מדינת ישראל מנותקת מתנועת המסחר הימי: עובדי שלושת נמלי הים בישראל - אשדוד, חיפה ואילת, פתחו החל מהבוקר בשביתה. הפגישה שהתקיימה אמש בין נציגי ועד עובדי הנמלים לנציגי האוצר הסתיימה ללא תוצאות. הרקע לסכסוך הוא על העברת כספי הפנסיה של עובדי הנמלים לחשבון נאמנות ולא לחשבונות של חברות הנמל.
הדרישה המרכזית של העובדים מתמקדת באופן שבו מוחזקים כספי הפנסיה. לטענת ההסתדרות הכספים נמצאים בחשבונות השוטפים של חברות הנמל כך שאינם מאובטחים בשום צורה ונמצאים בסכנה אם חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. ההסתדרות והעובדים דורשים להעביר את הכספים לחשבון נאמנות עד ליצירת קופה מרכזית לפנסיה, בדומה להסדר שקיים בקרב עובדי רשות שדות התעופה.
"כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית אם חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. כל נושה יוכל לשים יד על החשבונות האלה, והעובדים ישלמו מחיר. בסה"כ אנחנו רוצים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא", אומר אבי אדרי ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.
גורמים במשרד האוצר טוענים כי מדובר בלא פחות מסחיטה. "העובדים דורשים תוספות לשכר במסווה של בקשות הקשורות לנושא הפנסיה, שכרם גבוה מאוד גם כך", הדגישו במשרד האוצר.
ההפרשה לפנסיה - לפי השכר הגבוה
כמו כן דורשים ההסתדרות והעובדים לחשב את שיעור ההפרשות לפנסיה על בסיס השכר הממוצע של השנים האחרונות, כולל תוספות שכר שניתנו מאז הפרטת הנמלים לפני שבע שנים. חברות הנמל מחשבות את שיעור ההפרשות על בסיס השכר שנקבע בשנת 2005, לאחר הרפורמה בנמלים. כך שכל תוספות השכר מאז אינן נכללות בבסיס החישוב.
בנוסף טוענים העובדים כי הממונה על השכר במשרד האוצר מסכל כל ניסיון משותף שלהם ושל הנהלות הנמל לקבוע הסכמי מועצות ייצור בנמל. מדובר בהסכמים שבהם נקבעים התפוקות והפרמיות. לדברי ההסדתרות, זהו בראש אינטרס של חברות הנמל שמעוניינות להגביר את התפוקה של העובדים.
הסחר הימי מהווה את הקשר העיקרי של ישראל לשאר חלקי העולם, כשלמעלה מ-90% מהייבוא והייצוא בישראל נעשה דרך נמלי הים, עקב קשרי המסחר הדלים יחסית במעברי הגבול היבשתיים עם ירדן ומצרים ועקב העלות הגבוהה של שינוע מטענים באוויר דרך נתב"ג. כל יום של שביתה גורם נזק רב לסוחרים, במיוחד כאלו המייצאים סחורות מתכלות דרך הנמלים.