המלחמה בשמיים בין בואינג ואיירבאס נמשכת: האבטיפוס של המטוס החדש של יצרנית המטוסים איירבאס, A350, המריא בהצלחה בפעם הראשונה מבסיס החברה בדרום צרפת. עם סדרת התקלות המביכות שעבר המטוס המתחרה של בואינג, ה-787, מקווים באיירבאס שה-A350 יהפוך לסוס העבודה של חברות התעופה בטיסות לטווח ארוך.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לפני עשור בעולם התעופה התנהל ויכוח עז: יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג האמינה כי עתיד התעופה האזרחית טמון במטוסים בעלי גודל בינוני וטווח ארוך, לשם חיבור ישיר בין ערים בינוניות ללא צורך להחליף מטוסים בנמלי תעופה גדולים שקורסים תחת העומס. איירבאס לעומתה האמינה כי העתיד טמון במטוסי ענק, שיחברו בין נמלי תעופה עמוסים מאוד (Hub to Hub).
מכאן, איירבאס פיתחה את "הסופר ג'מבו", את מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם, ה-A380 שמסוגל להכיל לא פחות מ-700 נוסעים וביצע טיסת בכורה ב-2005. בואינג לעומתה, השקיעה את מרצה בפיתוח מטוס קטן הרבה יותר, שמכיל בתצורה אופיינית רק 240 מושבים אך בעל טווח טיסה ארוך וחידושים שטרם נראו בעולם התעופה שהובילו בשורה התחתונה לצריכת דלק נמוכה ב-20% בהשוואה למטוסים מתחרים ולחווית טיסה נוחה הרבה יותר - מה שהביא למטוס את כינוייו, הדרימליינר, מטוס החלומות.
התקלות של הדרימליינר שיחקו לידי איירבאס
במהרה התברר כי ההימור של בואינג היה נכון: ה-787 של בואינג, הדרימליינר, מכר עד שנת 2008 לא פחות מ-910 מטוסים וסימן עצמו כלהיט הבא של חברות התעופה (גם ארקיע הישראלית הזמינה שני מטוסים) ואילו ה-A380 מכר עד לאותה שנה 198 מטוסים בלבד. איירבאס נאלצה להגיב ולא ליזום, והחליטה לבנות את ה-A350, מטוס שיתחרה ב-787 אך יהיה רחב יותר ושאחד מדגמיו ארוך משמעותית מה-787. איירבאס איבדה זמן יקר, וההזמנות הגיעו רק למחצית מאלו של בואינג וחברות התעופה לא היו מרוצות מהמפרט שנאלץ להשתנות פעם אחר פעם.
ב-2009 המגמה התהפכה: הדרימליינר של בואינג נתקל בקשיים הנדסיים ותקלות מביכות שטרם נראו במטוס כלשהו מתוצרת החברה. תאריך שליחתו ללקוחות נדחה פעם אחר פעם (בסופו של דבר הוא יצא לשוק באיחור של שנתיים תמימות) ולאחר כניסתו לשירות - הוא הושבת לארבעה חודשים בעקבות תקלה במערכת החשמל. כשהלקוחות החלו לבטל את ההזמנות למטוס, איירבאס למדה מהטעויות של המתחרה ופיתחה במרץ את ה-A350 שלא יסבול מהתקלות של הדרימליינר.
היום נרשם עוד ציון דרך עם הטיסה הראשונה של ה-A350, שבגרסתו הגדולה ביותר אמור להתחרות גם ב-777 המצליח של המתחרה. הוא רחב יותר מהדרימליינר וארוך יותר, אך חסר את החדשנות של בואינג, את הנוחות שהדרימליינר מציע וכמובן - הוא יוצא לשוק הרבה אחריו. כשלא ברור איזה מטוס אכן חסכוני יותר לחברות התעופה, מספר ההזמנות שלו נמוך ב-250 מטוסים מזה של בואינג, אך איירבאס סוגרת את הפער במהרה ומפצה על ההימור הלא נכון של ראשי החברה מלפני עשור.