אחרי הדלק, השמן, הביצים, הריבית ואפילו השוקולד - עלייה חדה גם במחירו של המצרך הבסיסי של כולנו בבית: הלחם. משרד התמ"ת הודיע הערב כי החל מיום שלישי הקרוב יזנקו מחירי הלחם שבפיקוח ב-3.3 אחוזים ויגיעו למחיר מקסימלי של 7.38%.
המפקחת על המחירים במשרד התמ"ת, צביה דורי, הודיעה הערב כי עליית המחירים נובעת מהמשך העלייה של מחירי החיטה בעולם, שהתחדשה לדבריה בחודש דצמבר 2010. "גם העלייה במחירי הדלק בחודשיים האחרונים תרמה לעלייה במחירי הלחם", הוסיפה דורי.
להלן מחירי הלחם החדשים בש"ח, כולל מע"מ, החל מיום שלישי הקרוב:
לחם אחיד כהה - 4.92
לחם לבן - 4.92
חלה 500 גרם - 5.37
לחם אחיד פרוס - 7.38
לחם לבן פרוס 500 גרם - 6.56
ובעוד מחירי הלחם עולים, נפגשו הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר האוצר שטייניץ, נגיד בנק ישראל פישר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי וראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, על מנת לדון בכיווני הפעולה אפשריים במטרה להקל על הציבור נוכח עליית מחירי הנפט בעולם. הוחלט כי כיווני הפעולה האפשריים יעובדו ויוצגו לראש הממשלה במהלך השבוע הבא.
אתמול חשף כתבנו עמית סגל כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע בימים הקרובים, ככל הנראה עד יום ראשון, על הפחתה של עד 20 אגורות במחיר הדלק כחלק ממהלך כולל במשרדו. על פי התכנית של נתניהו, חצי מההוזלה תבוא מרווחי השיווק על חשבון החברות ואילו החצי השני מהפחתת מס הבלו - על חשבון הממשלה.
במשרד האוצר מביעים התנגדות למהלך וחוששים שהמשק לא יוכל להתמודד עם הפחתה מחודשת על המס כיוון שמדובר ברווחים של ארבעה מיליארד שקלים לקופת המדינה. לדברי בכירים באוצר, אפשר בכל זאת לבטל את המס הנוסף על הדלק, אך זאת בתמורה להקפאת הרפורמה על המס שנכנסה לתוקף בתחילת השנה.
בחברות הדלק מאיימים אף הם שאם ייאלצו להוריד מהרווחים כדי לממן את ההוזלה יהיו לכך השלכות. "חלק מהנהגים לא משלמים את מלוא הסכום על הדלק", אומרים בחברות הדלק ומתריעים כי אם אכן המהלך ייצא לפועל הם ייאלצו להעניק פחות הטבות.
משרד האוצר: העלאת המחירים - משיקולי איכות הסביבה
בעקבות העלייה הדרמטית במחירי הדלק בתחילת השבוע, שהובילה למחאה ציבורית נרחבת, אמרו במשרד האוצר בתגובה: "ממשלת ישראל שמה לה למטרה מתווה של מדיניות מיסים יורדת ליחידים וחברות. במסגרת מטרה זו הוקטנו ורווחו מדרגות המס, כמו כן הוחלט על הרחבת תוכנית מס הכנסה שלילי. עם זאת, על מנת לעמוד ביעד הגרעון שנקבע בחקיקה נדרשת הכנסה מסוימת ממיסים".
"במסגרת הכנת התקציב לשנים 2011-2012 נבחנו כלל האפשרויות להגדלת ההכנסה ממיסים. ההחלטה על העלאת המיסים התקבלה תוך שקילת שיקולים רחבים נוספים כגון איכות הסביבה וההשפעות החיצוניות. המס על הדלק (בלו) היה בין המיסים שהועלו מסיבות אלו".
"חשוב לציין כי מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית מוצמדים למדד המחירים לצרכן ולא למחירי הדלק, על כן מדובר בפועל בהעמקת הסבסוד הממשלתי לתחבורה הציבורית וזאת הודות לתועלות הסביבתיות והמשקיות הגלומות בה. כמו כן, העלאת המס על הדלק בינואר 2011 היוותה פחות ממחצית מסך העלייה במחירי הדלק כאשר עיקר העלאה הינה תוצאה של עלייה כללית במחירי הדלקים בעולם".
כשהדלק עולה - הכל עולה
דלק לנסיעה ברכב פרטי תל אביב חיפה, הלוך חזור, עולה לאחר עליית המחירים כ-130 שקלים. מחיר הדלק שעליו יש מיסוי של יותר מחמישים אחוזים הגיע למחיר שיא - הפעם בגלל התייקרות הנפט. ודלק משפיע על המחיר של הכל.
הדלק עלה מתחילת השנה בכ-80 אגורות. מה שגרר התייקרות בתחבורה הציבורית. אבל אם חשבתם שרק מחירי התחבורה יעלו, תחשבו שוב. מסמך של התאחדות התעשיינים שפורסם השבוע במהדורה המרכזית של חדשות 2, מראה תחזית מדאיגה לצרכנים.
העליה במחירי הדלק תגרור תוספת עלות כבדה לתעשייה, חלקה יגולגל לכיסם של הצרכנים. מחירי המזון למשל, עתידים להתייקר השנה בכ-5%. אבל לא רק האוכל יתייקר, אחרי ההפחתה של מחירי החשמל שהרגשנו לאחרונה, העלאת המס האחרונה על הפחם, תייקר את החשמל בכ-2%.
כל ההתייקרויות האלו נוספות לעלייה במחירי המים, שעלו בעשרות אחוזים בשנה שעברה, החזר התשלום החודשי למשכנתאות, שצפוי לעלות במאות שקלים לחודש ומחירי חבילות הסלולר, שהועלו עם ירידת מחירי דמי הקישוריות. נקודת האור היחידה אולי היא תוספת קטנה למשכורת, בעקבות פיחות קל במס ההכנסה.