בחברת החשמל מצהירים תמיד שהם פועלים רק נגד סרבני התשלום, ולא נגד מי שאינו יכול לשלם באמת. אבל יש פער גדול בין רמת האמירות הרשמיות לבין מה שהציבור נתקל בו בשטח. ישראלים רבים מוצאים עצמם מנותקים מחשמל ומתקשים להתחבר חזרה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
משה כהן צבר חוב של אלפי שקלים לחברת החשמל למרות שהוא אינו בריא ומסתייע בבלון חמצן יום אחד פשוט הגיעו לנתק אותו. "בא אחד העובדים ואמר לי שהוא מצטער, אבל מנתקים אותי", סיפר משה. "אני רוצה לשלם את החוב, עד היום אין עם מי לדבר".
החוב של משה נוצר כי לא שינו את הגדרת הדירה בה הוא גר מעסק למגורים. למרות שהוא רדף אחרי החברה לא מצאו לו פתרונות תשלום ורק בית המשפט חייב את חברת החשמל להחזיר לו את הזרם.
משה הוא ממש לא היחיד, שירה עזרא היא סטודנטית לרפואה, אם חד-הורית שעובדת ואינה מתקיימת מקצבאות. גם כשהחוב שלה תפח יום אחד היא מצאה את עצמה ללא חשמל. "הילדה שלי התקשרה אליי ואמרה לי שאין חשמל בבית", שחזרה שירה. "אז מתקשרים ומנסים. ביקשתי שיחכו כמה ימים, שייתנו לי לנשום. הסברתי שאני לבד ומנסה להחזיק את הראש מעל המים, אף אחד לא הבין את זה".
שירה ביקשה מחברת החשמל להתקין לה מונה תשלום מראש, אך החברה סירבה גם לזה. היא עדיין לא יודעת איך היא וביתה יתמודד עם ניתוקי החשמל החוזרים ונשנים בביתן בקריית ארבע. "לפעמים הקור היה מגיע למינוס שתי מעלות", סיפרה שירה. "איך אפשר להגיד לה שלא לחמם את החדר?".
פעמים רבות חברת החשמל מעבירה את הטיפול בחוב לחברת עורכי דין חיצונית. אוהד התקשר לנסות להסדיר את החוב של אימו לפחות לחג שהגיע. "אני לא משרד הרווחה ולא משרד הסעד", ענו לו מהצד השני של הטלפון. "אני משרד עורך דין שמייצג את חברת החשמל. יש פה חוב ויש צ'קים שחזרו".
"בישראל של שנת 2016 אי אפשר לנתק מחשמל משירות חיוני שכזה אדם שהוא לא סרבן תשלום", מסביר עו"ד ערן נריה. "הבעיה היא גם שאין שום תהליך מובנה, שום פרוצדורה, שום זכות לצרכן לבוא לשטוח את טענותיו מדוע לא שילם חשמל. מה המצב הרפואי שלו, מה המצב הסוציאלי שלו, וככה אנשים מנותקים מחשמל על ימין ועל שמאל".
"לעורכי הדין יש אינטרס מאוד מאוד ברור, שהחוב יגדל", מסבירה עו"ד משכית בנדל. "ככל שהחוב גדל, עו"ד מרוויח יותר, וזה שוב כתוצאה מזה שהמדינה מפקירה את כל נושא גביית חובות החשמל לחברת החשמל מבלי להסדיר את זה".
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "על מנת להקל על פירעון החובות נעשה שיח ממושך עם הלקוח לטובת הסדרת החוב במגוון כלים, בשים לב לנסיבותיו האישיות של כל צרכן. המקרים שהובאו בכתבה יבדקו בצורה פרטנית וככל שיימצא שהחברה פעלה שלא כשורה יופקו הלקחים הנדרשים על מנת למנוע הישנות מקרים דומים".