אחד הסודות הגדולים במשק הישראלי נחשף היום - אך לא במלואו: חברת תנובה נכנעה ללחץ הציבורי ופרסמה דוחות כספיים חלקיים בלבד, הכוללים נתונים כספיים עיקריים והשוואות לחברות מזון אחרות בישראל ובחו"ל.
תנובה, חברה פרטית שלא חייבת בדיווח כמו חברות ציבוריות, מסרה כי הרווח הנקי שלה בשנת 2010 עמד על 517 מיליון שקל, לצד הכנסות של 7.2 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 1.7% בהכנסות וזינוק של 19% ברווח הנקי.
החברה מפרסמת את הדוח שלה על מנת "להראות לציבור שאנחנו לא גוזלים מאף אחד", כדברי המנכ"ל שור מתחילת השבוע, אולם בדוח שפרסמה חסרים פרטים רבים. ניתן לראות בבירור כי השקיפות בתנובה ברמה ירודה למדי: הדוח שפרסמה החברה נכון לשנת 2010 ואין בו התייחסות למחאה הצרכנית ולנתונים הכספיים מתחילת 2011. ההערכות הן כי חרם הצרכנים פגעו במכירות תנובה באופן ניכר.
דבר נוסף שבולט בהיעדרו בדוח הוא נתונים על שכר הבכירים; כל חברה ציבורית מדווחת על שכר הבכירים שלה בדוחות הכספיים השנתיים תחת "תקנה 21". תנובה, כאמור, אינה חברה ציבורית ולכן אינה מחויבת לחשוף נתונים אלה. דבר נוסף שחסר בדוח הוא פירוט על מכירות מוצרים עיקריים, כמו למשל מכירות הקוטג' שהפך לסמל המחאה הצרכנית בקיץ 2011.
מה שכן מזכירה החברה בהתייחס לשנת 2011 הוא מכירת השוק הסיטונאי בת"א, שאמורה להניב לה רווח חד-פעמי של 443 מיליון שקל.
היו"ר התפטרה, המחירים הוזלו
פרסום הדוחות הכספיים מגיע יומיים בלבד לאחר התפטרותה הדרמטית של זהבית כהן מתפקידיה כיו"ר תנובה וכיו"ר פסגות. "קיבלתי החלטה זו על-מנת לוודא שלכל חברה יהיה יושב ראש במשרה מלאה, שיקדיש את מלוא זמנו לחברה, תוך התמקדות בצמיחת החברה על רקע האקלים הכלכלי המשתנה. כפי שהצהרתי בעבר, בית השקעות צריך לפעול ללא רבב ועל-כן החלטתי להשעות עצמי מכל תפקיד בפסגות, עד שרשות ההגבלים העסקיים תסיים את חקירתה בתנובה", אמרה אז כהן.
לאחר הודעת הפרישה של כהן, הודיעה החברה כי היא מורידה את מחיריהם של עשרות ממוצריה, יחד עם ירידת מחירו של החלב הגולמי השבוע ב-3.8 אגורות לליטר. המוצרים שמחיריהם מוזלים: גבינות לבנות, גבינות צהובות במדף ומעדן תנובה. כך, למשל: המחיר המומלץ לצרכן של גבינה לבנה רגילה 250 גרם (באחוזי שומן שונים) יעמוד על 6.33 שקלים כולל מע"מ (במקום 7.45 שקלים כיום); המחיר המומלץ לצרכן של חבילת גבינת עמק פרוסה 200 גרם יעמוד על 14.58 שקלים כולל מע"מ (במקום 17.15 שקלים כיום).
אריק שור, מנכ"ל תנובה, אמר כי "תנובה קשובה לקולו של הצרכן. החלטנו על הורדה משמעותית של מחירי עשרות מוצרים. אנו קוראים לרשתות השיווק לאמץ את ההמלצות ולתרום את חלקם להורדת המחירים. המחאה על יוקר המחייה בישראל הצליחה. זו הפעם הראשונה שדבר כזה קורה בישראל. אני מאמין שכחברה מובילה בשוק המזון הישראלי הצעד חסר התקדים שבו נקטנו היום יהווה דוגמה".