רבים מאיתנו מעדיפים לעיתים לקנות בסופר מוצרים גדולים יותר, המשווקים לנו כ"אריזות חיסכון". הצריכה הזו באה לידי ביטוי בעיקר אצל משפחות מרובות ילדים הרוכשות מוצרי מזון או נקיון בכמויות גדולות יותר.
החברות המסחריות מוכרות לנו עשרות מוצרים באופן הזה - כשככל שהאריזה גדולה יותר, כך לכאורה נחסוך בקופה, או לפחות נרגיש שחסכנו. אבל בדיקה של המועצה לצרכנות מגלה, שלא תמיד מה שמובטח על האריזה, כאריזה חסכונית יותר, הוא באמת כזה.
חישוב קצר במחשבון מגלה לנו שלעיתים החבילות הגדולות פי 2 או 3, גם עולות פי 2 או 3 מהמוצר הרגיל והקטן. כך למשל גבינת סקי של שטראוס או גבינה לבנה מעודנת של תנובה. שתי הגבינות עולות 5.49 שקלים. אבל האריזה הבינונית שמוגדרת במפורש כאריזת חיסכון עולה 10.98 שקלים. האריזה הגדולה עולה בדיוק פי 3 יותר: 16.47 שקלים. במילים אחרות: אריזת החיסכון אולי גדולה יותר - אבל לא חוסכת לנו שום דבר.
לא להאמין למבצעים ותמיד לבדוק
הבלבול הזה לא רק על מדפי מוצרי החלב. בדיקה שנערכה לאחרונה על ידי האתר "פרייסל", של עשרות מוצרים ברשתות השיווק השונות, מגלה תופעה דומה: בסירופים למיץ של עסיס למשל, בבקבוקי 1 ליטר ו-2, האריזה הגדולה אינה בהכרח משתלמת. וגם בשוקולד למריחה הפופולרי "השחר", מצאו ב"פרייסל" שלפעמים דווקא משתלם יותר לקנותו באריזה הרגילה במשקל חצי קילו, במקום זו של הקילו.
עוד מוצרים שמציינים בארגונים בהקשר הזה הם דגני הבוקר, אריזות החיתולים החד פעמיים ונוזלי שטיפת רצפות. אז מי אשם? על פי המועצה לצרכנות, היצרנים מעבירים מחירים מומלצים לרשתות השיווק - אבל האחרונות הן אלו שקובעות את המחיר הסופי.
כך, גם במקרה הזה מומלץ לנו הצרכנים לא להאמין תמיד למה שמוכרים לנו - ופשוט לעשות חשבון לפני שקונים כל מוצר.