זאת רק כשהדיילים ראו להבות מחוץ למטוס והחליטו על דעת עצמם לפתוח את הדלתות ולפנות את הנוסעים החוצה.
כוחות ההצלה של נמל התעופה הגיעו למטוס כחצי דקה מאוחר יותר, וסך הכל שתי דקות לאחר שהמטוס נעצר. קודם לכן פורסם כי שתיים ממגלשות החירום נפתחו כלפי פנים, והיה צורך להוציא מהם את האוויר באמצעות סכין כדי לחלץ אחת מהדיילות שנלכדה תחתיה.
במקביל, צוות הדיילים עצמו נעמד הלילה בפעם הראשונה מול המצלמות. נרגשים ודומעים נציגם אמר "אני מקווה שכל המשפחות שסבלו אובדן מהתאונה הזאת ישתקמו מהר ככל האפשר, הם בכל תפילותינו. אנחנו דיילי אסיאנה בשם החברה רוצים להגיד לכם כי אנו פועלים במהירות האפשרית כדי להתאושש מהתאונה הזאת". הם ציינו כי לא כל חברי הצוות נמצאים עימם, שכן חלקם עדיין מאושפזים בבית החולים בסן פרנסיסקו.
פינוי חירום נעשה במצבים מסוכנים הרבה פחות
העיכוב בפינוי הוא מהלך תמוה מאוד של הטייסים, שכן פינוי חירום חייב להתבצע במצב כזה מהר ככל האפשר כדי שהאש לא תתפשט לפני שהנוסעים הספיקו לצאת. גם אם הטייסים לא ידעו שהמטוס עולה באש, ברור שהם היו חייבים לבצע פינוי חירום מאחר וכני הנחיתה קרסו והמטוס עצמו נהרס, כך שלא הייתה דרך אחרת לפנות את הנוסעים לאחר הנחיתה הקשה.
כחלק מהליך הרישוי של מטוסים הרשויות מוודאות שישנה אפשרות לפנות את כל הנוסעים תוך 90 שניות במצב בו רק חצי מפתחי החירום שמישים. אם אין אפשרות כזאת - מוספים למטוס דלתות ובודקים את יכולת הפינוי שוב. בניגוד לפינוי רגיל שמתבצע באמצעות גשר אווירי ("שרוול") או מדרגות, בפינוי חירום נפתחות מגלשות מהן יורדים הנוסעים אל הקרקע, והן משמשות גם כסירות הצלה במקרה של נחיתת חירום בים.
טייסים לא אוהבים לבצע פינוי חירום בשל העלויות שלו לחברת התעופה, אך הוא נעשה גם במצב בו הסכנה לנוסעים היא פחותה הרבה יותר. כך למשל, כשהתקלה בסוללות הביאה להיווצרות עשן בתא הנוסעים במטוס ה-787 הטייסים הורו לבצע פינוי חירום על המסלול.
טייס לא מנוסה, מהירות טיסה נמוכה מדי
הממצאים הללו מתווספים לממצאים נוספים שפרסמה הרשות בתחילת השבוע ומצביעים בוודאות כי האשמה בהתרסקות המטוס היא על צמד הטייסים. לקצין הראשון שהנחית את המטוס היו רק 43 שעות טיסה על מטוס ה-777. הטייס, לי גנג-גוק, לא נחת בעבר בנמל התעופה בסן פרנסיסקו. היו לו כ-,10,000 שעות טיסה במטוסים שונים, אך רק עשרות שעות על מטוס ה-777, כך מסרה חברת התעופה שהפעילה את המטוס, אסיאנה אירליינס הדרום קוריאנית.
מהירות הגישה לנחיתה של המטוס הייתה נמוכה בכמעט 30% מהמהירות המקובלת לנחיתה של מטוס 777, וגם יום אחד לפני ההתרסקות טיסת אסיאנה שנחתה בסן פרנסיסקו נאלצה לבצע "הליכה מסביב" בשל גישה לא נכונה למסלול. עוד נמסר כי לא נמצאה במטוס כל תקלה טכנית וכי מזג האוויר בעת ההתרסקות היה מושלם.