מהנדסי תעופה באוסטרליה קוראים לקרקע את מטוס האירבאס A380, מטוס הנוסעים הגדול בעולם. לדבריהם המטוס אינו בטוח ומהווה סכנת חיים לנוסעיו, לא פחות. הקריאה מגיעה לאחר שבשנה שעברה אירע פיצוץ באחד ממנועי A380 של חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס" בטיסה מסינגפור לסידני, באירוע שהוביל לנחיתת חירום אך הסתיים ללא נפגעים.
ה-A380 מכונה על ידי חובבי התעופה "הלוויתן". ישראלים הטסים לחו"ל רואים אותו לעתים בנמלי תעופה גדולים כמו ניו יורק או הונג קונג, כשהוא בולט בגודלו בהשוואה למטוסים אחרים. אך האם המטוס הענק והחדש, שטס לראשונה רק ב-2006, הוא פצצה מתקתקת?
"איננו יכולים להמשיך ולהמר בחיים של אנשים, אי אפשר לתת למטוסים האלה להמשיך לטוס ולקוות שהם יגיעו שלמים לבדיקות השנתיות שלהם", אומר סטיב פורווינאס מהאגודה האוסטרלית למכונאי מטוסים בראיון לרשת BBC.
"סדקים רק בחיבורים מינוריים"
סדקים קטנים נמצאו בכנפיים של חלק מהמטוסים בחלק המחבר את הכנפיים לגוף המטוס. הסדקים נמצאו בארבעה מטוסים, שניים של חברת סינגפור אירליינס ושניים נוספים של קוואנטס. קוואנטס עצמה מסרה כי אין קשר בין נחיתת החירום בשנה שעברה לסדקים שנמצאו כעת.
אירבאס, יצרנית המטוס, מנסה להרגיע. בהודעת החברה נמסר: "אנו מאשרים כי סדקים מינוריים נמצאו בכמה חיבורים לא קריטיים המחברים בין הכנף למטוס במספר מוגבל של מטוסי A380. מצאנו את מקור הבעייה ופיתחנו נוהל בקרה ותיקון שיבוצע במהלך עבודות התחזוקה השגרתיות שנעשות במהלך ארבע שנים. בינתיים אין כל השפעה על פעילותו הבטוחה של המטוס".
המטוס הגדול בעולם נכנס לשירות בסוף 2007. כ-253 מטוסים הוזמנו על ידי 18 חברות תעופה מרחבי העולם, מתוכם 67 מטוסים נכנסו לשירות נכון לתחילת 2012. המטוס נושא עד 700 נוסעים, וזאת לעומת קיבולת מרבית של 450 נוסעים במטוס שהיה עד להופעתו המטוס הגדול בעולם, בואינג 747. המטוס לא מופעל בידי חברות תעופה ישראליות וטרם נחת בנתב"ג.