נהגים רבים בישראל מסתמכים על מערכת ה"מובילאיי" המותקנת ברכבם, שתתריע אם לא שמרו מרחק, סטו מהנתיב או שהולך רגל פרץ לכביש. המערכת הזו גם מהווה חלק ממכוניות העתיד: המכוניות האוטונומיות שאמורות לנסוע ללא נהג. אך מתברר כי למערכת פגם מובנה הנגרם מסנוור, פגם שעשוי לסכן חיים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
מידי בוקר נוסע קובי מביתו במודיעין למקום עבודתו בירושלים. בכל יום הוא נוסע באותה דרך, על כביש 443, ונתקל באותה בעיה: מערכת ההתראה של מובילאיי שמותקנת במכוניתו מסתנוורת מהשמש ובאופן זמני מפסיקה לעבוד.
המערכת אמורה לזהות כשהנהג לא שומר מרחק מספיק, כשהולך רגל מתפרץ לכביש ולהתריע על סטייה מנתיב הנסיעה. הטכנולוגיה, שאמורה לסייע במניעת תאונות דרכים, יכולה להיות יעילה מאוד, בתנאי כמובן שהשמש לא מסנוורת את מצלמת המערכת, שמותקנת על השמשה הקידמית.
ובינתיים, בארצות הברית, חוקרים בפלורידה בודקים את התאונה הראשונה של מכונית אוטונומית שגרמה למוות. בחודש מאי השנה נהרג ג'וש בראון בן ה-40 בזמן שנסע ברכב האוטונומי של טסלה, ככל הנראה על מצב אוטומטי, והתנגש במשאית.
בהודעה שהוציאה החברה לאחר תחקיר האירוע נכתב שהמצלמה, שמאפשרת את זיהוי הסביבה והעברת המידע למחשב הניהול, ככל הנראה סונוורה מהשמש ולא פעלה כראוי. המקרה הזה העלה שאלות בטיחותיות ברחבי העולם הנוגעות למידת ההסתמכות שלנו על האמצעים הטכנולוגיים בנהיגה.
יותר מעשרה מיליון כלי רכב מצוידים בטכנולוגיה
ובארץ, מדווח קובי כי בנסיעת הבוקר השגרתית שלו בין מודיעין לירושלים המערכת "עיוורת" כ-50% מהזמן. התשובות שקיבל במוקד שירות הלקוחות של מובילאיי לא סיפקו אותו. בחברת מובילאיי הפנו אותנו לעלון המשתמש שמקבל כל מי שרוכש את המערכת וכן מופיע באתר האינטרנט של החברה. שם, בעמוד 13, בסעיף ראות מוגבלת אכן מצוין שבתנאים מסוימים, בהם גם מצב של אור שמש ישיר, יכולת הזיהוי של המערכת עלולה להיות מוגבלת.
מערכת ההתראה של מובילאיי הפכה לפופולרית מאוד בארץ, לרבות בציי רכב ומכוניות ליסינג ולא רק כאן: לפי פרסומי החברה יותר מעשרה מיליון רכבים, מצוידים בטכנולוגיה ובנוסף החברה עובדת בשיתוף פעולה עם כמה מיצרניות הרכב המובילות בעולם כדי לשלב אותה במערכות הנהיגה האוטונומית שלהן. בעיית הסנוור אומנם אינה חדשה אך נראה שבקרוב יצטרכו למצוא לה פתרון יצירתי.
תגובת מובילאיי: "מערכות ההתראה של מובילאיי נחשבות למתקדמות ביותר בעולם. מדובר במערכות עזר בלבד, המתריעות לנהג אך לא נועדו להחליפו. מובילאיי פועלות בשקיפות ובאחריות לתקשור גבולות יכולת הטכנולוגיה שלה לציבור, ובכלל זאת את האפשרות כי המערכת לא פועלת בתנאי קיצון".