השמנת יתר כבר הוכרזה כמי שתפסה את מקום העישון כמגיפה של המאה ה-21, ובשנים האחרונות מתברר שהרגלי האכילה גורמים למגיפת השמנה של ממש גם בקרב ילדים בכל העולם. השבוע נחשף טפח מהמאבק על הקושי להאכיל את הילדים במזון בריא, במסגרת הליך משפטי המתנהל בארה"ב נגד החשודה המיידית בכל הקשור לתזונה גרועה - ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס.
אם ל-2 ילדים מקליפורניה הגישה תביעה בה היא מאשימה את מקדונלד'ס בשימוש בלתי הוגן בצעצועים כחלק מהארוחה כדי לפתות ילדים להיכנס למסעדות שלה. התובעת, מונט פרהאם, טוענת שהפרסום שנוקטת החברה מפר את חוקי ההגנה על הצרכן בקליפורניה.
פשוט תגידו "לא"
מקדונלד'ס, מצדה, טוענת בבית המשפט שלהורים יש זכות בחירה - הם יכולים פשוט שלא לקנות ארוחה כזו לילדיהם. ה-Happy Meal (ארוחת ילדים שכוללת צעצוע) הייתה הצלחה ענקית עבור מקדונלד'ס - היא הפכה אותה לאחת ממפיצות הצעצועים הגדולות בעולם. חברות אחרות שהלכו בעקבותיה בשילוב צעצועים בארוחות הן וונדי'ס, יאם! ברנדס (שהיא הבעלים בין היתר של KFC ופיצה האט) וברגר קינג.
אחד הקידומים האחרונים והמצליחים מאוד של ארוחת הילדים היה הקישור לסרט האנימציה הפופולרי של דרימוורקס, "שרק לנצח", שכלל צעצועים של דמויות מהסרט, בהן שרק, החמור והחתול במגפיים. פרהאם הגישה את התביעה בדצמבר האחרון, והיא מיוצגת על ידי המרכז למחקר לטובת הציבור, שאוסף מידע בנושאי תזונה. בתביעה מודה האם כי היא לעתים קרובות אומרת "לא" לילדיה כשהם מבקשים "ארוחת ילדים" - כך טענה מקדונלד'ס במסמכים שהגישה לבית המשפט ביום שני. "היא לא הוטעתה על ידי שום פרסום, והיא גם לא סמכה על שום מידע שהתקבל ממקדונלד'ס", טענה החברה.
הדיון השבוע היה דיון מינהלי - מקדונלד'ס ביקשה להעביר את התיק לבית משפט פדרלי, אך התובע מתכוון להעביר את התיק בחזרה לקליפורניה. מקדונלד'ס טוענת כי אם התביעה של פרהאם תתקבל בחזרה בקליפורניה, היא תהיה מקור להליכים משפטיים בעייתיים רבים. "פרסום לילדים של כל מוצר שהילד מבקש אך ההורה לא רוצה לקנות יהיה עילה לתביעה בגין פעילות מסחרית לא הוגנת", טוענת החברה.
סטפן גרדנר, תובע מטעם המרכז למחקר לטובת הציבור, אומר שמקדונלדס משתמשת תמיד באותה גישה לסילוק תביעות, גישה שאינה מביאה בחשבון את התוצאות הנרחבות של מעשיה. "מה ששונה בתביעה זו הוא שמקדונלדס בחרה להאשים את הקורבן - היא טוענת שזו אשמתה של פרהאם שאינה מכריחה את בתה להתעלם מההתקפה של המסרים השיווקיים של מקדונלדס", אומר גרדנר. "מקדונלדס מרוויחה הרבה כסף בכך שהיא עוקפת את ההורים ופונה ישירות לילדים, והיא רוצה להמשיך באסטרטגיה הזו".
בקרוב: חובה להכניס ירקות לארוחה?
לא לחינם מעוררת התביעה עניין רב בעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ילדים בעלי משקל עודף והשמנת יתר עלולים להישאר כאלה בבגרותם ולפתח מחלות שונות כמו סוכרת, בעיות נשימה ומחלות לב בגיל צעיר יותר. באופן אולי מפתיע, עודף משקל מקושר ליותר מקרי מוות בעולם מאשר תת משקל.
על פי נתונים של רשות הסחר הפדרלית, ב-2006 הוציאו חברות המזון 2 מיליארד דולר על שיווק מזון ומשקאות לילדים, כולל צעצועי חינם. רוב חברות המזון אינן פונות ישירות לילדים, אבל ההחלטה על כך שמורה להן. בתעשייה טוענים שהניסיונות להגביל את הפרסום פוגעים בחופש הדיבור.
במקביל, הציע בשבוע שעבר חבר במועצת העיר ניו יורק הצעת חוק שלפיה ארוחות ילדים שיכללו צעצועים יהיו חייבות לכלול פחות מ-500 קלוריות ו-600 מיליגרם של מלח, ולא יותר מ-35% מהקלוריות יהיו ממקור שומני. הארוחה תהיה חייבת גם לכלול חצי כוס של פירות או ירקות. מסעדות שלא יעמדו בתנאים אלה - ייקנסו. חרם דומה נמצא בשלבים מתקדמים בסן פרנסיסקו. ההצעה זוכה לקיתונות של בוז וכעס מצד בעלי מסעדות - וגם מצד הורים שמסתייגים מהתערבות יתר של הממסד באוכל של ילדיהם. אחרים טוענים שממילא הממשלה מתערבת במה שאנשים אוכלים - באמצעות המדיניות שהיא קובעת - ואין סיבה שלא תתערב לטובת הבריאות של אזרחיה.