הרפורמה בנמלים יוצאת לדרך: בשעה זו מכנסים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כץ מסיבת עיתונאים, שבה יוצגו פרטי המכרזים לנמלים הפרטיים החדשים בחיפה ובאשדוד. את מסיבת העיתונאים אנו מעבירים בשידור חי בחדשות 2 באינטרנט.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"רפורמות רפורמות ועוד רפורמות", כך הציג ראש הממשלה נתניהו את כוונת הממשלה שבאה לדבריו לידי ביטוי בהכרזה הנוכחית על הנמלים. הוא ציין שהרפורמה תתרום להורדת מחירי המוצרים לאזרחים ואמר שכבר "קיימת התעניינות בינלאומית ענפה" להשקעה בנמלים העתידיים.
לדברי ראש הממשלה, "זו זכותנו. אף אחד לא יעצור אותנו. אני לא מוכן לקבל את המונופול הזה, זה נגמר. אני אומר להסתדרות שזה נגמר. 2,000 איש לא יחנקו אותנו ולא ישתקו את המשק. שום דבר לא ירתיע אותנו. חייבים לעשות את זה בטוב, אבל נעשה את זה. עידן המונופולים בנמלי הים בישראל נגמר".
שר התחבורה כץ אמר: "לאחרונה ביצענו את רפורמת השמיים הפתוחים והיום משיקים את 'המים הפתוחים'. אנו פותחים את המים הישראלים לתחרות מוגברת של חברות בינלאומיות שמתעניינות מוחשית בנמלים בישראל". הוא הזהיר כי "גורמים ינסו לסכל את התכנית הזו" אך הדגיש: "ההחלטה יוצרת מציאות שבה תתפתח תחרות אמיתית גם בחיפה וגם באשדוד".
"צריך להכין את הנמלים לקראת העידן הזה", אמר השר כץ. "לכן אנחנו במקביל להקמת הנמלים גם נפעל כדי לדון בצעדים שיידרשו מול הנמלים הקיימים. הקמת הנמלים והפעלתם ממחישות את יתרון ישראל כעוגן".
שר האוצר לפיד אמר בפתח דבריו: "באנו לעבוד. אנחנו עובדים". הוא ציין את רפורמת "שמיים פתוחים", את ייצוא הגז הטבעי ואת התחרות בתחום המזון "שחוסכת כסף". "היועמ"ש אישר את השוויון בנטל של ועדת פרי שיכניס עשרות אלפי צעירים חרדים לשוק העבודה. היום אנו עושים את הרפורמה הזו שמחכים לה 65 שנה, כי באנו לעבוד".
"צריך להזכיר שהרפורמה תיצור מאות ואלפי מקומות עבודה בפריפריה, לא במדינת תל אביב", אמר לפיד. "זה משנה את גורלם של אנשים. התכנית הכלכלית הייתה קשה ומפרכת, המטרה בראש ובראשונה הייתה מקומות עבודה. שלא נהיה כמו ספרד או יוון. אנו גאים ברפורמה ונדחוף אותה כי באנו לעבוד".
תחרות ישירה בנמלים הקיימים
המתווה לרפורמה בנמלים שהוצג היום כולל את הקמתם והפעלתם של שני הנמלים החדשים שאמורים להתחרות באפון ישיר באלה הקיימים ולהביא לירידה משמעותית במחירי המוצרים המיובאים לישראל. המתווה שהוצג על ידי שר התחבורה אושר לאחרונה על ידי נתניהו ולפיד שהתחייבו להילחם במונופול הנמלים. "שום שביתה לא תרתיע אותנו מלפעול", הדגיש נתניהו לפני מספר שבועות.
בין אלו שאינם מברכים על הרפורמה נמנים ועדי העובדים בנמלים, שהביעו התנגדות תקיפה להקמת הנמלים הפרטיים ואף איימו בעבר בשביתה. גורמים בממשלה הבהירו לאחרונה כי הם נערכים לאפשרות השבתה ממושכת של הנמלים והדגישו כי הדבר לא ימנע את המהלך.
ולמרות האזהרות, נראה שוועדי העובדים לא יוכלו למנוע את התכנית. אלון חסן, ששימש כיו"ר ועד עובדי נמל חיפה, כרגע מוחלש מאוד, מאז שהושעה בעקבות התחקיר ששודר ב"אולפן שישי". מאיר תורג'מן, יושב ראש הוועד בנמל חיפה, קיבל הוראה חד משמעית מיו"ר ההסתדרות עופר עיני, שלפיה אסור לו להשבית את הנמל אלא באישור מוקדם של ההסתדרות.
הרפורמה בנמלים נתמכת במשך שנים על ידי הממשלה, ואישורה היום מגיע לאחר שמונה שנים של דיונים מרתוניים. חשוב לציין שאם לא תהיה מספיק היענות מחברות בינלאומיות שייגשו למכרז הזה, אחד המכרזים צפוי להתבטל.