צ'ארלס רטריי, סטודנט לעיצוב מאוסטרליה שגר במשך חמש שנים בלוס אנג'לס, בילה שם לא מעט שעות בפקקי התנועה בכבישים, והחליט שכך זה לא יכול להימשך. יוזמה מקורית שעלתה במוחו של הסטודנט הובילה לפיתוח ה"אוטונומו" - רכב ברוחב חצי מרכב רגיל, שעשוי להפוך למכונית העתיד בערים הצפופות בעולם.
המכונית החדשנית מאובזרת בחיישנים שמסייעים לה למנוע תאונות מצד אחד ולמנוע בזבוז מרחב מהצד השני. רוחבה הוא חצי מרוחבו של רכב רגיל, מה שמאפשר תנועה של שני כלי רכב מסוג זה במקביל בנתיב תנועה אחד.
"הערים גדולות יותר ויותר ובעיית התנועה רק הולכת ומחמירה בכל שנה, זה בולם צמיחה כלכלית ויוצר זיהום סביבתי בלתי נסבל", אומר יוזם הרעיון. עד שנת 2020 תחיה 60% מאוכלוסיית העולם בערים, ואם נמשיך במסלול העמוס הנוכחי, לתושבי הערים יהיו 2 מיליארד מכוניות שינועו - לאט מאוד.
עתיד בלי תאונות ובלי עומסים
רוב יצרניות הרכבים מודעות למצב, חלקן אפילו מפתחות מכוניות קונספט עתידניות, אבל החברות לא ממהרות להמר על השקעה ברכבים או בפרויקטים יקרים. מסיבה זו, היוזמה נמצאת בידיים של גורמים עצמאיים, כמו הסטודנט האוסטרלי שיזם את ה"אוטונומו".
רטריי מבין שהסביבה לא יכולה לעכל באחת שינויים כה גדולים כמו וויתור על ייצור המכוניות הקיימות ושינוי תשתיות התחבורה. לכן ה"אוטונומו" שלו מסוגל לנוע גם בכבישים הקיימים, בעזרת חיישנים, גלאים מיוחדים וגם אפשרות להתחבר לרכבים אחרים וליצור באופן זה "רכבת" של כלי רכב שינועו יחד ויגרמו לחיסכון ניכר באנרגיה ובמרחב. הרכב של רטריי מזהה ונזהר מכולם - אופניים , משאיות ורכבים רגילים.
"המכונית מחשבת את תנועת הרכבים שסביבה"
"בכל פעם שהרכב משנה את המטרה שלו, החלפת מסלול או עקיפה, המכונית מחשבת את תנועת הרכבים שסביבה", אומר רטריי. "בעתיד, הרכב ישתף את כל כלי הרכב שסביבו במידע הזה והם יעבדו יחדיו ויבטיחו את הבטיחות של כולם ואת יעילות התחבורה. קבוצת רכבי אוטונומו לעולם לא תידחס תחת גלגליה של משאית בלי מרחק בלימה".
בעתיד, מקווה הסטודנט השאפתן, כלי הרכב האלה ישלטו בכבישים ויוכלו אף לנוע בשבילי אופניים או שבילי הליכה תוך שהם מזהים ונזהרים מהולכי רגל, ואף ינהגו את עצמם בעצמם מבלי ה"גורם האנושי" - מה שיוריד עוד יותר את הסיכון לתאונות דרכים.