בחודשים האחרונים רשתות השיווק והיצרנים חוששים לעדכן את המחירונים, מתוך חשש ממחאה והחרמה על ידי הצרכנים. אבל לא מעט מהן בחרו בדרך יצירתית לייקר את המחיר מבלי שנרגיש, באמצעות הקטנת האריזות וכיווץ תכולת המוצר - בעוד המחיר נותר זהה.
שטראוס, לדוגמה, היא אחת המחלבות שעמדו לביקורת הצרכנים מאז מחאת הקוטג'. בחודשים האחרונים היא ביצעה העלאת מחירים סמויה במארזי "דנונה 1.5% שומן במתיקות עדינה", כשהפחיתה את מספר היחידות בכל מארז מ-8 ל-6 יחידות - מבלי להוריד את המחיר.
גם האריזה של תחליף החלב לקפה "צ'יקו" של שטראוס הוקטנה מ-200 גרם ל-130 גרם. פערים בגדלים מצאנו גם באריזת דגני הבוקר דליפקאן של תלמה - כשהאריזה הנוכחית מכילה 400 גרם, לעומת 450 גרם בעבר. המחיר עדיין עומד על 25 שקל - מדובר בפער של 12.5%.
משלמים יותר ולא יודעים
גם שופרסל לא נותרה חייבת והקטינה את הכמות בדגני הבוקר "עינוגי הפקאן". וכך גם אסם: חבילת צ'יריוס קטנה מ-560 גרם ל-475 גרם ועולה כ-22 שקל. דוגמה אחרת לתופעה המעצבנת היא חטיפי האנרגיה של שוגי, שנמכרים במארזים של שמונה יחידות. בחלק מהמקרים המשקל של כל חטיף הוא 208 גרם ובמקרים אחרים החטיף שוקל 184 גרם. המחיר בשני המקרים זהה - כ-20 שקלים.
תלונה נוספת שנבדקה מול רשתות השיווק מצביעה על כך שדגי קרפיון קפואים עולים 29.99 שקלים, כשהאריזות השונות מגיעות בגדלים שונים בין 700 גרם לקילו. ברוב המקרים מדובר בהעלאות סמויות שקשה לשים אליהן לב. בינתיים, אנחנו ממשיכים לשלם יותר, ובחלק מהמקרים אפילו לא יודעים זאת.
מיוניליבר, תלמה נמסר בתגובה: "אריזות דגני דליפקאן שונו כחלק ממהלך של רענון אריזות. הדבר צוין בצורה בולטת במיוחד בחזית המוצר. מחירם הסופי של מוצרינו אינו נקבע על ידינו כי אם על ידי הקמעונאים". בשופרסל אומרים כי "מדובר בשינוי אריזה של היצרן. דגני הבוקר התייקרו בחו"ל ביותר מ-20% ועדיין המוצר זול ב-20% ממחיר המוצר המוביל בקטגוריה".
מחוגלה נמסר כי "לילי פסטל 30 גלילים נמכר על ידנו במחיר נמוך יותר מכל סדרת לילי 32 גלילים. מחיר המדף נקבע על ידי הרשתות". בנוגע למארזי המגבונים אומרים בחוגלה כי "השינוי הובא לידיעתו של הצרכן כחוק". משטראוס נמסר כי "החברה שינתה את אריזת תחליף החלב צ'יקו לצורך שיפור איכותו וטריותו. בחודשים האחרונים, האריזה אף הוגדלה ב-20% והמחיר הקמעונאי נשאר זהה. חשוב להדגיש כי שטראוס אינה אחראית על מחירי המדף".