מוצרי המזון בישראל מתייקרים בשיעור הרבה יותר מהיר וחד מאשר מוצרי המזון באירופה, כך עולה ממחקר חדש של מחלקת המחקר בכנסת שהוגש לח"כ כרמל שאמה יו"ר ועדת הכלכלה לקראת הדיון מחר בוועדה על התייקרות מוצרי המזון בארץ.
מהנתונים עולה, כי ההוצאה החודשית של משק בית למוצרי מזון ומשקאות עמדה ב-2009 על 2120שקלים, שהיוו 16.3% מסך התצרוכת החודשית של משק בית ממוצע. בחמישון התחתון ההוצאה למוצרי מזון עומדת על 22.3% מסך התצורכת - לעומת 13.8% בחמישון העליון. ההוצאה העיקרית היא על ירקות פירות, בשר ועופות ומוצרי חלב.
ומה לגבי מדד המחירים? בדיקה של מדד המחירים לצרכן ב-27 מדינות האיחוד האירופע עלה בארבע השנים האחרונות בממוצע בשיעור של 15.6%, ב-17 מדינות גוש האירו ב-13.2% ובישראל - ב-18%. מדד מחירי מוצרי המזון מראה שבישראל המחירים עלו בשיעור יותר מכפול מעליית מדד מחירי מוצרי המזון בגוש האירו.
והנה המספרים: חלב בקרטון שעלה ב-2005 5.19 שקלים - במאי 2011 עלה 5.99שקלים, 15.5% יותר. היוגורט הטבעי שעלה ב-2005 2.12 שקלים, עלה בחודש שעבר 3.10 שקלים, 46.2% יותר.
גם מחיר הלחם זינק, מ-3.28 שקלים ב-2005 ל-4.80 שקלים, 46.5% יותר. האטריות אגב עלו ב-126.9%: מ-3.13 שקלים ל-7.11 שקלים.
ומי אשם בעליית המחירים?
לפי הניתוח של מרכז המידע בכנסת, בשנים 2008-2011 רשתות השיווק הן שהעלו בממוצע את מחירי המזון לצרכנים בשיעור גבוה יותר מעליית המחירים עצמם של תעשיית המזון.
ומה לגבי היצרנים? לחמש החברות המובילות בענף - תנובה, שטראוס גרופ, אסם, החברה למשקאות קלים ויונליוור יש נתח שוק של 44.1% במשק הישראלי. על פי הנתונים, רמת הריכוזיות הגבוהה עשויה ללמד על עליות מחירי מוצרי החלב בשנים האחרונות.
ח"כ כרמל שאמה-הכהן אמר בתגובה לחדשות 2 באינטרנט, כי המחקר מוכיח שלא רק מחיר הקוטג' מנופח. "הצרכן הישראלי נעשק בכל מדף בסופר ואינו יכול להתחמק מכך. מי שחשב שהישראלים אינם פראיירים - המחקר מוכיח שהם סופר פראיירים ומאשררים זאת כל יום בשופרסל או בקואופ". לדבריו, "סרטן הריכוזיות שלח גרורות לכל ענפי המזון והצרכנות, אך מרגע זה, אם לא יבוצע טיפול שורש דרסטי האשמה של חזירות החברות העסקיות תתחלף באשמת אדישות נבחרי הציבור. מי היה מאמין שאירופה זולה מישראל ועוד בעשרות אחוזים, יש להכות בטיפול הלם של פיקוח מיידי לזמן קצוב על מוצרי היסוד".