כשהיא על סף קריסה כלכלית ועל רקע המאבק בצלילת ערכו של המטבע המקומי, מסעירה בשבועיים האחרונים את אירן פרשת ייבוא של אלפי מכוניות יוקרה למדינה. כמה מחברי ועדת התעשייה בפרלמנט האירני הודיעו השבוע כי בכוונתם לבדוק כיצד יובאו לאירן כלי הרכב בשער הדולר הרשמי - המיועד לייבוא מוצרים בסיסיים בלבד, כפי שמדווח היום לראשונה בגיליון "זרקור לאירן" במרכז המידע למודיעין ולטרור.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
על פי הנתונים הרשמיים שפורסמו באירן ומוצגים בגיליון, בחמשת החודשים הראשונים של השנה האירנית הנוכחית, שהחלה במרס, יובאו לאירן 15,700 מכוניות פאר בשווי כולל של 341 מיליון דולרים - כמעט 80% מהם בשער הדולר הרשמי, שאמור לשמש את תושבי אירן אך ורק לצורך ייבוא מוצאי יסוד חיוניים ותרופות. בין הדגמים שיובאו לאירן בתקופה המדוברת - גם פורשה, מרצדס ומזראטי.
בעקבות פרסום נתוני המכס, מתחו חברי מג'לס ואמצעי תקשורת ביקורת חריפה על אוזלת ידה של הממשלה במניעת התופעה, וטענו כי ייבוא מכוניות היוקרה בשער הרשמי מעיד על שחיתות בשוק ייבוא המכוניות. על פי הדיווח ב"זרקור לאירן", חברת הפרלמנט האירני, זהרא טביבזאדה, אמרה בריאיון לסוכנות הידיעות פארס, כי לא ברור כיצד הדבר מתאפשר, בשעה שהממשלה ניצבת בפני קשיים רבים למכור נפט ולהבטיח את צרכי המט"ח במדינה. היא ציינה, כי בכוונתה לדרוש משר התעשייה המופקד על יבוא סחורות לאירן הבהרות בנוגע לנתונים שהתפרסמו על-ידי רשויות המכס.
ביקורת חריפה יותר מתח חבר ועדת התעשיה בפרלמנט, מוחמד ביאתיאן, שטען כי התופעה הזו מוכיחה על קיומה של "מאפיה" הפועלת בשוק ייבוא המכוניות - לא רק לשם השגת רווחים כלכליים, אלא גם כדי לממש אינטרסים פוליטיים, ובהם מימון הוצאות הבחירות הקרובות לנשיאות אירן. באתר אינטרנט המזוהה עם הרפורמיסטים ברפובליקה האסלאמית נכתבו דברי ביקורת נוספים, בהם נטען כי בשעה שחולים מתקשים להשיג תרופות וציוד רפואי - ותעשיות שונות נמצאות על סף פשיטת רגל ומתקשות להשיג מט"ח לצורך יבוא חומרי גלם - חלה עליה בהיקף יבוא מכוניות יוקרה, שאינן משמשות אפילו 5% מאזרחי המדינה.