מחיר הדלק יזנק מחר בלילה לשיא וליטר בנזין 95 אוקטן צפוי לעמוד על כ-8 שקלים, אולם במשרד האוצר מבהירים גם הבוקר כי אין בכוונתם להוריד את מס הדלק כדי להקל על הנהגים. דורון כהן, ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, אומר היום בראיון לעיתון "מעריב" כי האוצר כבר "ויתר" על 2.5 מיליארד שקלים בשנה בהכנסות ממסי דלק כתוצאה מאימוץ המלצות ועדת טרכטנברג, ואין בכוונת המשרד לבצע הפחתות מס נוספות.
"אין לנו השפעה על מחירי הדלק אבל יש לנו השפעה על האלטרנטיבות שיש לציבור ואנחנו מעודדים ומכוונים את הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית ולקנות כלי רכב חסכוניים בדלק", אמר כהן. עם זאת, הוא לא התייחס למצבה הירוד של התחבורה הציבורית בישראל ולא דיבר על האפשרות שהאוצר יקצץ בהוצאות הנסיעה של הפקידים הממשלתיים הנהנים משירותי ליסינג על חשבון משלם המסים, כולל פקידי האוצר.
לדבריו, "באופן עקרוני מחירי הדלק בישראל אינם גבוהים יחסית". כהן התייחס למדינות מסוימות באירופה, שם מחירי הדלק גבוהים יותר, אך באותן מדינות גם השכר גבוה בהרבה מבישראל. כהן הזהיר כי כתוצאה מעליית מחירי הדלק צפוי גל התייקרות של מוצרים במשק: "הדלק הוא תשומה לכל מוצר בשוק - החל מהקוטג', דרך הסקה או הובלה של כל מוצר עד מחירי הטיסות. ההתייקרות תורגש בהרבה תחומים".
המס על הדלק מהווה בסך הכל 52% ממחירו. המע"מ מהווה 14%, כ-1.07 שקלים, ומס הבלו מהווה 38%, כ-2.96 שקלים מכל ליטר דלק.
על חשבון הנהגים: 250 מיליון לקופת המדינה
ביום חמישי הקרוב כאמור, יאמיר מחיר הדלק בישראל לנקודת שיא של כל הזמנים. עליית מחירי הדלק בעולם כולו והמתיחות עם אירן אכן מהוות גורמים מרכזיים בהתייקרות, אבל מתברר שגם המדינה תקצור ממנה קופון נאה במיוחד - על חשבון משלם המסים.
ההתייקרות שתחול ביום חמישי תהיה בדמות תוספת של 32 אגורות במחיר לכל ליטר דלק, מה שיוביל לתעריף הגבוה שיונהג החל מהימים הקרובים של 8 שקלים לליטר במחיר מלא. אלא שמתוך אותה התוספת של 32 אגורות, תשלשל המדינה לקופתה 5 אגורות - מרכיב המע"מ על הדלק.
חישוב פשוט שנערך באגף האנרגיה העלה כי היטל המע"מ יכניס לקופת המדינה 20 מיליון שקלים בכל חודש, ומדי שנה - סכום עתק של 250 מיליון שקלים.