הרפורמה בנמלים יוצאת לדרך - ואיתה גם המאבק הגדול הבא: שר התחבורה ישראל כץ הודיע היום רשמית כי אחרי שנים של הכנות, הרפורמה המדוברת בנמלי הים תצא לדרכה כבר בעוד כחודש.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"בתוך 40 יום, ב-1 ביולי, יתפרסמו שני המכרזים להקמת ולהפעלת הנמל החדש", הכריז כץ. "בכך תצא התחרות לדרכה ותביא להורדה בתעריפים ולהורדת יוקר המחייה בישראל".
שר התחבורה הבהיר בהודעה שפרסם כי "החלטתי לסיים מצב בו ועדים מיליטנטיים מנצלים את הכוח שבידיהם ומקבלים זכויות יתר על חשבון הציבור כולו". כץ הוסיף כי משרד התחבורה שוקד בשנים האחרונות על רפורמה הכוללת תכנית להגברת התחרות בנמלים, באמצעות הקמת נמלי מים עמוקים מתחרים בחיפה ובאשדוד.
במקרה של שביתה: נתבים בפנסיה וספינות גוררות במקום העובדים
"אתמול קיימתי פגישה עם מנכ"ל חברת נמלי ישראל ובה הנחתי אותו להיערך לפרסום שני מכרזים ב-1.7. החלטתי כי שני המכרזים יפורסמו במקביל על מנת לוודא כי הנמל החדש יופעל בזיכיון על ידי גורם פרטי", הסביר השר כץ, שהדגיש כי משרדו נערך לאפשרות של שביתה מצד חברי ועדי העובדים בנמלים.
בכוונת המשרד להביא לנמל אילת שני מנופים ניידים שיפרקו את הסחורות ולהיערך לגיוס נתבים פנסיונרים. בנוסף, ייעשה שימוש במספנות ישראל לפריקת מטענים באמצעות מנופים נוספים שיובאו לנמל ויוכנו שתי ספינות גוררות במקרה שעובדי נמל חיפה ימנעו מתן שירות באמצעות גוררות הנמל.
הרפורמה המתוכננת בנמלים אותה מתכוון לקדם השר, תוך גיבוי מלא מראש הממשלה בנימין נתניהו, תכלול פריקת מטענים בנמלי אגן הים התיכון והובלתם ישירות לנמל חדרה באמצעות אוניה קטנה בת 200 מכולות ופריקת מטענים בנמל עקבה והובלתם לנמל אילת באמצעות אוניה שתיחכר במיוחד לצורך הנושא. עוד נערך משרד התחבורה להביא לנמלי אילת שני מנופים ניידים שיפרקו בו את הסחורות והוא נערך לגיוס נתבים פנסיונרים. בנוסף, מעבר הסחורות היבשתי בגבול ישראל-ירדן יתוגבר.
שר התחבורה: "לא איכנע ללחצים"
לבד מן ההכנות בפועל לשביתה בה צפויים לפתוח חברי הוועדים, השר כץ הצהיר כי הוא מודע לכך שיהיה נתון ללחצים כבדים מכיוונם של ועדי העובדים החזקים של הנמלים וכי אין בכוונתו לוותר. "בכוונתי לעמוד בלחצים כפי שעשיתי ברפורמות קודמות בעבר. לעמדת הציבור הישראלי יש חשיבות מכרעת ביכולת לנצח במאבק החשוב הזה", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו.
עוד הבהיר כץ כי בכוונתו לקיים הידברות עם העובדים - אבל רק לאחר פרסום המכרזים. "ההידברות תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים הקיימים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת נמלים חדשים ופרטיים", הדגיש. "לא תהיה לוועדים זכות וטו למניעת תחרות".
בשבוע שעבר הצהיר יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד אלון חסן כי בכוונתו להיאבק בהחלטה על רפורמה בנמלי הים ותקף בחריפות את שר הכלכלה נפתלי בנט, שהתבטא בנושא והצהיר כי כל עוד זה תלוי בו - הרפורמה תצא לדרכה. גם יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן, הצהיר כי אין בכוונתו להיכנע וכי ועד העובדים בראשו הוא עומד "יקפל את האוצר".
"מי שמנהל את הנמל זה הוועד", אמרו עמוס עוזאני, לשעבר מנכ"ל נמל חיפה, ותמיר נוימן, לשעבר סמנכ"ל נמל חיפה. "בשביל לפרסם מודעה על לוחות מודעות, צריך אישור של הוועדים. הם בכלל חושבים שהנמל שלהם, לא של המדינה. הם כמו ילד. כשהם מבקשים והם מקבלים - אז הם מנסים לבקש יותר. וכשמקבלים יותר - הם יבקשו עוד יותר".