כמעט כל אחד מאיתנו יוכלו להעיד על מקרה שבו פתח את חשבון הטלפון, הבנק או הביטוח, וראה שורה של חיוב מיותר, או לכל הפחות לא מובן. רובנו, סביר להניח, יתקשרו אל מוקד השירות ויבקשו את הכסף בחזרה.
אולם, מסתבר שיש לכמה מהחברות המסחריות דרך פעולה אחרת: רוצים את הכסף שמגיע לכם, יגידו שם, אז תתחייבו שלא לתבוע את החברה. לקוחה ממרכז הארץ החליטה לתעד שיחה שניהלה מול מנהלת קשרי לקוחות בחברה מסחרית גדולה. ההקלטה חושפת כיצד החברה אומרת במפורש ללקוחה שהחזר כספי על טעות בחשבון מותנה בהסכמה שלא לתבוע.
לכל אורך השיחה נציגת החברה חוזרת ומדגישה שההחזר מגיע ללקוחה, אבל, היא לא תקבל אותו אלא אם תתחייב שלא לנקוט בהליכים משפטיים. מדובר בדרך פעולה מוכרת כשמדובר על התמקחות על סעיף בחוזה, למשל, אבל כשההחזר מגיע ללקוח בשל טעות של החברה אין הצדקה ממשית לדרישה, והלקוחות לא מודעים לכך.
למועצה לצרכנות הגיעו בשנה האחרונה לא מעט תלונות על הנושא הזה בדיוק, בעיקר נגד חברות תקשורת, ביטוח ובנקים. רוב המתלוננים הסכימו להסדר מול החברות, וכעת לא יכולים להיחשף מחשש לתביעות משפטיות נגדם.
בפעם הבאה שתתקלו בחיוב מיותר, תדעו ששמורה לכם הזכות לעמוד על שלכם ולקבל את הכסף שמגיע לכם על פי חוק, ללא כל התניה.