בתוך הג'ונגל של עולם ההיי טק הישראלי צומחים אלפי רעיונות, אבל רק חלק מהם יצליחו באמת. יצליחו לגייס מיליוני דולרים ממשקיעים, לייצר מוצר או שירות ראשוני – ובסוף גם להרוויח הון. אז מה הדרך הנכונה להגשים את חלום הסטארטפ?
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
1. נקודת ההתחלה היא תמיד הגדרת הצורך: תבינו טוב מהי הבעיה שאתם מחפשים לפתור עם הרעיון שלכם, האם היא מספיק חשובה לכם בכדי שתקדישו לה לפחות שלוש שנים והאם אתם (עם כל הצניעות) האנשים הכי נכונים לעמוד במשימה.
2. אחרי שהבנו מה הבעיה, צריך למצוא לה פתרון. אמנם נדמה לנו שאנחנו יודעים הכול, אבל כדי להגיע לפתרון הטוב ביותר צריך הבנה נכונה של הבעיה ושל הפתרונות הקיימים היום. השאלה שתיתקלו בה בשלב הזה היא מדוע אף אחד לא חשב על פתרון טוב יותר? חשוב שתדעו לענות לעצמכם עליה.
3. כשאתם חושבים על המוצר, תחשבו איך אפשר לשרת את מי שיש לו צורך בו, מבלי לערב אדם בתהליך, ותמשיכו משם. במקרים רבים המוצר הטכנולוגי הופך להיות ה"עטיפה" שבעזרתה אנחנו משווקים את השירותים שמעניקה החברה דרך פלטפורמה טכנולוגית. מעטות הפלטפורמות שהצליחו באמת לענות על צורך שירותי בדרך אוטומטית באמצעות טכנולוגיה, אבל אלו שהצליחו הביאו לשינוי בקרב תעשיות שלמות. דוגמאות טובות כוללת את waze, get taxi, air bnb ועוד.
רעש שכונתי
4. לשכנה שלי בניו יורק היה קשה להתמודד עם הרעש מהבר שלמטה. בהחלט בעיה. אבל כמה שאהבתי את השכנה, לא הייתי מבלה שלוש שנים בבניית פתרון המיועד רק לתושבי קלינטון סטריט בניו יורק (וחלק מהם אוהבי רעש ידועים). אז בואו נוודא קודם שכמות קהל המשתמשים הפוטנציאלי, גודל השוק, משמעותי מספיק על מנת להקים חברה טכנולוגית בכדי לפתור את הבעיה שמציקה להם.
5 "אנשים משקיעים באנשים" ו"בסופו של דבר זה עניין של מערכות יחסים" - אלו לא סתם סיסמאות. זו אמת. אנשים (בין אם במודע ובין אם לא) נמשכים לאנשים שהם רוצים להיות לידם. אנשים שהם יכולים לתת בהם אמון, בין אם בידע שלהם, בניסיון וגם באישיות שלהם. לכן עליכם לבנות צוות שמייצג את הערכים והתרבות של הארגון. משפט ידוע בחדרי משקיעים הוא: "האם הייתי יוצא לשתות בירה עם היזם?". זה עוזר מאוד כשהתשובה היא כן.
6. אז איך עושים מזה כסף? יש כל מיני מודלים עסקיים מוכרים - מחלוקת רווחים, מנוי חודשי ועוד. נסו להימנע ממודלים המבוססים על פרסום. זה עולם תחרותי ודינמי שרק הופך מורכב יותר, ואם אי פעם תרצו לצאת להנפקה, הבורסות פחות אוהבות חברות המבוססות על רווחים משטח פרסום דיגיטלי.
7. מה קורה בשוק? אתם חייבים לדעת את התשובה לכך. להכיר את המתחרים שלכם. תצאו לפגוש אותם, תראו את המוצרים שהם פיתחו, תבינו למה הם עשו כך ולא אחרת, ותקשיבו. זה הכי חשוב להצלחה.
8. עוד מושג ידוע בשיחות סלון של משקיעים הוא שהצלחה של מיזם מבוססת לרוב על "execution and distribution", היכולת להביא את הרעיון למימוש ולהפיץ אותו בקרב המשתמשים הפוטנציאלים. זו בעצם האסטרטגיה השיווקית שלכם. תחשבו טוב כיצד אתם מגיעים לשוק כמה שיותר מהר ובעלות הכי נמוכה.
והכי חשוב - תיהנו מהדרך.
הכותבת היא מנכ"לית חממת טכנו-ארט העוסקת בחיבור שבין מיזמי טכנולוגיה לשדה התרבות.