במשך יותר משעתיים וחצי כוללות אתמול, נצח במושגי "פייסבוק", לא ניתן היה להיכנס לאתר הרשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם. חוץ מהאתר עצמו, שלא נפתח, גם כפתורי ה"לייק" החיצוניים שמופיעים במאות אלפי אתרים בעולם הפסיקו לעבוד.
באתר חברים מעל חצי מיליארד אנשים, ובאופן טבעי זרמו אתמול להנהלה מיליוני תלונות על השיבושים השונים.
אמש, מנהל הנדסת התוכנה של פייסבוק, רוברט ג'ונסון, פרסם "נתיחה שלאחר המוות" והסביר מה למעשה גרם לאתר ליפול. לפי הפוסט שפרסם ג'ונסון, הבעיה נבעה ממערכת אוטומטית שפייסבוק בנו, כדי לבדוק ערכי-תצורה בלתי תקינים בזיכרון של האתר. למרבה הצער, הבדיקה האוטומטית כשלה - עד לנקודה בה מנהלי האתר נאלצו ממש לכבות את פייסבוק לחלוטין עד להחלמה.
"היום עשינו שינוי בערכי התצורה שהתפרשו כלא-תקינים", כתב ג'ונסון. "זה אומר שכל לקוח ולקוח ראה את הערך הלא-תקין וניסה לתקן אותו. מפני שהתיקון כולל חקירת נתונים רבים, הנתונים הללו 'הותקפו' במהירות בידי מאות ואלפי 'חקירות' בשנייה".
הוא הוסיף, "ואם זה לא מספיק, בכל פעם שלקוח קיבל הודעת שגיאה בניסיון לחקור את הנתונים, האתר פירש את זה כערך לא-תקין ומחק את מפתח הזיכרון המתאים. המשמעות היא שאפילו לאחר שהבעיה המקורית נפתרה, זרם החקירות נמשך. כל עוד מאגרי המידע נכשלו בחלק מהבקשות, הם גרמו לאפילו עוד יותר בקשות. נכנסו ללופ-פידבק שלא נתן למאגרי המידע להחלים".
"הדרך לעצור את מחזור הפידבק היה כואבת למדי - נאלצנו לעצור את כל התנועה למאגרי המידע, כלומר - לכבות את האתר. כשמאגרי המידע שוחזרו והסיבה לתקלה תוקנה, לאט לאט הרשנו לעוד אנשים לשוב לאתר", כתב המנהל.
מנויי פייסבוק התלוננו בטוויטר
באתרי אינטרנט רבים, בלוגים ורשתות חברתיות ברחבי העולם התקבלו אתמול תלונות של מאות אלפי גולשים, לפיהן רשת ה"פייסבוק" קרסה. הגולשים התלוננו כי הם לא מצליחים להיכנס לדף האישי שלהם באתר האינטרנט, וחמור מכך - לא מצליחים להעלות את האתר.
לאחר שהופצו מספר תלונות ברשת ה"טוויטר", התברר עד מהרה כי ייתכן ומדובר בתקלה רחבה הרבה יותר. אט אט הוצפו אתרי השיתוף והרשתות החברתיות במאות אלפי תלונות של גולשים, בטענה כי אינם מצליחים לטעון את דף הבית של הרשת החברתית הגדולה בעולם.
גם בישראל, לא הצליחו עשרות גולשים לטעון את דף הבית של פייסבוק ולהיכנס לפרופיל האישי שלהם. במערכת חדשות 2 באינטרנט התקבלו עשרות פניות מגולשים בנושא.
תגובת פייסבוק הגיעה מספר שעות לאחר התלונות על התקלה. באתר האינטרנט "טד-קראנץ'", צוטטה הודעה רשמית מטעם הרשת החברתית: "הרשת עורכת מספר ניסויים באתר, שייתכן וגורמים לו להיות איטי ולעיתים לא זמין. אנו פועלים על מנת לפתור את העניין מהר ככל שניתן".