באוצר מתכוונים בימים אלה להעלות את שווי השימוש ברכבי ליסינג, במסגרת טיוטת חוק ההסדרים המתגבש לשנת 2013. הסיבה: העלייה האחרונה במחירי הדלק, שלא הייתה אמורה לבוא לידי ביטוי בקרב מקבלי הרכב הצמוד. ההערכה היא כי המהלך יכניס מאות מיליוני שקלים לקופת האוצר.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בריאיון ל"גלובס" סיפק ד"ר מיכאל שראל, הממונה על הכנסות המדינה במשרד, רמז ברור על המהלך. כאשר נשאל שראל על השימוש הנרחב בליסינג ועל כך שהשיטה הקיימת למעשה "מתמרצת" את מקבלי הרכב הצמוד לבזבז דלק, ענה: "זה נכון בטווח הקצר, אבל לא בטווח הארוך. בעבר כבר היו שינויים במיסוי שהוכנסו על מנת לשקף את העלות האמיתית של הרכב", הסביר הבכיר באוצר, "אני מניח שאם נראה שמחירי הדלק ימשיכו לעלות ונגלה ששווי ההטבה עולה כתוצאה מכך, סביר להניח שנראה שינויים בהתאם בשווי ההטבה הזקופה על רכב צמוד".
בענף הרכב מעריכים כי מהלך כזה ייתקל בהתנגדות רחבה מצד הארגונים הגדולים, המעסיקים ואף מצד חברי הכנסת, שבעבר בלמו כמה מהלכים להעלאת שווי השימוש. עם זאת, שווי השימוש ברכבי ליסינג כבר הוכפל בשנת 2009 בתום מהלך שנמשך מספר שנים. כיום יש בישראל כ-220 אלף מקבלי רכב צמוד, שנהנים מהטבת דלק חופשי או לכל היותר מוגבל לכמות נסועה כפולה מזו של משתמש ברכב פרטי.
מקור בכיר בהתאחדות התעשיינים הביע התנגדות חריפה לכוונות האוצר להעלות את שווי השימוש ברכב צמוד ולהכניס לתוכו את מרכיב הדלק. המקור אומר כי מדובר בכפל מס - מצד אחד המיסוי הכבד על דלק, שאותו נדרשים לשלם המעסיקים, ומצד שני מיסוי נוסף על השימוש בדלק, שאותו רוצה האוצר להשית כעת על מקבלי הרכב צמוד.
יו"ר ארגון הליסינג, מוני בר מסר בתגובה: "זה פשוט אבסורד. הליסינג יצר מהפכה חברתית בכך שאיפשר לאנשים לצאת מהמרכז, למצוא דיור בפריפריה ולהמשיך ולעבוד במרכז. והנה דווקא כאשר המדינה עצמה זועקת שהיא רוצה למצוא פתרונות לדיור, היא פוגעת באפשרות למצוא דיור הרחק מהמרכז ולהמשיך לעבוד בו. במקום לעודד אנשים למצוא דיור הרחק מהמרכז, המהלך הזה יחייב אנשים להישאר ולגור במרכז הארץ ללא פתרונות דיור".