ועדת הכלכלה זימנה היום לדיון את נציגי משרדי התחבורה והאוצר ונציגי הרכבת בהם מנכ"ל הרכבת בועז צפריר ויו"ר ועד העובדים של הרכבת גילה אדרעי. הדיון נערך בצל הוראת בית הדין הארצי לעבודה לחזור לדיונים בין הצדדים ולהגיע על ל-23 באוקטובר להסכמות.
יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי אמרה בדיון כי "אנחנו באים להנהלה ואומרים 'תנו לנו להיות שותפים בצמיחה' וההנהלה מתנגדת. כשאנחנו שואלים למה, אומרים לנו 'ככה'". היא הבהירה כי הסכסוך סביב קו הרכבת של ראשל"צ אינו נוגע לסכסוך על המיקור החוץ שבכוונת הנהלת הרכבת להפעיל: "אם אני המבוגר האחראי ונהגים נרדמים, אז אני אשבית את הקו החדש".
כמו כן הביעה אדרעי את חשש העובדים מפני הפרטה ומיקור החוץ, אותו, לטענתה, מתכננים במשרדי הממשלה ובהנהלת הרכבת. מדובר, לדברי אדרעי, בהפרת זכויותיהם של עובדי הרכבת. בתגובה לכך ציינו נציגי האוצר, הרכבת ומנכ"ל משרד התחבורה דן הראל, כי הצעדים המתוכננים אינם כלל ועיקר הפרטה מכל סוג שהוא, אלא הרחבה של קווים, רכישת קרונות חדשים ואף קליטת כ-300 עובדים חדשים לשורות הרכבת בשנתיים הקרובות.
מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל אמר: "למרות הוראות בית המשפט, העובדים לקחו רכבות ועשו איתן מה שהם רוצים. מנכ"ל הרכבת בועז צפריר הדגיש כי "אף עובד לא יפוטר, 300 עובדים יצטרפו לרכבת ישראל והתקנים יאושרו".
הדיון לא הסתיים בהחלטות אופרטיביות, אך הצדדים הסכימו לדבריו של ראש הוועדה ח"כ כרמל שאמה הכהן, כי יש לזכור שאותן פעולות שנעשות על ידי הוועד כדי להביע את מצוקתו פוגעות בנוסעים וקרא להם להגיע להבנות עם הגורמים הרלוונטיים. אדרעי הסכימה והביעה את נכונות ועד העובדים להפסיק את העיצומים מסוג זה, "מה שהיה לא יהיה יותר", אמרה אדרעי בנוגע לשביתה.
בית הדין לעבודה אסר על העובדים לשבות
בסוף השבוע הוחלט בבית הדין הארצי לעבודה כי עובדי הרכבת לא יוכלו לנקוט בעיצומים או לשבש את עבודתם, אלא באישור של בית המשפט. עוד נקבע כי בזמן המו"מ עם ההנהלה, שאמור להתקיים לאורך כל חודש אוקטובר, אסור להנהלת הרכבת לקדם הסכמים עם שירותי תחזוקה מחברת בובמרדיה הקנדית. אם לא יגיעו להסכמות והמשא ומתן שוב ייתקע - הצדדים ישובו לבית המשפט.
נשיאת בית הדין הדין הארצי לעבודה השופטת נילי ארד קבעה, כי העובדים פגעו קשות בשירות לציבור וסיכנו חיי אדם. עוד אמרה השופטת, כי העיצומים שנקטו העובדים בשבוע האחרון הם שביתה אסורה ובלתי חוקי, אך לא קיבלה את הטענה שמדובר בשביתה פוליטית.
עובדי הרכבת "לקו" במחלה מסתורית
עובדים רבים בחברה דיווחו בשבוע שעבר על סיבות רפואיות שונות בגינן אין באפשרותם להגיע לעבודה - מה שגרם להנהלת הרכבת להזעיק נהגים חלופיים, וכן לשיבושים בתנועת הרכבות.
בהנהלת הרכבת סבורים כי ה"מחלות הפתאומיות" נובעות מההליכים המשמעתיים והמשפטיים שנפתחו נגד עובדי החברה, שהחליטו להשבית את תנועת הרכבות בניגוד לצו בית המשפט.
ברכבת אמרו כי היעדרות ממושכת של עובדי הרכבת תביא לביטול רכבות ופגיעה ישירה בנוסעים. "אירועים אלו באים על רקע זימון עובדים לוועדות משמעת שונות, על רקע פעילותם שהביאה לשיבושים קשים בתנועת הרכבות בימים האחרונים", נמסר מהנהלת הרכבת. "הנהלת החברה פנתה לנציגי הועד וההסתדרות על מנת שיטפלו בנושא זה, כדי להימנע מפנייה נוספת לבית המשפט".
עוד נמסר מהנהלת הרכבת כי ההנהלה רואה "בחומרה רבה את הניסיונות החוזרים והנשנים של הוועד לפגוע בציבור הנוסעים ובהנהלת החברה".