חברת "תציעו לי" עקצה כבר מאות ישראלים: היא פועלת תחת שמות שונים, בכתובות מפוברקות ומפילה בפח את האנשים החלשים ביותר, גוזלת מהם את המעט שיש להם. בחברות האשראי הבחינו בחודשים האחרונים במספר חריג של לקוחות שמנסים לבטל את התשלום לחברה: זה התחיל כשחברת כאל שמה לב לפעילות חריגה בחברה בשם ג.ח.פרימיום, חברה שאמורה להתמחות במכירת מוצרי חשמל. כאל גילתה שבפועל זהו מסווה לחברת ההלוואות. צפו בתחקיר המלא. (הבהרה: למען הסר ספק יובהר כי למשרד עורכי הדין שצילום שלו נראה בכתבה אין קשר לטענות שעולות בה).
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
סיפורה של ספיר חן אמסלם מדגים כיצד עובדת השיטה: ספיר פנתה לאחרונה למספר חברות כדי לקבל הלוואה מיידית: "לצערי נקלעתי לחובות בתקופה שלא עבדתי ורציתי מאוד לרכז את ההלוואות להלוואה אחת שיהיה לי יותר קל להחזיר". כל חברות האשראי החוץ-בנקאי לא אישרו לספיר הלוואה, עד שלפתע נחתה אצלה בטלפון הנייד הודעה מחברה בשם "תציעו לי": "הוא אמר שאני אקבל הלוואה של 21 אלף שקלים, שייכנס לי ביום שני לבנק".
אלא שאז התברר שלחברת "תציעו לי" יש תנאי : "אחרי שכבר סיכמנו שהכסף נכנס ביום שני, הוא אומר לי 'את צריכה בשביל לקבל את הכסף שיכנס לך כמה שיותר מהר, אז זה 970 שקלים לפתיחת תיק'". את הסכום הזה – 970 שקלים – דורשים בחברת "תציעו לי" באופן מיידי: הלחץ עבד, ספיר השיגה את הסכום לפתיחת התיק ונתנה את הכסף לשליח של החברה. "הייתי נואשת, הייתי צריכה את ההלוואה הזו דחוף", הסבירה, "זה היה כדאי לי להשקיע 900 שקלים ושאז אני מקבלת 21 אלף שקלים שזה יכול להרים אותי".
"לא יכולים להתחייב שתקבל הלוואה"
מהרגע הזה הכל השתבש: "מהסיטואציה שנתתי כסף לשליח הוא לא ענה לי יותר, אין עם מי לדבר", שחזרה ספיר, "עד היום לא ראיתי את הכסף, אין קול ואין מענה". ואכן מתברר שמאות לקוחות נפלו בעוקץ של חברת "תציעו לי" בדיוק באותה שיטה: כל הלקוחות מתבקשים לחתום על מסמך, שפוטר לחלוטין את החברה מכל אחריות ובו נכתב "ידוע לי כי אין בפעולתה של 'תציעו לי' התחייבות כלשהי לקבלת מימון".
וכך, אחרי שהלקוחות כבר משלמים את הכסף, החברה נעלמת. המעטים שמצליחים לתפוס טלפונית את נציגיה מקבלים תשובות מתחמקות: "אנחנו לא יכולים להתחייב לבן אדם שיקבל הלוואה", "נחזור אליך שבוע הבא" - אבל השיחה חזרה לעולם לא מגיעה ובשלב זה הלקוחות מנסים לבטל עסקאות ולקבל כסף חזרה.
כש"תציעו לי" הבינה שכאל סוגרת לה את הברז של שירותי הסליקה, היא התאגדה בשם אחר "צריכה ומיגון בע"מ" ונכנסה להסכם מול לאומי קארד. הפעם היא הציגה את עצמה כחבר המוכרת אביזרי סלולר ומספקת הכוונה מקצועית. אלא שגם בלאומי קארד הבינו שזו תרמית ושהלקוחות מנסים לבטל עסקאות. בתי המשפט קבעו לגבי החברה שהפעילה את שירות "תציעו לי" כי היא "פועלת למתן הלוואות חוץ בנקאיות ללא רישיון ורישום כדין; קיימות בדפי החשבון הפקדות שלכאורה אינן מתיישבות עם פעילות כלכלית אמיתית ומקימות חשש ממשי להלבנת הון".
עוד נקבע כי "קיימת פעילות בשיקים מגורמים המסתמנים להיות שוק אפור, ופעילות מול גורמים המעורבים בפעילות פלילית". צלילה אל המסמכים שהוגשו לבתי המשפט מגלה קשר מפתיע בחברת צריכה ומיגון שמפעילה כיום את "תציעו לי": השופטת קובעת כי הפקדות רבות בחשבון מועברות על ידי רן הרינג, שכיכב בעבר בתחקירים על הונאת לקוחות בשורה של חברות. במסגרת החיפושים אחרי האנשים שהפעילו את "תציעו לי", הגענו לחברה שהפעילה את השירות עד לאחרונה, ג.ח פרימיום. הכתובת המעודכנת שלה ברשם החברות היא ברחוב אח"י אילת 20 בחיפה והבעלים גבריאל חכים, אך פתרון למצוקת הלקוחות לא נמצא.
תגובת ג.ח פרימיום וגבריאל חכים: "הפעילות המוזכרת על ידכם כ-'תציעו לי' אינה של ג.ח פרמיום אלא אך ורק של חברת צריכה ומיגון ישיר. חברת 'פרמיום' ביצעה בעבר שירות שיווק חיצוני באמצעות מוקדי מכירות לחברת 'צריכה' לתקופת זמן קצרה. פעילות החברה מבוצעת ממוקדי מכירות המצויים בכל רחבי ישראל והכתובת המצוינת על ידכם הינה מענה של מרשתי לצורך קבלת דברי דואר בהתאם להוראות הדין".
תגובת חברת צריכה ומיגון ישיר: "הפעילות המסחרית המכונה 'תציעו לי' אינה של מתן הלוואות כלשהן, אלא במה המאפשרת ללקוח למצוא מסגרות מימון ואשראי, בהתאם להוראות הדין. החברה אינה מתחייבת כלפי הלקוח לתוצאה כלשהי מלבד השתדלותה למצוא גורם מימון. לאחר יצירת הקשר הראשוני כל ההחלטות נעשות בין הלקוח לגורם המממן בלבד. הלקוחות חתומים על מסמך ובמסגרתו אין החברה מתחייבת שבקשתם תאושר".
תגובת רן הרינג: "פעילות חברת 'תציעו לי' לא הוזכרה בפסק הדין כקשורה אליי בדרך כלשהי. מנהל חברת צריכה נשאל על פעילות הנוגעת למוצרי החשמל בלבד ושרותי ייעוץ הניתנים בתחום זה.אין כל קשר בין פעילות החשמל לפעילות אחרת של חברת 'תציעו לי'".