למה בדיוק מתכוונים כשאומרים לנו לקנות מוצרים כחול לבן? האם "בן אנד ג'ריס", מותג אמריקני לכל הדעות, אך כזה שמיוצר בישראל הוא כחול לבן או לא? ומה הדין לגבי ההבדל בין פסטה של "אסם", המותג הישראלי, המיוצרת באיטליה?
התחלנו לנסות ולבדוק את העניין במפעל של הוניגמן, חברת אופנה ישראלית. היא התחילה כחנות קטנה בראשית ימי המדינה, והפכה לרשת אופנה המעסיקה 1,200 עובדים בישראל. מיכה הוניגמן, מנכ"ל הרשת, מציג לנו את חדר העבודה בו מתכננים את כל הייצור של החברה לארץ. "גם הגרפיקה נעשית פה בחדר הסמוך, ואנחנו מעצבים הכל פה", אומרת ירדנה זיו, המעצבת הראשית של הרשת.
מרכז העצבים של הרשת נמצא כל כולו בישראל. שם מפתחים ומעצבים וגם גוזרים את הבדים לפי הדגם. אך בכל זאת, כשתסתכלו על התווית של הבגדים תמצאו לעיתים משפט שמסביר כי הבגד יוצר בסין - מדוע?
הבגדים מיוצרים בשטחים ובשכר עובדים נמוך
מתברר ש-60% מהתוצרת בהוניגמן מיוצרת בכלל במזרח הרחוק. היכן 40 אחוז הנותרים? אותם מגדירים בהוניגמן "תוצרת הארץ" - אז הלכנו לבקר באחת המתפרות, חמש דקות מעפולה, אבל גם מג'נין, כדי לבדוק את העניין.
כמו שאר המתפרות של החברה, גם המתפרה שביקרנו בה ממוקמת מעבר למחסום הישראלי ותופרת אופנה "כחול לבן". "היום אי אפשר לתפור בארץ", מסביר עומרי עבאד, קבלן משנה של הוניגמן."כל המתפרות הישראליות עברו לירדן או למצרים או בכלל מצאו פתרון בסין".
"היום המשכורת הישראלית במינימום זה משהו בסביבות 4,000 שקל", מוסיף עבאד. "הבחורה אצלנו, הממוצע שלה פה זה 1,500 שקל. כאן גם אין שביתות, גם אין שכר מינימום, והעיקר שיש קצת עבודה". ובכל זאת, התווית אומרת בבירור - "יוצר בישראל".
ספרד היא הרבה יותר כחול לבן מישראל
עכשיו, בואו נבלבל אתכם יותר. הלכנו לפוקס רשת אופנה ישראלית פופולרית שפרסה כבר סניפים רבים
ברחבי הארץ ובעולם. "היום אנחנו מייצרים הרבה יותר במזרח מאשר בישראל", מגלה לנו הראל ויזל, מנכ"ל הרשת. "אני לא יודע בדיוק להגיד את הכמויות, אבל מדובר ברוב הגדול של הסחורה. חוץ מזה, המוח פה, המעצבות פה, הדוגמנים והדוגמניות מפה, הקמפיינים פה, משרדי הפרסום פה, אז זה מאה אחוז עונה על ההגדרה של כחול לבן".
לרשת פוקס יש מאתיים סניפים ברחבי הארץ, והם מעסיקים כאן 2,500 עובדים. לזארה, הרשת הכל כך ספרדית, יש 40 סניפים בארץ, וגם היא מעסיקה 1,500 עובדים. אז אם מדובר בייצור מקומות תעסוקה, יכול להיות שהספרדים יותר כחול לבן מהישראלים?
את הקמפיין שיצא לאחרונה שבא לעודד אותנו לקנות כחול לבן, יזמו משרד התעשייה והמסחר ואיגוד התעשיינים, אבל למרות שגם הם יודעים שכחול לבן זה לא שחור ולבן - הוא ממשיך לנסות ולשכנע אותנו לפחות להאמין שאנחנו תורמים בגאווה לעבודה עברית.