ועדת הכלכלה של הכנסת מקיימת בשעה זו דיון בפערי המחירים של מוצרים שונים בארץ ובחו"ל. זאת, בעקבות הסערה הציבורית שהתעוררה לאחר שהתגלה כי חטיף "פסק זמן" של שטראוס נמכר בניו יורק במחיר זול משמעותית מבישראל. את הדיון העברנו בשידור חי כאן באתר.
"ביקשנו ממרכז המחקר והמידע לבדוק עם חברת שטראוס, לצערי הודיעו לי שלא כל הנתונים משטראוס ניתנו לו ולכן לא יכל להגיע למסקנה האם פער המחירים מוצדק", אמר בתחילת הדיון יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן. "פסק זמן זו דוגמה שלקחנו, האם יש כאן הליך של החדרת מוצר או ניצול, או דוגמה שממחישה את היעדר התחרות בשוק הישראלי, בשוק השוקולדים, שיש בו חברות חזקות מאוד. ועל זה כולנו משלמים יום יום".
ח"כ שאמה-הכהן ציין כי ביקש "לא לגשת לפתרון הקיצוני של החרמת שטראוס" והסביר: "זו חברה חיובית שמעסיקה המון עובדים. הדברים צריכים להיעשות באחריות וחרם צרכנים זה לשבור את הכלים. אם שטראוס לא תניח את דעתו של הציבור שהפער שעל פניו נראה מקומם, אז אתם תהיו רשאים להמשיך".
מנכ"ל שטראוס: הראשונים לטעון שבישראל החיים יקרים
לאחר דבריו של ח"כ שאמה-הכהן, התייחס ציון בלס, מנכ"ל שטראוס, למחאת הצרכנים והצהיר: "מי כמונו מתעסק בזה חודשים רבים". בלס הדגיש כי בחברה "מתעמקים ומחפשים כל דבר, לתת את התרומה הקטנה שלנו לכל זעקה שנשמעת".
"ביצענו צעדים חסרי תקדים של הוזלות של עשרות מוצרים בחודשים האחרונים. מדובר על עשרות מיליוני שקלים", סיפר מנכ"ל שטראוס והוסיף: "אנחנו היינו הראשונים לטעון שבמדינת ישראל יוקר המחייה והחיים יקרים. כל דבר שקורה במדינת ישראל, כל מוצר, כל שירות, יותר יקר מהמדינות שאליהן אנו רוצים להשתוות. אמרנו את זה לאורך כל הדרך שגם מוצרי המזון בישראל הכי יקרים ביחס לעולם".
אתמול דווח כי ארגוניה צרכנים מאחדים כוחות במאבק נגד "שטראוס" ודורשים כי החברה תוזיל את מוצריה. לטענתם, העובדה שמחירי השוקולד בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי השוקולד במדינות מערביות מעידה על היעדר תחרות בקטגוריית טבלאות השוקולד הנשלטת על-ידי החברה. במקביל, עלה מספר ה"לייקים" בדף החרם נגד שטראוס בפייסבוק, תחת הכותרת "שטראוס - עלית לנו ביוקר", ל-20 אלף.
במכתב שהפנו ארגון אמון הציבור, הסתדרות הגמלאים ותנועת "ישראל יקרה לנו" למנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלס, נטען כי חלה על החברה החובה לתת מענה לצרכנים בישראל - ושאלו "ישלמו מחירים הגיוניים עבור מוצרים בסיסיים".
הפנייה המחודשת לקבוצת שטראוס נסמכת על בדיקה שערך ארגון אמון הציבור ובמסגרתה הוא השווה את מחירי שוקולד פרה של שטראוס למחירי שוקולדים ממותגים אחרים בעולם. בבדיקה נמצא כי מחיר השוקולד בישראל גבוה פי 2 ממחיר השוקולד בארצות הברית וכי בהשוואה למדינות אחרות - הפערים המגיעים לעשרות אחוזים.
משטראוס נמסר אתמול בתגובה: קיבלנו את הדוח בסוף השבוע ואנו לומדים את תוכנו. מעיון ראשוני במחקר עולים אי דיוקים רבים ונראה שממצאיו מבוססים על נתונים חלקיים בלבד שאינם משקפים את התמונה הכוללת. החברה תעביר התייחסותה לממצאי הדוח בימים הקרובים.