הדוח השנתי של המועצה הישראלית לצרכנות לשנת 2009 מגלה כי בשנה החולפת חלה עלייה דרסטית במספר תלונות הצרכנים. חברות התקשורת ספגו הכי הרבה תלונות, כשהנפוצה שבהן היא קושי בהתנתקות מהחברה.
חיובים בגין שירותים שלא הוזמנו, סירוב לנתק והטעייה של צרכנים - חברות התקשורת ממשיכות לככב בדוח התלונות של המועצה הישראלית לצרכנות. ענף האינטרנט מוביל את מצעד התלונות עם עלייה של 339% בשנת 2009 לעומת השנה שקדמה לה.
במקום הראשון והלא מחמיא נמצאת חברת נטוויז'ן עם 35% מהתלונות, סמייל 012 לא הרחק עם 29% מהתלונות, כאשר 46% מהלקוחות התלוננו על קשיי התנתקות מהחברה - בקשות שנענות בסירוב או שלא נענו בכלל.
אך גם חברות הסלולר "נהנות" מזינוק בתלונות מצד הצרכנים. מספר התלונות עלה ב-215% אחוזים בשנה החולפת. כמו ברווחים, גם התלונות מתחלקות באופן שווה בין החברות: 35% מהתלונות היו נגד חברת פלאפון, 33% נגד חברת פרטנר, ובמקום האחרון (או הראשון בשירות) סלקום, עם 29% מהתלונות.
רוב התלונות - נגד החברות הגדולות
צרכנים רבים התלוננו על הטעייה מצד נציגי החברות. לדברי הצרכנים, פעמים רבות היה פער בין השירות שסיפקו לבין מה שהבטיחו. מספר רב של תלונות שהתקבלו במוקד הגיעו מצרכנים ששילמו על שירותי תוכן שלא הזמינו.
מתברר שהצרכן הישראלי מתרגז לא מעט מהשירות שניתן לו. גם בענפים אחרים נרשמה עלייה במספר הפניות. ענף הריהוט למשל נחשב לאחד הענפים הבעייתים ביותר, והשנה חלה עלייה של 115% תלונות ביחס לשנה הקודמת. רוב הפונים סיפרו על אספקת מוצרים פגומים ואיכות ירודה.
בענף האופטיקה חלה עלייה של 162% במספר הפניות, כשרובן הופנו נגד הרשתות הגדולות. 32% מהתלונות היו של לקוחות הלפרין, 26% של אופטיקנה, ו-20% של אירוקה. גם כאן הלקוחות סיפרו בעיקר על פגמים במוצרים ועל אבחון שגוי של המספר.
שני תחומים נוספים שרשמו עלייה ניכרת במספר התלונות הם מועדוני הספורט והכושר וחנויות המחשבים , לגביהם הגיעו פי 1.8 תלונות לעומת השנה שעברה. קשה לקבוע מהדוח האם חלה ירידה דרסטית ברמת השירות שאנחנו מקבלים או שפשוט צרכנים נוטים להתלונן יותר מבעבר. בכל מקרה נותר לנו רק לקוות שבסיכום 2010 נראה נתונים אחרים לגמרי.