כולם מסביב אומרים שאי אפשר למכור היום מכונית משומשת. השוק מוצף והמחיר ברצפה. אז החלטתי לנסות למכור שתי מכוניות - את הפורד פוקוס שלי עם 5 הדלתות משנת ייצור 2005 ואת רכבו של חבר - סובארו B4 סטיישן משנת ייצור 2007.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
יצאנו לדרך ולקחנו את הרכב לשטיפה יסודית שלפני מכירה - ולמכון טסטים. דקה אחרי שעלתה המודעה על מכירת הרכב באתר "יד 2", כבר הגיע הטלפון הראשון. "יקר המחיר", אמר הלקוח הפוטנציאלי הראשון - סוחר מכוניות. "אתה מפרסם מחיר מחירון, והאוטו הזה במחיר של חצי מחירון. המחירון 27 אלף ואתה תקבל עליו 15-16 אלף. תבדוק. לא יהיה לך טלפון אחד אם אתה דורש 27 אלף".
שוק המשומשות חלש מאוד. כשההיצע גדול והביקוש קטן, אז המחירים יורדים בהתאם. "המחירון של יצחק לוי בהרבה מאוד מהמקרים פשוט לא פוגע במחיר הנכון. השוק מדבר אחרת. יש ירידה של בין 10 ל-20 ואפילו 25% מתחת למחירון שלו", אמר חזי בן דוד, מנכ"ל ובעלים של מכון "קומפיוטסט" באור יהודה. "הרבה פעמים לעשות טרייד-אין זה צעד נבון. גם בחברות הליסינג".
יד ראשונה מרופא? יד ראשונה מליסינג
70% מעסקות קניית או מכירת מכוניות מתבצעות איתן - כמעט אמריקה. נסענו לעיר המכוניות שקמה על חורבות חוות הגז בפי גלילות כדי לבדוק אם נוכל לקבל מחיר יותר גבוה. ואכן - אחרי שחישבנו את עלויות השיפוצים והתיקונים שיש לעשות, התבשרנו שנקבל יותר כסף על הרכב. "כאן אתה תקבל 20 אלף שקלים על הרכב", בישר גיא אטיאס, מנהל המכירות ב"לובינסקי טרייד". המחיר יותר גבוה - אבל רחוק מהמחירון. מי שמתקשר לגבי המודעה הם בינתיים רק סוחרים.
השוק בו שמנו את המודעות ביד 2 נגמר ומת לחלוטין. "המסחר במכוניות הפך למאוד מסודר, כולם רוצים לקבל מימון וטרייד אין. היום אנשים קונים מכונית יד שנייה כמו שהם קונים מכונית חדשה", סיפר שמוליק קליין, מנכ"ל ובעלים של חברת "קל אוטו". "היום יד ראשונה מרופא היא בעצם יד ראשונה מליסינג או יד ראשונה פרטית במגרשי המכוניות", הוסיף. ברגע שבחברות הליסינג יש הכל מהכל, לקוח לא צריך יותר לחזור לדרך הישנה של מכירת מכוניות - וזו הסיבה ל"חיסול" של שוק המכוניות המשומשות.
אילו מכוניות הכי מבוקשות כיום בשוק?
אז למה בכל זאת יש מחירון? "אני יכול לומר לך שאנחנו מבצעים חקר שוק שבא לידי ביטוי מדי חודש. חקר השוק שלנו לגבי מחירי מכוניות בא לידי ביטוי במחירון שלנו", אמר מירון יצחק, סמנכ"ל קבוצת "לוי יצחק".
אבל יש עוד כאלה שמאמינים שאפשר למכור לבד קרוב למחירון. בכל עיר יש מגרש כזה שבו מחנים מכוניות למכירה. אושר, בעלים של מאזדה 2009 פרסם מודעה ביד 2 ושם שלטים על הרכב. "700 כניסות למודעה והתקשרו רק שני אנשים", אמר.
מסתבר שהמכוניות המבוקשות ביותר היום הם קוריאניות או קטנות וחסכוניות. את הסובארו של החבר שלי אף אחד כבר לא ירצה. בסוף כנראה גם אושר ממודיעין ייאלץ לעשות טרייד אין. בתחילת 2012 המאזדה שלו הייתה שווה 73,5000 שקלים והשנה? 62,300 בלבד. ירידה של 11,000 שקלים בשנה.
"המכונית היא לא רכוש שמניב, אלא רכוש שמפסיד. אנשים הולכים רק לדילרים ולליסינג - אחרת מפסידים הרבה מאוד כסף", סיכם קליין. "אני מוכן לקנות ממך - ובכמה שפחות", אמר. את הפורד פוקוס שלי בסוף לא מכרתי - אבל לפחות היא יצאה נקייה.