הפרסום ברשת CNN לפיו בקהילת המודיעין בארצות הברית חוששים כי דאע"ש וארגוני טרור נוספים פיתחו יכולת להחביא חומרי נפץ במכשירים אלקטרוניים הביא לשינויים דרמטיים באבטחה בארה"ב. בשיחה עם חדשות 2 Online פיני שיף, מומחה לאבטחת נמלי תעופה, מסביר מה המשמעויות ומבהיר: "בנתב"ג ערוכים לאפשרות זו החל משנות ה-70 - לא הפתיעו אותנו".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
שיף הסביר כי הניסיונות להחדיר חומרי נפץ מסוגים שונים למכשירים הנראים תמימים לכאורה, אינו חדש. "בסוף שנות השמונים סוכנים לובים הצליחו להעלות לטיסת פאן אמריקה מכשיר חשמלי ובו 450 גרם חומר נפץ - המטוס התרסק לרסיסים", סיפר. "הטכנולוגיה בנמלי התעופה הבינלאומיים מתמודדת כבר שנים עם בדיקות של חפצים אלקטרוניים שונים".
"במקרה הזה הפרסומים מדברים על אי יכולת גילוי של אמצעי האבטחה", הסביר שיף את השוני בידיעות הנוכחיות. "יכול להיות שהטכנולוגיה לא יכולה לתת לה מענה, יכולת הגילוי לא מספיקה".
לפי שיף, יש מקום חשוב מאוד בשילוב שבין היכולות הטכנולוגיות ליכולות של מפעיל מכונות השיקוף. "חייבים לחבר לטכנולוגיה גורם אנושי, שכמעט יותר חשוב מהטכנולוגיה עצמה", הסביר. "אם ניקח את הטכנולוגיה הטובה ביותר, ונשים עובד לא מיומן, שלא מכיר מספיק את יכולות ההסלקה של חומרי נפץ בחומרים תמימים לא נצליח למנוע העלאת חומרי הנפץ לטיסה".
"יש שני דברים שאפשר לעשות", סיפר שיף על הדרכים על הדרכים למנוע את הצלחת הטרוריסטים. "קודם כל, לא להטיס את אותם חפצים - אם הם לא במטוס, אין סיכון. דבר שני שאפשר לעשות הוא בדיקות קפדניות יותר - למשל לבדוק אם המכשיר החשמלי עובד או שהקרביים שלו הוצאו".
כדי לנסות ולהרגיע את הציבור הישראלי הדגיש מומחה האבטחה כי המצב בנתב"ג הרבה יותר טוב מבשאר העולם. "מאמצע שנות ה-70 היה לנו ברור שכל פריט שהנוסע לוקח יכול להכיל אמל"ח", הסביר שיף. "אפשר לקלף סולייה מנעל, לפרק חומרי קוסמטיקה ולמעשה להכניס חומרי נפץ לכל כלי קיבול. הטכנולוגיות בנתב"ג עוברות השבחות רבות ואנחנו מכשירים את העובדים לזהות אמל"ח בפריטים תמימים לכאורה".
לבסוף, שיף הרגיע ואמר כי גם במידה וגורמי טרור יצליחו להחדיר מכשיר אלקטרוני כגון מחשב מלא בחומר נפץ לטיסה, סביר להניח שהנזק שייגרם יהיה מועט ולא קטלני. "הכמות שניתן להכניס לתוך לפטופ או משהו שדומה לו היא קטנה מאוד", הסביר. "בסבירות רבה היא יכולה לגרום לנזק למי שיושב במושב, אבל ככל הנראה לא ייגרם נזק מבני למטוס שיוביל להתרסקותו".