11 שנים לאחר ההרפתקה הכושלת של קבוצת דלק עם זיכיון סטארבקס בישראל, עשויה רשת בתי הקפה הגדולה בעולם להפגין שוב נוכחות בישראל. סטארבקס מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת נתח של 10% ממניות חברת סודהסטרים הישראלית, לפי שווי חברה מוערך של 1.1 מיליארד דולר.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
סודהסטרים, שמייצרת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-850 מיליון דולר, כך שהעסקה משקפת פרמיה של למעלה מ-30% על מחיר השוק. על פי מקורבים לעסקה, הודעה רשמית בעניינה עשויה לצאת בשבועות הקרובים.
שוק מכשירי ההגזה הביתיים אינו זר לסטארבקס. ב-2013 רשמה החברה פטנט על מכשיר להכנת משקאות בשם Fizzio, ובקיץ האחרון היא ביצעה פיילוט של משקאות מוגזים ממותקים שהחל במספר סניפים שלה בסיאטל, והתפשט לערים אחרות בארה"ב כמו אטלנטה ואוסטין.
מייסד סטארבקס, הווארד שולץ, הצהיר בעבר לא פעם כי אחת המטרות העיקריות של החברה היא להתרחב מעבר לעסקי הליבה של משקאות קפה.
סודהסטרים: רק בכ-1% ממשקי הבית בארה"ב
סטארבקס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 53.8 מיליארד דולר. החברה הוקמה ב-1971 בעיר סיאטל שבארה"ב ולה למעלה מ-20 אלף סניפים ביותר מ-60 מדינות - כ-68% מהם באמריקה. בישראל, כאמור, נחל הניסיון של קבוצת דלק עם הרשת כישלון, כשהפעילות לא התרוממה ולאחר פחות משנתיים היא נסגרה והסבה לדלק הפסדים כבדים.
סטארבקס צפויה לפרסם מחר (ה') את דוחות הרבעון הפיסקאלי השני של 2014. ברבעון הראשון (שהסתיים בדצמבר), רשמה הרשת הכנסות של כ-4.2 מיליארד דולר, צמיחה של 11.8% ביחס לרבעון המקביל, והרווח הנקי שלה צמח ב-25.1% לכ-541 מיליון דולר.
סטארבקס תוכל לממן את רכישת הנתח מסודהסטרים ללא בעיה מיוחדת, משום שבסוף שנת הכספים 2013 היו בקופתה מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של למעלה מ-3.2 מיליארד דולר.
למרות יתרונותיה הברורים של סודהסטרים בשוק ההגזה הביתי, מכשיריה מצויים רק בכ-1% ממשקי הבית בארה"ב, לעומת עד 25% בחלק ממדינות אירופה, כמו שבדיה למשל. שיתוף פעולה עם סטארבקס יאפשר לסודהסטרים פלטפורמת הפצה אדירה בסניפי בתי הקפה, עם אפשרויות שיווק נוספות כגון מבצעים, טעמים מיוחדים ללקוחות סטארבקס ועוד.
מסודהסטרים נמסר בתגובה לידיעה כי "סביב החברה ישנן שמועות כל הזמן. החברה לא הגיבה בעבר ולא תגיב גם כעת לשמועות".