הסיוט של בואינג חוזר: שוב סדרה של תקלות פקדה מטוסי 787, המכונים דרימליינר - מטוס הדגל של יצרנית המטוסים האמריקנית. שלוש תקלות אירעו במטוסים מהדגם בשבוע האחרון, וזאת לאחר שרק בחודש אפריל חזרו המטוסים לאוויר לאחר השבתה חסרת תקדים של ארבעה חודשים בעקבות תקלה במערכת הסוללות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
אתמול מטוס 787 של חברת התעופה היפנית JAL חזר על עקבותיו לאחר שהמריא מנמל התעופה של בוסטון לכיוון טוקיו. לא הוכרז מצב חירום, וכך למרות שהמטוס כבר היה מעל קנדה הוא חזר כל הדרך לבוסטון ונחת בשלום לאחר שרוקן את רוב הדלק שהיה ברשותו מעל הים. הסיבה לנחיתה הייתה נורית חיווי שנדלקה והצביעה על תקלה במערכת שאיבת הדלק.
רק שבוע קודם לכן אירעה תקלה חמורה הרבה יותר: שריפה פרצה על סיפונו של מטוס 787 של חברת התעופה האתיופית בעודו חונה בנמל התעופה הית'רו בלונדון. איש לא נפגע שכן המטוס היה ריק מנוסעים, אך המראות של כתמי הפיח על גגו של המטוס הציפו את רשתות החדשות ופגעו עוד בתדמית הבעייתית של הדרימליינר.
שוב: כשל במערכת החשמל
רשויות התעופה הבריטיות ביחד עם היצרנית בואינג חקרו את הסיבה לשריפה ומצאו כי הכשל היה במשואת האיכון לשעת חירום, מה שהגדיל את התעלומה: המערכת מנותקת ממערכת החשמל הכללית של המטוס, זו שהשביתה את כל הדגמים למשך ארבעה חודשים, והתלקחותה הספונטנית מעידה אולי על סכנה בכל המטוסים. יצרנית המשואה, חברה אמריקנית, הוציאה לאחר התקלה הנחיות חדשות לטיפול במערכת ומנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, ה-FAA, הודיע כי יעביר את המשואה סדרת בדיקות.
ממש באותו יום מטוס דרימליינר של חברת השכר הבריטית תומפסון חזר על עקבותיו בעקבות תקלה טכנית. החברה לא פרסמה מה הייתה מהות התקלה, אך גורמים המקורבים לנושא מספרים כי הייתה תקלה לא משמעותית בצנרת של המטוס.
סדרת התקלות מגיעה רק שלושה חודשים לאחר שהסתיים קרקוע מביך של מטוס הנוסעים החדש והמתקדם בעולם, לאחר שבחודשים הראשונים להפעלתו כמה מהמטוסים סבלו מסדרת תקלות לא צפויה. על המטוסים שכבר יוצרו ברחבי העולם נאסר לטוס, ופס הייצור של המטוס הפופולארי הושבת מפעילות גם הוא.
מניית בואינג צנחה ב-5%
לאחר חזרת המטוס לשירות, בחודש אפריל, קיוו בבואינג שהתקלות מאחוריהן, אך מסתבר שלא כך הדבר. המטוס הוא דגם המטוס הנמכר ביותר של בואינג בימים אלו, עם למעלה מ-910 מטוסים שכבר הוזמנו. עם היוודע דבר התקלה במטוס בלונדון צנחו מניות החברה ב-5% במסחר בבורסה בניו יורק. חברת התעופה הישראלית ארקיע הזמינה גם היא שני מטוסי 787, שאמורים להגיע לחברה במהלך 2015.
מטוס ה-787 הוא מטוס בגודל בינוני המשרת קווים בעלי טווח ארוך. גופו נבנה מסיבי פחמן, בניגוד למטוסים הקודמים שנבנו מאלומיניום, ובשל כך משקל גופו קטן יותר בהשוואה למטוסים בקטגורית גודל דומה ולכן צריכת הדלק שלו נמוכה ב-20% בהשוואה למטוסים הקיימים. יש בו מערכות תאורה, מיזוג אוויר ובידור מתקדמות שאמורות להפוך את הטיסה בו לחוויה נוחה וידידותית יותר בהשוואה למטוסים הנוכחיים. המתחרה הישיר שלו, שטס לראשונה רק בחודש שעבר, הוא מטוס ה-A350 של אירבאס.