פחות מיממה לאחר שהודיעה על השינוי בתנאי תקנון השימוש שלה, הרשת החברתית לשיתוף תמונות אינסטגרם חוזרת בה. בהודעה שעלתה לבלוג החברה טוען המייסד קווין סיסטרום, שמלכתחילה לא הייתה כוונה להשתמש בתמונות או למכור אותן לצד שלישי ושכל הרעש וקולות המחאה שעלו בעקבות ההודעה המקורית - מקורן באי הבנה.
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של עידו סולומון
אלא שלשון ההודעה שפורסמה אתמול הייתה מאוד ברורה: "אתה מסכים כי עסק, או ישות אחרת תוכל לשלם לנו כדי להציג את שם המשתמש שלך, דמותך, תמונותיך (עם כל מידע המצורף אליהן), ופעולות שאתה עשית ביחד עם תוכן בתשלום או מבצעים קידומיים מבלי שתקבל כל פיצוי". עכשיו טוען סיסטרום, שכל מה שביקשו באינסטגרם זה רק "להתנסות בצורות פרסום חדשות".
האמת היא, שבאינסטגרם נבהלו - ובצדק. באפריל השנה, אחרי שנודע שפייסבוק קונה את אינסטגרם תמורת הסכום הדמיוני של מיליארד דולר היו רבים שתהו למה בעצם? יש לא מעט אפליקציות דומות, שמציעות את אותן אפשרויות בדיוק ולעיתים אפילו ביתר חן וחוויית משתמש טובה יותר. התשובה הקונספירטיבית דיברה על חברותם של מייסדי אינסטגרם עם מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק.
גם פייסבוק משתמשת במידע של הגולשים
בעולם העסקי הסבירו שמאגר המשתמשים של רשת התמונות שעמד על כ-100 מיליון משתמשים הוא הסיבה למהלך. כבר לאחר הרכישה עלו קולות שקראו להתנתק מאינסטגרם ואיומים שפייסבוק תהרוס את החוויה. נטישה המונית לא הייתה, אינסטגרם המשיכה לצבור אוהדים ואפילו הגדילה אותם דרמטית בעקבות העלאת האפליקציה גם למשתמשי אנדרואיד. ואז הגיעה ההודעה אתמול על השינוי בתנאי השימוש. לכאורה, הודעה שלא היתה אמורה להפתיע אף אחד.
כשירות חינמי זה היה רק עניין של זמן עד שגם אינסטגרם תחפש לעצמה מקורות הכנסה. אפילו החדירה החצופה לפרטיות המשתמשים לא באמת הייתה אמורה לשנות, כי הרי במה זה שונה מהמסחר שעושה פייסבוק במידע הרב והרגיש שיש לה על משתמשיה: מקור הרווחים הגדול ביותר שלה הוא מאספקה שוטפת של מידע על הרגלי הגלישה שלנו למפרסמים כדי שיוכלו להציע לנו פרסום ממוקד.
הצעד הבוטה והמחוצף - אחד יותר מדי
ההבדל הוא בתעוזה. ההודעה אתמול הצהירה שהמשתמשים שיישארו פעילים באינסטגרם אחרי 16 בינואר, מפקירים למעשה את זכויות היוצרים על צילומיהם, לא רק את פרטיהם האישיים והעדפותיהם יהיו אשר יהיו - אלא את היצירות שצילמו וערכו במו סמרטפונם. והצעד הזה, הבוטה והמחוצף, היה צעד אחד יותר מידי.
לצד אנשים שפרסמו תמונות של אצבע משולשת וקראו לצוקרברג למכור אותן, באתרי הטכנולוגיה ובתגובות הציפו הכותבים את כל האפשרויות האחרות - להתנתק ולהצטרף לאפליקציות לשיתוף ושיפוץ תמונות שההצלחה עוד לא סחררה אותן ולא גרמה להן לחשוב שהכל מותר. ולכן, במהירות שיא, אינסטגרם מנסה עכשיו לחזור בה - אבל לא לחלוטין.