רק לפני שנה היה נדמה שהגיע סוף לעומסי התנועה בחיפה, לזיהום האוויר מהמכוניות. אבל מתברר שהציבור מצביע ברגליים, במקרה שלנו, בגלגלים. "אף אחד לא נוסע פה. בשביל לנסוע כאן צריך משכנתה", אומר לנו יונה יהב, ראש העיר חיפה.
במנהרות הכרמל ציפו ל-60 אלף מכוניות לערך שיחלפו כאן ביממה, בפועל הכמות עומדת לערך על 40 אלף בלבד, הסיבה היא כנראה המחירים. כדי לחלוף מצד אחד של חיפה לשני שילם נהג מכונית פרטית 11.4 שקל. בינתיים הסכום עלה ל- 12 שקלים, ביוני הקרוב זה יעלה ל-13. למשאיות ורכב ציבורי המחיר יגיע עד 60 שקלים.
בסיכום שנה אנחנו מגלים שמדינת ישראל השלימה לחברת כרמלטון את סכום הפדיון לזה המשוער, לנו זה עלה 34 מיליון שקלים. למה? כי כך מחייב החוזה שחתמה המדינה עם המפעיל. בנוסף מתברר שבכל רבעון המחיר יכול לעלות ויש מי שמאיים במרד צרכנים.
ראש העיר יהב פנה בשבועות האחרונים למשרד האוצר, לחברה המפעילה, הצליח להשיג הקפאה של המחירים לחצי שנה, גם הנחה למשאיות שיחלפו במנהרות שלא בשעות העומס אבל העתיד לא ברור. בחברה המפעילה לא ממש מתרגשים, מדובר בפרויקט בשווי מיליארד שקלים מכסף פרטי הם טוענים שלפי עקומת ההסתגלות של הציבור המצב סביר.
בשנה הבאה תשלם המדינה לחברה המפעילה עוד 18 מיליון שקלים עד לרף הפדיון המינימלי. לפי הצפי ב-2014 המדינה אולי תרוויח. ועד אז השאלה היא האם החשש יתממש והמנהרות יהפכו לכביש, לעשירים בלבד.